Planfräsa innan svetsning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Thorped

Planfräsa innan svetsning?

Inlägg av Thorped »

Nackdelen med att planfräsa sin stålfräs efter man har svetsat ihop den är ju att det oftast krävs att fräsen som ska plana klarar stora mått men om man planfräser alla delar innan man sätter ihop det borde väl det problemet vara löst?
Lägger man sedan delarna på en mdf-skiva eller något annat jävligt plant så borde det inte bli så tokigt när man svetsar ihop det, fast det kanske slår sig? :humm:

Antar att jag inte är den första som drar upp frågan men så hemskt många som bygger cnc-fräsar i stål tycks det ju inte vara, undra just varför :P

En sista fundering, finns det någon som tillverkar profiler likt dom i alu fast i stål?

Mvh Thorped
Senast redigerad av Thorped 1 maj 2011, 23:23:48, redigerad totalt 1 gång.
janaf
EF Sponsor

Re: Planfräsa innan svetsning?

Inlägg av janaf »

Jag har jobbat fem år som svetsare, tro mig, det slår sig garanterat. Det är bara frågan om hur mycket du kan acceptera och hur din konstruktion ser ut, om det kan minimeras med en vettig svetssekvens.

MDF hjälper för att få bitarna raka till en början men hjälper inte alls mot den krympning som det blir vid svetsning.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Om du har en stor slabb aluminium eller koppar så kan du använda den tillsammans med en vettigt planerad svetsekvens för o få den o hålla sig rak. (slabben drar värmen ur stålet mkt snabbare än kringliggande stål hinner abosrbera värme).

Och sedan behöver man "läsa" vart metallen bär av och motsvetsa så de riktar upp sig. Använde den metoden när vi svetsa ihop och rikta en ram på mitt bilbygge.. Då vi inte hade ngn jig så vart det o mäta mkt mkt och sedan tänka till när man svetsa..

Så ja jag tror nog du kan planfräsa allting och sedan svetsa det.. men du får räkna med små avvikelser - och en jevla massa arbete för o få det att inte slå sig. =)
Agwan

Inlägg av Agwan »

En del säger att det är jäkligt svårt att få saker raka när man svetsar. Andra säger att det blir rakt just för att man svetsar.

För att vara den som säger det andra måste man nog vara en ruskigt duktig svetsare. En kollega till min far säger det andra, jag säger det första.

Jag skulle planfräsa efteråt.
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Vad är rakt?
+-2mm om en längd av 200-300mm eller en hundradel om en längd av 1000mm?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Exakt, Mattias har rätt.
Innan man har definierat toleranserna är disskussionen meningslös.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jo det är rätt, man måste veta vad som är stort och litet innan det går att avgöra vad som är rätt eller fel. Om man har svårt att hitta en fräs som är tillräckligt stor går det att göra en lösning där man svetsar en del av konstruktionen och skruvar en del. Det bör vara plant där man skruvar fast linjärenheterna så där är det att föredra fräsning efter svetsning.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Det var något liknande jag menade med
Det är bara frågan om hur mycket du kan acceptera och hur din konstruktion....
Är toleranserna viktiga så skulle jag hellre gå på styrpinnar och skruvförband.
Du kanske kan svetsa på ändbeslag och liknande först och sedan fräsa, sist skruva / montera ihop helheten.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Skruvförband o styrpinnar är jue helt klart mer tillförlitligt om man ska ta hänsyn till precision.

Svetsa och bibehålla precision, är mer arbete än det är värt.. man ägnar timmar och åter timmar åt att mäta, för o sedan sätta en svets fel och hela skiten ger sig o man får börja om igen.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Mattias Hellore skrev:Vad är rakt?
En hundradel av 1000mm och +-2mm per 200mm är samma sak.

Rakt är så rakt som möjligt, har inget bra svar men ovanstående ex. där differensen är +-10/1000mm tycker jag är tok mycket! Vi kan säga att det inte ska vara synligt för ögat och helst ska fräsen ha en noggrannhet på 0,01mm när den är klar men jag räknar inte med att det ska funka.

Skulle en aluprofil-fräs klara av att plana stål eller kvävs det kanske en i betong?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Jag tror han menade hundradels millimeter....
...inte ska vara synligt för ögat och helst ska fräsen ha en noggrannhet på 0,01mm när den är klar...
Min gissning; Du kommer aldrig i närheten om du svetsar efter fräsning..... Möjligtvis 1mm. Och det kommer att vara synligt för ögat. Om du är extremt kunnig på området, både konstruktionsmässigt och svetsningsmässigt så kan det kanske bli lite bättre. Det skulle förmodligen behövas ha någon sorts fackverkskonstruktion (tänk i trianglar) där hörnen inte behöver ta upp böjmoment, dvs svetsarna kan bli små.

Upprepar min mer eller mindre kvalificerade gissning utan att ha sett din konstruktion 1) Kapa, svetsa på beslag 2) planfräs, 3) skruva ihop.

FD svetsare, civing maskin.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Men krävs det inte att kanterna är jävligt bra sågade för att bottenplattat ska bli till en romb, man kanske t.o.m. skulle behöva en liten fräsning av kanterna innan ihopsvetsning sker? Återigen kommer frågan upp, hur mycket får skiten diffa, inte mer än 0,01mm.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om du skall använda skenstyrning så finns det specificerat i databladet för skenan.

Hur stor skall fräsbordet vara?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Men krävs det inte att kanterna är jävligt bra sågade
Det krävs att allt är jävligt bra gjort om du ska komma ner i hundradelar. Kapning med den noggranheten går säkert inte, så kapa + svetsa så gott det går (typ på millimetern, kanske tiondelar) och fräs / slipa ner till den noggranhet du behöver.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

+ att inte glömma bort avspännings behandling innan fräsningen då hög precision efterfrågas.
Skriv svar