Aktivera LEDs med knapptryckningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
oskars

Re: Aktivera LEDs med knapptryckningar

Inlägg av oskars »

Tack! :tumupp:

Mjukvaruknepet kan jag inte göra för jag vet inte hur jag kodar det :D Men alltid kul att köpa lite nya komponenter som man aldrig köpt förut :P

Jag har det kopplat så här:
PIN1 från pottarna är ihopkopplade och går direkt till GND.
PIN2 från pottarna är separerade (såklart) och går direkt till Arduinons analoga ingångar.
PIN3 från pottarna är ihopkopplade och går direkt till 5V.

Räcker det då med att sätta 1st kondensator och 1st elektrolyt precis innan 5V, eller ska jag separera PIN3 för alla pottarna (som för PIN2) och sätta kondning+elektrolyt precis innan varje PIN3 på pottarna?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag skulle säga att det kan räcka med en gemensam större elyt som "buffert" vid eventuella spänningsdroppar osv. men en separat keramisk till varje, så nära poten som möjligt, och den keramiska till Arduinons ingång så nära ingången på Arduinon som möjligt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nej, du kan ha alla "pin 3" ihop. På VCC behöver du inte separata keramiska (då de alla sitter nära varandra och inte själva avger några höga frekvenser). Däremot keramiska vid ingångarna, om inte det hjälper/räcker med VCC-kondingarna.

> för jag vet inte hur jag kodar det

det fanns ju färdigt kodexempel på filtret i länken.

Och om du ska läsa ett medelvärde på t.ex. 16 "samples" så gör du bara en for-loop och adderar resultatet.
Efteråt delar du resultatet med jämn 2-potens (om det behövs)... t.ex:

Kod: Markera allt

int data = 0;
for(i=0; i<16; i++) {
    data += read_ADC(kanal);
}
data >>= 4;
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Jo, jag kan ju kolla om jag klarar av att få in det i befintliga koden! Men det är roligt att löda också :)

Jag planerar mitt test, så som bilden visar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det ser ut som att du ritat kondensatorerna i serie med allt, vet inte om det är ett fel i schemat eller tankefel, de ska alltså vara parallellt med ett ben till GND.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

oops...

Så här alltså? :idea:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja och nej!

Du har ritat en kondensator i serie med 5V nere till vänster och det är fel. En kondensator släpper bara igenom växelspänning så din konstruktion kommer inte att fungera.

När man läser igenom hela tråden ger det intryck av att du har begränsad kunskap om grundläggande elektronik. Det är inget fel i det men du skulle ha väldigt mycket glädje av att lära dig lite mera om grunderna. Det finns massor av bra material på nätet och börja med att läsa om motstånd och kondensatorer och hur de fungerar och hur man ritar kretsscheman med dessa komponenter. Nästa steg kan vara att lära sig egenskaper och användningsområde för dioder. Men innan dess så är det bra att skaffa kunskap om ohms lag. När kunskapen om motstånd (resistanser), kondensatorer och dioder är inhämtad samt att ohms lag sitter i ryggmärgen kan det vara bra att gå vidare med att lära sig grundläggande egenskaper hos en transistor.

Med detta som bas får du mycket glädje och du kan dessutom konstruera den typ av elektronik som du nu bygger helt på egen hand utan att behöva fråga om varje liten detalj för att hamna rätt. Visserligen finns det massor av vänliga formumdeltagare som ställer upp, hjälper och svarar på frågor men glädjeskuttet man får då man skapar något på egen hand med sin egen kunskap är fantastisk och bör upplevas.

Om du tycker att det är för mycket att lära sig en massa om egenskaperna hos resistanser, kondensatorer, dioder och transistorer så är det ändå bra att lära sig hur man ritar ett kopplingsschema med dessa komponenter för då blir det lättare för alla de vänliga forumdeltagare med erforderlig kunskap som vill hjälpa till.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Fast det är ju en elektrolytkondensator... Så som det skulle vara? 22uF 35V Elektrolytkondensator... ? Vi pratade ju om elektrolyter. :humm:

labmaster, jag vet. Känner att det är jobbigt varje gång jag postar något för jag vet egentligen inte hur rätt eller fel jag har, och känner att jag missbrukar hjälpen jag får, eftersom jag kommer med nya grejer hela tiden, och ofta snurrar till saker och ting. Jag vill jättegärna lära mig. Jag har hittat material på internet som jag läst, men jag behöver gå lektioner med en lärare på plats för att kunna förstå på riktigt. Många svåra ord osv. Lära sig hur elektronik fungerar osv. Jag har även testat att rita scheman i program, men måste få mer tid i att lära mig det. Fungerade inte riktigt som jag tänkt mig. Jag försöker visa så stor uppskattning som jag kan till alla som hjälper mig på forumet. Hoppas den når fram. För jag är så tacksam, och tycker det är roligt!
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tro mig Oskar, alla som hjälper dig är jättesnälla och tycker det är roligt och inspirerande att hjälpa till. Det gör även jag.

En elektrolytkondensator har i princip samma egenskaper som en keramisk kondensator när det gäller att släppa igenom ström. Den skall kopplas till jord (GND) på samma sätt som övriga kondensatorer i din koppling.

Det framgår inte hur gammal du är eller hur mycket matematik du kan. Ett möjlighet skulle kunna vara att du anmäler dig till en amatörradiokurs. I en sådan ingår en del grundläggande elektronik. De är lärarledda och leder dessutom till att du får kunskaper om radiomottagare och sändare som också är ganska roligt att kunna. Googla på SK0QO så hittar du deras hemsida.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Som labmaster säger ska elyten nere tiill vänster också kopplas parallellt, med en pinne till GND.

Visst är det en elektrolytkondensator det handlar om där nere, men den fungerar likadant som en keramisk!

De stora skillnaderna på dessa är att en elyt klarar inte av så höga frekvenser, dvs. Den jämnar inte ut högfrekvent brus. En keramisk är mycket snabbare och bättre på att fixa till det där högfrekventa.
Sen så måste en elyt vändas på rätt håll, den har ett ben som ska till + och ett ben som ska till -, en keramisk kan du vända som du vill.

Det där med hur man vill lära är nog en smaksak, personligen föredrar jag att hoppa in i ett projekt, kanske elda upp lite komponenter när man kopplar fel och lära sig alla detaljer allt eftersom.
Jag är säker på att oskars lär sig massor av det här, och allt vi skriver, och om han tycker det är tillräckligt kul och intressant kommer han säkert vilja fortsätta med fler projekt och då lära sig mer.
Sen så är det ju aldrig fel att kombinera teori och praktik, om oskars skulle läsa ett par böcker efter detta projektet så kommer det säkert bli väldigt många upplevelser som ''Aha, det var så han menade!'' och ''Hm, det där sa han ju någonting om där, ja just det!'' och då kommer troligen den kunskapen sitta betydligt bättre än om man bara jobbar på egen hand.

Så fungerar min hjärna i alla fall! :)

Nackdelen är väl den att det krävs att folk lägger ned tid och hjälpa till, samt det är lätt hänt att man får felaktig information, jag kan i alla fall absolut inte garantera att jag alltid har rätt i allt jag säger, men då brukar det alltid komma någon och rätta mig, och vips så har även jag lärt mig något, win-win så att säga.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Att rita ett kretsschema är egentligen inte så svårt. Dessa komponenter har du i din konstruktion. Dioden är en lysdiod och du kan lägga till en eller två pilar till höger om dioden för att visa att det är en sådan. GND ritar du som ett streck med en pil i änden som pekar nedåt. Kolla schemat jag postade tidigare i denna tråd. CPU-komponenten kan du rita som en raktangulär med ortogonala streck för alla pinnar på höger och vänster sida. Till dessa drar du streck mellan komponenterna så som du har kopplat i din elektronik.
komponenter.jpg
Det finns ett gratisprogram som heter LT Spice som är en elektroniksimulator. I den kan man labba med olika kopplingar och mäta både ström och spänning. Om man kombinerar detta program med en bra bok om grundläggande elektronik så kommer man ganska långt. Man slipper dessutom bränna upp en massa komponenter under inlärningsfasen. Den finns att hämta från Linear Tecnoligys hemsida men jag är osäker på webadressen just nu när jag skriver och du googlar lika snabbt efter adressen som det tar för mig att plocka fram den och klistra in den här. Boken Bli Sändareamatör är ganska bra och pedagogisk bok som beskriver grunderna i elektronik eller ellära som det också brukar heta. Den kan köpas från föreningen SSA, du hittar adressen till föreningen på www.ssa.se.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Stort tack för support och tips!

Jag gör också gärna som Klas-Kenny och bara dyker in i projekt utan att först veta vad jag gör, eller hur jag ska börja. Det är skitroligt och kan lätt hålla på med att löda motstånd samtidigt som jag är helt inne på att baka bröd typ. Ungefär så mycket spretar mina intressen.

Jag är 25 år, om det nu spelar någon roll, och kommer inte ihåg mitt betyg i Matte B :) Ska fundera på den där radiokursen.

Jag är grafisk formgivare till grunden, så jag förstår design bättre än elektronikflöden ;) När vi ändå är på det ämnet så bifogar jag några estetiska Work In Progress-bilder på mitt projekt :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Åldern har en viss betydelse med avseende på hur länge sedan man läste matematik. Man kommer visserligen ganska långt på grundskolematten. Men om man passerat 50 och inte har tillämpat så mycket matematik i det dagliga så kan det vara bra att läsa upp den lite. Ohms lag är inte så konstig, det är inte svårare än att U = R x I. Denna kommer man mycket långt med. Om det exempelvis inte får gå mera ström än säg 20 mA genom din diod och du matar med 5 volt blir resistansen R = 5/0,02 = 250 Ohm. Om man skall vara petig så blir det R = 4,4 / 0,02 eftersom det är 0,6 volt spänningsfall över dioden.

Det viktiga är ju att man har roligt så hur du gör i slutänden är naturligtvis upp till dig. Detta är några visa ord på vägen som du kan använda som det passar bäst.

Ha en trevlig kväll!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

"amatörradiokurs"
blä :sick:

Smaken är ju olika ... men jag hade istället valt en elektronik-kurs helt enkelt. Grundläggande.
Om man inte är jätteintresserad av just amatörradio förstås.
labmaster

Inlägg av labmaster »

De där elektronik-kurserna som går kvällstid på nybörjarnivå verkar inte växa på träd och då kan en amatörradiokurs vara ett alternativ att starta med eftersom grundläggande ellära ingår som en del i en sådan.
Skriv svar