Kopplingskondensatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Korken

Kopplingskondensatorer

Inlägg av Korken »

Godagens!

Jag måste bara fråga, vad är det för skillnad med att använda en elektrolytkondensator mot en plastkondensator som kopplingskondensator i ljudapplikationer?
Jag själv hör ingen skillnad och det är sjukt olika i både storlek och pris, så finns det någon bra anledning som jag har missat?

Mvh
Emil
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Kopplingskondensatorer

Inlägg av 4kTRB »

Beror kanske till viss del var i signalkedjan komponenterna
sitter och kanske vilka krav du har på i vilken miljö de ska
klara dina spec. Om du har många kondensatorer så kanske
de summerar upp till ett ohållbart resultat med en typ men
fungerar fint med en annan typ.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

psynoise skrev:
Eller tänkte du köra lytar?
Som kopplingskondensatorer fungerar elektrolytkondensatorer bra om inte bäst! Höga kapacitanser är inget ekonomiskt problem och då slipper man bekymmer med distorsion eftersom man håller spänningsfallet långt under hörbar nivå.
En vanlig elektrolytkondensator brukar klara 1 V i fel riktning. Dock borde en bra koppling har avsevärt mindre spänningsfall över kopplingskondensatorn. Säg att vi vill ha spänningsfallet 130 dB lägre än toppspänningen, vilket ger

10^(-130/20)*v_p

Med ±15 V matningsspänningen kan vi räkna med v_p = 13 V, vilket ger

10^(-130/20) * 13 V = 4.1110e-06 V = 4 µV

Dvs allt under 4 µV är omöjligt att höra. Beroende på biasströmmar borde man kunna hitta en lämplig och billig elektrolytkondensator.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=50669
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

finns det någon bra anledning som jag har missat?
Handlar nog mest om okunskap och lathet att räkna på problem. Många komponentval i HIFI kretsar kommer från rekommendationer och inlägg på forum från andra amatörer. Väldigt få verkar räkna på det och bilda sig en riktig uppfattning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns en del skillnader mellan kondensatorer.
När man studerar en mer stringent kondensatormodell hittar man inte bara kapacitanser utan även resistanser, vilka ger läckströmmar och/eller fasvridningar och induktanser som också ger fasvridningar. Fasvridningar yttrar sig som frekvensbegränsningar (filter).
Alla dessa parasitelement är "snälla" i det att de är linjära men kondingar kan också uppvisa olinjära parasitelement vilka ger upphov till distortion vilken kan uppfattas av (tränat) öra.
En pastkondensator tillverkas genom att plast och metallfolier rullas ihop och sedan bakas i värme varvid luft pressas ut ur rullen vilken blir mekaniskt mycket kompakt. En elektrolyt eller papperskondensator kan inte bakas på samma sätt varför det finns i luft i lindan. När det passerar signaler genom kondensatorn kommer det att "fladdra" inne i kondingen pga av de elektriska fältkrafterna och "fladdret" ger (oftast) tredjetonsdistortopn (klirr) vilket om den är stor, låter djäkligt illa.

Det pågår en besynnerlig diskussion, vilket någon påpekat, i allehanda forum och just papperskondingar hyllas av alla som "väldigt välljudande" trots sina stora nackdelar. Vidare ser man många "tester" där man lämnat mätningar därhän och bara lyssnat på kondingar.
Jag själv använder helst polyprop om jag kan men även polystyren (i alla fall plast). Eftersom jag uteslutande använder rör i mina konstruktioner har jag att tampas med höga spänningar men också höga impedanser varför det är bättre att plocka t ex plastkondingar på 220nF/600V eftersom det inte finns lågkapacitiva högvoltselektrolyter.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Much nonsense has been talked about mysterious coupling capacitor properties, but it is all nonsense. For small-signal use, as long as the signal voltage across the capacitor is kept low, non-linearity is not normally detectable. The capacitance value is non-critical, as it has to be, given the wide tolerances of electrolytics.

Self, D. (2010). Small signal audio design. Burlington: Focal Press.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Tackar för infon!

Jag tror jag ska sätta mig ner och testa lite olika kondingar så man får lite mer "hands on" kunskap.
Men nu vet jag mer varför folk gillar plastkondensatorer.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Fast ingen plastfilmskondensator är distorsionsfri heller, polyester är bland dom sämre och polypropylen är vanligt i audiokretsar som impedanselement. Vill man ha ännu lägre distorsion får man hålla sig till keramiska NP0.
Skriv svar