Snabbaste x86 CPU = 4,4 GHz !?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ds77

Re: Snabbaste x86 CPU = 4,4 GHz !?

Inlägg av ds77 »

Den stora massan skulle jag säga märker knappt någon skillnad om de sitter på linux eller windows, de behöver ändå hjälp med det mesta när det kommer till att installera programvara eller ny hårdvara... Det är min erfarenhet i varje fall.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Exakt, de vill ha något från butik där "motorn" redan är monterad
och "bilen" är körklar. Åk och kolla vad som erbjuds. Och vad är
det enklast att fråga grannen/barnen/jobbarkompisen om ifall
man behöver hjälp ?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

sodjan skrev:Absolut !
Det jag vänder mig lite mot är att när någon försöker visa hur "enkelt"
det är att fixa det ena eller det andra i Linux, så kommer det långa
haranger av kryptiska kommandon som försöker visa hur enkelt
det är.
Det beror ju på vilka glasögon man har på sig, det klart att det är enklast att köra windows om man är van vid det,
precis som att det är enklare att köra linux för mej som jobbar med det och kör det mer än windows hemma.

För min mamma som precis skaffat dator med uppkoppling vid 66 års ålder så är det krångligt oavsett vilket OS.

Exempel:

När jag skulle installera nån PIC-utvecklingsmojutt så stod det att "You have to add the path to this software to windows global PATH"
eller liknande, jag stod som ett frågetecken, jag hade fixat det hur enkelt som helst i *IX, men det tog ett tag av googlande
för att hitta hur man gjorde det i windows, det var INTE speciellt logiskt tyckte jag.

Ett annat kul exempel var på förra jobbet där firman enbart körde på ett gammalt AS/400-system och windows95, vi hade dock en (1) powermac som stod i utställningen ENBART av den enkla anledningen att vi sålde tokdyra utskriftsystsem, och dessa köptes ofta av folk i en bransch som krävde mac-kompatiblitet, alltså hade vi en mac bara för att dom skulle kunna testa med den, dock var det ingen som egentligen förstod sig på den utan den stod mest och surrade övergiven i ett hörn förutom vid de enstaka tillfällena då nån potentiell kund kom och använde den.

Vid ett tillfälle skulle vi skicka ut en uppdatering till en kund på diskett (detta var typ 1997 eller nåt) och var då tvungna att försöka kopiera två disketter på denna mac, vi var först en person, sen två, sen tre sen tillslut FEM personer som försökte lösa detta problem, tills tillslut nån tjej från administrationen kom och berättade hur vi skulle göra, hon hade nämligen en mac hemma, och tyckte att det var ju "jätteenkelt och logiskt", vilket vi fem andra med teknisk bakgrund *inte* tyckte.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Absolut. En tekniker ser ju på det på ett annat sätt en
om du tar en genomsnittskund på OnOff. Det är ju
precis det jag försöker säga. Varken du eller jag är
sannolikt speciellt bra referenser.

Man kan väl säga att ingen dator är speciellt lätt att använda
i början, men det underlättar i alla fall om det är komplett
vid leverans.
ds77

Inlägg av ds77 »

Får folk bara fram en webläsare med aftonbladet och facebook så skiter dom i resten...

Faktum är att flera jag känner som kanske kan beskrivas som lite mer avancerade användare har provat att installera linux på "den gamla" datorn när de uppgraderat. De brukar kommentera med hur enkelt det var och hur enkelt det var att hitta och installera program...

Ska kanske tillägga att även jag har ett par windowsdatorer hemma, men även linux, så jag är ingen fanatisk linuxförespråkare som kör linjen allt eller inget. Var och en får ju bestämma själv vad man trivs bäst med.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Och jag har varken Windows eller Linux som mitt primära OS... :-)
Nerre

Inlägg av Nerre »

sodjan skrev: Detta handlade väl om hurvida Linux eller Windows bäst uppfyller
de behov som "den stora massan" av "hem-dator-användare" har.
Hur många i "den stora massan" behöver sätta i en extra hårddisk i datorn?

De flesta hårddiskar idag säljs väl förformaterade (med FAT32?)? Och såvitt jag vet så söker Ubuntu vid uppstart igenom datorn efter läsbara diskar, så sätter man i en ny hårddisk så hittas den och monteras och är direkt åtkomlig (precis som under Windows). (Så sker i alla fall när man sätter i en USB-sticka eller ansluter nån annan USB lagringsenhet såsom mobiltelefon eller kamera, så det borde fungera precis lika bra för IDE eller SATA-diskar.)

Jag är väldigt nyfiken på vad det kan ha varit som tog 6 timmar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

sodjan skrev:Ah, OK. Ja, jag tänkte väl på en mer komplett dokumentation... :-)

Enbart en installationsmanual kan ju gå snabbare. Det beror ju också till viss del
på vad det är för något som ska dokumenteras. Samt hur mycket man vill
dokumentera "dependencies", hårdvarukrav o.s.v. i installationsdokumantationen.

Hur som helst, om en "produkt" saknar även den mest grundläggande dokumentationen
så kan man ju fundera på hur resten ser ut "under täcket". Dokumentationen är en
integrerad del av produktens totala kvalitet, lika viktigt som alla andra delar.
En installationsmanual kan vara rätt omfattande.

Tex för CloneZilla Server där syftet är att man från valfri PC ska kunna göra en "boot-on-LAN" och skicka/hämta en backup/installations image från en server. Ett otroligt smidigt verktyg på ett företag med homogen hårdvara, har man bara gigabit nät så är man klar på 5 minuter.

Nu kräver detta en ganska komplicerad installation och konfigurering av DHCP, TFTP, bootimage för att allt ska funka.

Utvecklarna vet ju redan i detalj vad som krävs för att det ska funka ... varför inte dela med sig av detta i en lite notis?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag är väldigt nyfiken på vad det kan ha varit som tog 6 timmar.

Det ska nog inte tas allt för bokstavligt, mer ungefär som att det tar
"evigheter" vilket inte heller ska tas helt bokstavligt... :-)

> En installationsmanual kan vara rätt omfattande.

Ja visst, det beror ju helt på vad det handlar om.
"HP OpenVMS Version 8.4 Upgrade and Installation Manual" är 346 PDF sidor.
Men då är också *allt* som man kan behöva med och den är absolut inte
ihop-hackad på en timme. OK, ett OS är ju inte en applikation...
Nerre

Inlägg av Nerre »

netrunner skrev: Nu kräver detta en ganska komplicerad installation och konfigurering av DHCP, TFTP, bootimage för att allt ska funka.
Men det där handlar ju då egentligen om flera steg.

Det ena är att sätta upp nätverksbootning, det kräver att man kan konfigurera en DHCP-server och förstår hur nätverksbootning fungerar.

Jag har nyligen satt upp det hemma under Mythbuntu. DHCP-servern körde jag min befintliga och konfigurerade den bara att peka på Mythbuntu-burken. Sen var det lite lurigt att lära sig hur pxelinux konfiguration läggs upp. Men när det väl var klart så var det sen inga problem att kunna nätverksboota både Mythbuntu frontends eller MiniMyth. Var bara att droppa in fler images och lägga in flera pxe-konfigfiler för de aktuella IP-adresserna.
arte

Inlägg av arte »

Puh....vilken lam OT diskussion.

Finns det inte en zilijon Linux vs Windows trådar redan?

Som tidigare nämnt så beror det väl på användnings områden, hur ett helhets perspektiv så är det väl viktigare att man kan få alla sina cores att ha data att jobba med. Det innebär mycket bandbredd från diskar/minnen samt stora cachar.
Gillar utvecklingen nu där man går tillbaka till att använda dedikerad hårdvara för att uträtta specifika saker. T.ex varför skall en 3 GHz CPU slita ihjäl sig med att knappt klara av att decoda HD video när dedikerad hårdvara kan göra det för en tiondel perfekt.

X5698 är visserligen högt klockad men det verkar som om det *bara* är 2 cores.
Så för att svara på topic frågan:
NEJ! Jag tror att en X5680 är snabbare då den har mera cores och snabbare minnes-interface även om den är klockad lägre (6 cores @ 3.33 GHz vs 2 cores @ 4.4 GHz).

...men man kan så klart hitta tillämpningar där X5698 är snabbare, dock i ett medelvärde så tror jag X5680 vinner.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, det finns det.
Nåväl, prestanda är naturligtvis beroende på dels cpufrekvens, minnesbandbredd och naturligtvis HD oavsett OS.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

dedikerad hårdvara = inflexibelt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Nu efter att ha läst en halv introduktionskurs i mikroelektronik har jag fått lite mer klarhet. Generellt brukar man enkelt beräkna effektförbrukningen i en CMOS-krets enligt

P = f*C*Vdd²

där f är frekvens, C den effektiva kapacitansen som laddas om i varje cykel samt Vdd matningsspänningen. Enligt ovanstående formel ser man att effektförbrukningen ökar linjärt med frekvensen. Gissningsvis kan jag tänka mig att det är effektiva kapacitansen man lyckas minska genom nya material och fysisk mindre kretsar.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

TomasL skrev:I verkligheten vill den gemene användaren ha exakt samma GUI i samtliga datorer han använder.
Och det påståendet har du ett underlag för, förstår jag. Gått och knackat dörr eller?

Ditt argument kan slänga sig i väggen med Ribbon iallafall...
Skriv svar