Fjärrstyrning över större avstånd, 1 km

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Fjärrstyrning över större avstånd, 1 km

Inlägg av AndLi »

Vi kan väll vara ganska säkra på att thepirateboys moduler inte är ce märkta, utan gjorda som hobbyprojekt.
Det är helt klart en intressant vinkling av det hela, jag kan tycka att ska man nu bygga en hobbysändare utan att vara amatör så hade jag valt just ISM banden. Men jag förstår dina argument, jag tänker inte gräva vidare i vad som faktiskt gäller. Möjligen försöka få ett mailsvar från PTS...

Jag tror däremot att det skulle gå att nå 1km med två vanliga rundstrålande antenner, jag har gjort div tester och med tex CC2530 (som iof går på 2.4GHz bandet nått 700 Meter med en chipantenn på ena enheten, och en hög datahastighet (250kbps))
CC1110 är ju en variant för 860 MHz bandet där man får ungefärlig prestanda, dock vid lägre datahastigheter (50kbp) ska man bara styra lampor kan man ju sänka datahastigheten ännu mer, och få en bättre kännslighet)

Detta är alltså vid line of sight mätningar utomhus med sändeffekter som ska vara enligt reglerna.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Är det en permanent installation eller flyttar ni runt prylarna lite beroende på
bandragninen för dagen?

Är det 1000 meter mellan 2 st eller är det max mellan de som är längst ifrån varandra?
(tanken är att flera repeterar ett meddelande så att sträckan inte är 1000 meter)
Swech
becker

Inlägg av becker »

Det är inte en permanent installation. Vi ställer ut varningsljusen runt banan som används över en helg, eller en dag. Jag tänker mig att fjärrkontrollen finns ganska centralt placerad, och skickar ett kommando till alla mottagare. De varningsljus som är längst bort kanske befinner sig 500 meter bort. 1km var väl mer för att få en säker funktion. Det kommer inte att vara helt fri sikt till alla varningsljus. Men väldigt öppen terräng.

Jag tänker mig också att man skickar ett kommando för tillslag och ett annat för frånslag. Detta för att säkerställa att något ljus inte ska hamna i otakt.
Har också funderat kring GSM, sms, men jag vet inte hur säkert det är att sms:et kommer fram i rimlig tid :-?

Nu verkar gryms fjärr på ebay mest trolig att testa.
Någon som hittat några "billiga" gsm moduler?
Skriv svar