Har en dikettenhet till ett gammalt TVspel och en transistor blir väldigt varm med en adapter jag har. Ska man lägga ett motstånd tvärs över för att få ner Amp eller ett i serie för att få ner spänningen?
"Transistorn" är antagligen en spänningsregulator. Kanske på 5 volt?
Är adaptern AC eller DC? Om det är 9V AC som likriktas före regulatorn kommer du upp i > 12 volt.
Lägg inget motstånd tvärs över - när strömförbrukningen går ner tillfälligt kommer du att grilla TV-spelet.
Du kan prova med ett motstånd i serie, det kan fungera, men hellre en zenerdiod... men det är en del att tänka på ... du ska helst ha en kondensatonr efter motståndet i så fall så att den inte ligger före. (det finns alltid en kondensator på ingången av en spänningsregulator).... eller så sätter du dit en ny kondensaator mellan ingång och jord på regulatorn.
Kylflänsar och kapslingar som sitter inne i en låda kan vara 90° C utan att något är konstigt. Ger regulatorn rätt spänning är det säkert inga problem. Utanpåliggande kylflänsar ska begränsas till maximalt 60° C enligt bestämmelserna har jag för mig.