Apple Airport Express på 12v ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Apple Airport Express på 12v ?

Inlägg av dar303 »

Jag hade nog 10-12 timmar på hög volym, högtalarna är koaxial båthögtalare från hifi kit och det går inte att dra på så mycket.
Batteriet är på 12V 7Ah.
Jag hade (=lånade från jobet) ett större batteri till de förra externa högtalarsystemet, det var ett truckbatteri på 110Ah, 76 kg!
Det körde vi två 1200:or, två lasrar och två inverterare på 600W som drev varsin Yamaha fullrange PA-låda och en 12V billåda med två ful-12" från MDS tror jag. Boom! :)

Ta med ditt bygge till Norbergfestival(.com) i år så får vi jämföra!

Jag satte ut en annons på ett Mac-forum och nu verkar jag ha fått tag på ett par Airports för nästan inga pengar alls!
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Ditt verkar vara en aning lättare än mitt då kanske men ändå bra batteritid låter det som.
Ditt andra bygge låter helt sinnes!! :-) Hade varit kul att se bilder på det.
Norberg verkar nice, aldrig varit där..
Kommer snart uppdatera med bilder påd et jag håller på med...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

2x National simple switcher(s) från ELFA så har du löst problemet. Enda haken är den låga switchfrekvensen på 150 kHz = lite större induktanser.

Och man genererar både +3,3V och +5V från en gemensam oftast högre spänning. Jämför med moderkorten som matas med +12V för processorn och switchade buck omvandlare direkt på moderkortet som gör om +12V till +1,2V osv.. som annars skulle kräva hejdlöst tjocka kablar.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Hej igen, har nu lite bilder på det jag fått ihop med airporten.
Har använt ett avsågat ATX PSU kretskort som jag matar med 5v och där jag då kan ta ut 3.3v (se bild före och efter :) )
Problemet här är att "regulatorkretsen" (Se inringat på bilden) blir väldigt varm. Man kan hålla på den en stund men sen får man ta bort fingret.
Jag vet inte hur varma sådana brukar bli eller får bli så har någon kunskap om detta så hade det varit uppskattat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den drar väl betydligt mer ström än den hårddisk som den är tänkt att driva.

Du får väl försöka klämma dit en kylfläns.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Hehe ja det är nog så... Var hittar man en lämplig kyfläns för så små komponenter??
Nerre

Inlägg av Nerre »

Där? :)
kortbild.jpg
Fast du har ju kvar det mesta av den så det är väl inte problemet. Du behöver väl ta reda på vad det är för krets och vad den är designad för att klara för ström. Och sen mäta vad din Airport drar.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Ja det är nog smart, jag vet ju vad airporten drar men att få reda på vad den är designad för att klara har jag ingen aning om :-)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du får väl titta vad 2,5-tums diskar brukar dra.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Eftersom många 2.5" externa diskar klarar av att strömförsörjas från USB kan du kanske börja där som uppskattning.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Blev att jag löste det på detta sätt, funkar fnt på 12v nu.. Hoppas den fortsätter med det också :-)
Tycker dock att ljudet tappar lite jämfört med kabel till boomboxen... Får väl leva med det
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det blev snyggt!

Jag köpte också en och den var av den nyare typen som behöver 3,3v 1,8A men typiskt nog så var nätdelen hel och nåt annat trasigt så det blev ingen airport för mig denna gång!
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Funderar lite på en annan grej som någon kanske har ett svar på.
Airporten går igång och fungerar men när jag testar och ger den 12v från ett datornätagg som jag för tillfället endast har som strömkälla på 12v att testa med så får jag spänningsfall vid belastning och då visar den 11.8v där jag kopplar in agget och sen 4.8v efter första omvandlingen. Där tar jag ju iofs 5v vidare till nästa regulator och 5v till airporten från samma källa. Kan det bero på detta och kan det vara negativt på något sätt? Kan tex ljudet bli försämrat av detta eller är det så som nätagget beter sig?? (Dock så får jag fortfarande ut 3.3v utan fall efter andra omvandlingen.)
Se bild nedan.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

dar303 skrev:Det blev snyggt!

Jag köpte också en och den var av den nyare typen som behöver 3,3v 1,8A men typiskt nog så var nätdelen hel och nåt annat trasigt så det blev ingen airport för mig denna gång!
Tackar va precis på millimetern att det passa och fick fila lite här o där men det gick. Kändes bra att få plats med allt i samma skal.
Tackar för tipset om komponenterna :tumupp: ...

Tråkigt att din airport inte var hel på rätt ställe. Går den inte igång alls?
Skriv svar