Styra 555 timerkrets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Styra 555 timerkrets

Inlägg av Glenn »

Hur känsliga dom är med exakt 20mS skiljer sej rejält från servo till servo kan jag f.ö meddela efter praktiska tester :)
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Tackar för all info! Tyvärr så har det burit med sig en hel del googlande på oscilloskop som jag givetvis fått för mig att jag MÅSTE ha för att kunna överleva (och kunna se signalen).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

oscilloscop är väl bra, men knappast ett måste i detta fallet :)

..Dock är det ju alltid trevligt att kunna titta på signalen och se hur det faktiskt blev.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om det är ostabilt betyder det att pulserna inte
håller pulstiden. Kanske du har överlagrat någon
typ av störning som får monovippan att påverkas.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Glenn skrev:Hur känsliga dom är med exakt 20mS skiljer sej rejält från servo till servo kan jag f.ö meddela efter praktiska tester :)
I länken som Cano hänvisar till använder de 40ms. Hur tycker du att det stämmer med dina tester? De använder väl kanske något specifikt servo som det fungerar med. Räknar man om den pulsalstraren till 20ms isåfall borde den fungera bra tycker jag.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Averell skrev:Tackar för all info! Tyvärr så har det burit med sig en hel del googlande på oscilloskop som jag givetvis fått för mig att jag MÅSTE ha för att kunna överleva (och kunna se signalen).
Har du provat någon annan koppling?
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Jag håller på för fullt å begripa hur den där kretsen fungerar egentligen, första schemat, som jag byggt fungerar ju men det stämmer inte överens med schemat som beskrivs i länken "Hobby servo...". Hmmmm klurar, vad är rätt å vad är fel
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Prova på schemat i "hobby ...." länken, det är vettigare tack vare att du bara ändrar tiden på pulsen när du justerar potten. I det första schemat ändrar du både tiden för puls och inte puls när du vrider på potten.

Som det andra schemat gör har du en väntetid mellan pulserna som är hyfsat konstant, detta pga att dioden gör att det fasta motståndet bara används under urladdningen. Visserligen är denna tid mellan pulserna 40ms i stället för de 20ms som det verkar ska vara. Men det är bara att minska resistorn om det krånglar.
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

ÅÅÅÅÅ så gott, nu liksom trillade polletten ner, det var dioden jag missat att begripa

Lägger upp lite hittade bra-länkar

http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm#astable
http://talkingelectronics.com/FreeProje ... 55-P1.html
http://www.national.com/ds/LM/LM555.pdf
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mindmapper skrev:
I länken som Cano hänvisar till använder de 40ms. Hur tycker du att det stämmer med dina tester? De använder väl kanske något specifikt servo som det fungerar med. Räknar man om den pulsalstraren till 20ms isåfall borde den fungera bra tycker jag.
Jag har inte testat mej fram, men jag skrev mjukvara som slarvade med den tiden, och det funkade fint när jag testade, sen när jag senare kopplade in servot jag skulle använda stod det bara och ryckte, testade ett anat servo och det fungerade, ytterligare nåt funkade halvbra, och efter lite kliande i huvudet visade det sej att det var pga att uppdateringsfrekvensen var fel, när jag hade rättat den så fungerade det bra med samtliga servon.

Vore ju iofs intressant och testa gränsena nån gång.
Sonar

Inlägg av Sonar »

Hittade den koppling jag använt tror jag...verkar funka korrekt i sim iaf.
Fördelen mot enklare lösningar är den att denna koppling blir stabilare (det "surrar" och rycker mindre i servot) samt den är hyfsat tolerant mot spänningsvaritioner på matningen, i de enklare kopplingarna kan servots position + stabilitet variera med matningsspänningen.
För bästa prestanda bör man kanske addera en lowdropout reg. 5V.
ServoDriver.JPG
Servot ansluts till "I01" och 50k pottarna bestämmer de två olika lägena.
U2 är kopplad som astabil vippa och triggar U1 var 20:e mS (justerbart med R2,R7,C4) via negativ flank genom C3, när U1 har triggats så bestämmer R5,6,9 och C1 tiden på den positiva pulsen till servot (OBS! i ditt tidigare schema inverterade du detta med en trissa på utgången till negativ puls, ej korrekt enl. mig)

edit: LED'sen har jag bara lagt till för simuleringens skull, du kan ta bort dessa + motstånden + att det funkar med EN 556:a istf. två 555:or.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sonar

Inlägg av Sonar »

Herregud man har nästan glömt bort hur bökigt det var på den "gamla goda" tiden :wink:
Ritade snabbt upp en "modern" lösning på det hela :) , denna krets + några rader kod, klart! :mrgreen:
ServoDriverPIC.JPG
PS. Jag har ett tusental av pålödda/avlödda (felmonterat på fabrik) 12F629/675 som passar som handsken till detta, om du vill kan du få några till ditt servo projekt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sonar

Inlägg av Sonar »

Hmm...kunde inte låta bli att skriva ett litet "C" prog för detta :mrgreen:
Ska testa det IRL snarast.

Funkar så att när J2 är öppen ger den ut pulslängd A, och när den är sluten, pulslängd B
Om man vill ändra tiden ställer man först in J2 till A eller B beroende på vilken tid man vill ändra, sen när man trycker på J1 så stegar servot upp och ner i cycler på 10uS steg var 20:e mS ... tror jag att det bidde :humm: tanken är att den skall stega upp å ner tills man släpper J1, då skrivs det nya värdet in i EEprom'et.
Man gör samma för båda lägena sen "minns" kretsen det inställda värdet automagiskt vid uppstart :D
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Oj sånt intresse det blev för detta! Tackar för erbjudandet med PIC kretsar men jag har fått de att fungera mycket bra bara med 555 kretsen, en diod, en TS7805, en konding och några motstånd.

Nu sitter jag och ska beställa potentiometrar från Farnell, klurar på om denna ska med i beställningen http://se.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=1840965

Tänkte ha den för att mäta pulser, DMX signaler och allt annat man inte just nu har en aning om.
Sonar

Inlägg av Sonar »

Najs att det funkar :)
Jag kunde dock inte låta bli att testa "C" koden i en 12F629 processor + ett klassiskt Futaba S3003 som ratats till förmån för digitala varianter i helin , och tametusan det funkar prexis som det skall, la in en sådär lagom "stegning" när man proggar lägena +-10uS / 3:e puls (ca. 60mS).
Om nån vill ha en färdigproggad 629:a så är det bara att fråga :)

Averell .... ang. det där skåpet du länkar till....holy moses...kostar en slant, men är säkert kanon :oops:
Skriv svar