Som labmaster säger ska elyten nere tiill vänster också kopplas parallellt, med en pinne till GND.
Visst är det en elektrolytkondensator det handlar om där nere, men den fungerar likadant som en keramisk!
De stora skillnaderna på dessa är att en elyt klarar inte av så höga frekvenser, dvs. Den jämnar inte ut högfrekvent brus. En keramisk är mycket snabbare och bättre på att fixa till det där högfrekventa.
Sen så måste en elyt vändas på rätt håll, den har ett ben som ska till + och ett ben som ska till -, en keramisk kan du vända som du vill.
Det där med hur man vill lära är nog en smaksak, personligen föredrar jag att hoppa in i ett projekt, kanske elda upp lite komponenter när man kopplar fel och lära sig alla detaljer allt eftersom.
Jag är säker på att oskars lär sig massor av det här, och allt vi skriver, och om han tycker det är tillräckligt kul och intressant kommer han säkert vilja fortsätta med fler projekt och då lära sig mer.
Sen så är det ju aldrig fel att kombinera teori och praktik, om oskars skulle läsa ett par böcker efter detta projektet så kommer det säkert bli väldigt många upplevelser som ''Aha, det var så han menade!'' och ''Hm, det där sa han ju någonting om där, ja just det!'' och då kommer troligen den kunskapen sitta betydligt bättre än om man bara jobbar på egen hand.
Så fungerar min hjärna i alla fall!
Nackdelen är väl den att det krävs att folk lägger ned tid och hjälpa till, samt det är lätt hänt att man får felaktig information, jag kan i alla fall absolut inte garantera att jag alltid har rätt i allt jag säger, men då brukar det alltid komma någon och rätta mig, och vips så har även jag lärt mig något, win-win så att säga.