Planfräsa innan svetsning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
janaf
EF Sponsor

Re: Planfräsa innan svetsning?

Inlägg av janaf »

Som sagt utanför vad jag ens kan göra gissningar :D Tänkte på att det gällde både aluminium och rostfritt. Rostfritt är ju inte lätt att bearbeta.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Troligtvis är det bästa och billigaste att skaffa en begagnad cnc-fräs och använda direkt, alternativt att bygga om med nytt styrsystem om det gamla inte uppfyller ens krav eller om man fått tag på en maskin med defekt styrsystem.
labmaster

Inlägg av labmaster »

En sådan fräs kostar nog inte några hundra tusen men det kanske inte är V8-motorer du skall fräsa i din vision om en hembyggd maskin i Nivå 3 :) .

Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Borde det inte bara vara enklare och billigare att handla denna om du nu ska komma upp i dessa storlekar och material:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=50335 ?
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

En billig flerop ligger på ca 400-500.000 i nypris i dessa arbetsområden, det finns såklart billigare men de är också mindre i arbetsområdena.

Jag f.ö är ute efter en ny HAAS men den investeringen och payback tiden avskräcker en del.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Här är mitt plågsamt långdragna bygge, svetsat i stål, avspänningsglödgat och planfräst...samt uppdaterat oändligt antal gånger ju mer jag lärt mig och ju finare delar jag hittat! Man kan väl kalla det modell 2,5 på din skala!
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=14437

Bild

Den ska få två Z-axlar med möjlighet till "verktygsväxling", först kommer en CO2-laser och en 3HP kinaspindel att monteras.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

LaRdA skrev:Troligtvis är det bästa och billigaste att skaffa en begagnad cnc-fräs och använda direkt, alternativt att bygga om med nytt styrsystem om det gamla inte uppfyller ens krav eller om man fått tag på en maskin med defekt styrsystem.
Känns som om jag har hört det förut :wink: Ja jag tror också det är det bästa/billigaste. Industritorget blir det helt enkelt, de värsta är att maskinerna är så stora, kolla på dar303s liksom, den är pytteliten jämfört med hur mycket den kan fräsa! Nåja jag får la bygga ut garaget som jag inte har byggt än :mrgreen:
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

dar303 skrev:Här är mitt plågsamt långdragna bygge, svetsat i stål, avspänningsglödgat och planfräst...samt uppdaterat oändligt antal gånger ju mer jag lärt mig och ju finare delar jag hittat! Man kan väl kalla det modell 2,5 på din skala!
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=14437
jag ska banne mig bygga en sådan någon gång i framtiden. Men det får nog vänta några år. Kommer inte ihåg om jag frågade dig i din tråd eller inte men vad har du tänkt fräsa?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Alu, mässing, plast, järn och tunt rostfritt vid behov (om det funkar.) Inga motorblock dock om de inte är i minisize! :)
Funderar på att göra en hållare för plasmaskäraren också när jag ändå bygger en "uppfångare" och utsug för resterna från laserns härjningar.
Sen planerar jag en liten rotationsaxel/svarvtillsats för att lära mig det också.
Skriv svar