larky bygger Boris3bCNC
Re: larky bygger Boris3bCNC
Kulmuttern återmonterad!
Det var faktiskt lite mindre problem än befarat, men inte så kul att jag plockar isär de andra muttrarna bara för att ha något att göra!
Beskrivning hur man borde göra, till nästa gång eller nästa person som råkar ut för ett kulregn;
Skaffa ett kladdigt kullagerfett, grillpinne i bambu och bra belysning.
Märk upp hur den vita plastbiten i änden ska sitta med spritpenna.
Pilla lös plastbiten.
Alla kulor i en burk, gruppera i tre lika stora högar. Jag hade 3x16 kulor. Började utan att göra tre högar men det är fel sätt.
Gänga in kulskruven en bit, ungefär mitt för den nedersta orangea plastbiten inne i muttern.
Fett på grillpinnen, luft upp en kula och pilla in den i kanalen i den orangea plasten, den ska i princip försvinna.
Ny kula. Ny kula... efter några kulor så syns de tidigare i en rad som kryper motsols runt inne i spåret.
När alla 16 är inpillade skruva in kulskruven in till nästa orangea plastbit.
Upprepa.
Montera tillbaka det vita locket och var glad att det gick!
Dålig mobilkamerabild, men det beskriver hur jag satt vid köksbordet. Att ta bilder på själva processen var hopplöst.
Det var faktiskt lite mindre problem än befarat, men inte så kul att jag plockar isär de andra muttrarna bara för att ha något att göra!
Beskrivning hur man borde göra, till nästa gång eller nästa person som råkar ut för ett kulregn;
Skaffa ett kladdigt kullagerfett, grillpinne i bambu och bra belysning.
Märk upp hur den vita plastbiten i änden ska sitta med spritpenna.
Pilla lös plastbiten.
Alla kulor i en burk, gruppera i tre lika stora högar. Jag hade 3x16 kulor. Började utan att göra tre högar men det är fel sätt.
Gänga in kulskruven en bit, ungefär mitt för den nedersta orangea plastbiten inne i muttern.
Fett på grillpinnen, luft upp en kula och pilla in den i kanalen i den orangea plasten, den ska i princip försvinna.
Ny kula. Ny kula... efter några kulor så syns de tidigare i en rad som kryper motsols runt inne i spåret.
När alla 16 är inpillade skruva in kulskruven in till nästa orangea plastbit.
Upprepa.
Montera tillbaka det vita locket och var glad att det gick!
Dålig mobilkamerabild, men det beskriver hur jag satt vid köksbordet. Att ta bilder på själva processen var hopplöst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Svårt att få arbetstid med två småbarn hemma men lite hinner man med...
Gränslägesbrytare till nedre Y. Jag hittade en bit aluprofil, "U med flärp" i skrotlådan och den passade bra på microbrytaren.
Gränslägesbrytare till nedre Y. Jag hittade en bit aluprofil, "U med flärp" i skrotlådan och den passade bra på microbrytaren.
Nu har jag 4 inkopplade stegmotorer och fortfarande grön lysdiod på geckon!
Små framsteg! Ett paket på posten från DX med en kylpump till spindelmotorn efter en lång väntan.
Ett brev från JB med en DB25kabel då den jag köpte i den lokala affären inte direkt fungerade och den gamla följde med lillasystern. Nu snurrar motorerna! (nåja, 3 av 4)
Monterat gränslägesbrytare för X och då det var klart var jag tvungen att provköra X! Fungerade fint.
Ett brev från JB med en DB25kabel då den jag köpte i den lokala affären inte direkt fungerade och den gamla följde med lillasystern. Nu snurrar motorerna! (nåja, 3 av 4)
Monterat gränslägesbrytare för X och då det var klart var jag tvungen att provköra X! Fungerade fint.
http://www.dealextreme.com/p/16w-immers ... 220v-49495
Tvekade mellan 8 och 16W men det ska nog fungera, ska bara hitta en behållare för pump och lite glykol...
Tvekade mellan 8 och 16W men det ska nog fungera, ska bara hitta en behållare för pump och lite glykol...
Jag har nåt liknande fast mindre, 700l/h är det dock men man klan reglera trycket. Den har använts till datorkylning så den ska funka.
Jag ska använda snabbkopplingar för pneumatik till mina slangar, enkelt och lätt att få tag på.
Jag ska använda snabbkopplingar för pneumatik till mina slangar, enkelt och lätt att få tag på.
Provmontering av spindelmotor i det MDF-fäste jag gjorde med lillasyster innan den försvann.
Jag hade inte velat ha mindre kabelkedjor än 18x37, det är trots allt 2x8mm slangar, 2x9mm motorkablar, 1x11mm spindelmotorkabel och 2 gränslägesbrytarkablar. 2 meter kabelkedja och en uppsättning fästen gick åt precis, inte en länk över och hade inte fått plats med någon fler heller.
Jag funderar över din spindelmotor. Vad kostar en sån och hur låga varv klarar den att köra? Har en frekvensare som ligger o skäpar ifall man skulle köra med något liknande.
http://cgi.ebay.com/WATER-COOLED-MOTOR- ... 4aa7ccf35b
Inte köpt min där, men det är en likadan.
8000-24000rpm. Bara snabbt provad då jag inte fått igång någon vattenkylning än, men det är nära nu!
Inte köpt min där, men det är en likadan.
8000-24000rpm. Bara snabbt provad då jag inte fått igång någon vattenkylning än, men det är nära nu!
Överkommligt pris.
Skulle vara intressant att höra hur stark den är på lägre varv. Förstår inte varför den inte går lägre än 8000rpm? Det borde rimmligen kunna ställas i frekvensstyrningen. Bara man inte överskrider normströmmen.
Samt är det någon fördel att ha vattenkylning? Räcker inte luftkylning till?
Skulle vara intressant att höra hur stark den är på lägre varv. Förstår inte varför den inte går lägre än 8000rpm? Det borde rimmligen kunna ställas i frekvensstyrningen. Bara man inte överskrider normströmmen.
Samt är det någon fördel att ha vattenkylning? Räcker inte luftkylning till?
Svårt att säga om det behövs vattenkylning, det finns luftkylda upp till 4kW så antagligen inte. Jag ansåg mig behöva ungefär 1.5kW men den modellen hittade jag inte med ER20 så då fick det bli en 2.2kW.
Det finns en 90+ sidors tråd om dessa på cnczone och de flesta är nöjda, utifrån ett pris/prestandaperspektiv.
http://www.cnczone.com/forums/diy-cnc_r ... ences.html
Det finns en 90+ sidors tråd om dessa på cnczone och de flesta är nöjda, utifrån ett pris/prestandaperspektiv.
http://www.cnczone.com/forums/diy-cnc_r ... ences.html
Nu har jag fått ner fräsen från den tillfälliga arbetsbänken till ett än mer tillfälligt rullbord för att komma åt baksidan, med Y-motorer och gränslägen.
Spindelmotorn startar, men jag vill ha kylningen kopplad innan jag testar ordentligt och då måste det riktiga bordet vara på plats.
Så hur får jag till ett 70 cm brett bort att rymma 85 cm fräs? Fräsen ska dessutom sitta fast på ett bra sätt.
Just nu lutar det åt att jag bygger ett "E" i 45x95 som skruvas i bordet, och i det sitter det fast M10 gängstänger som håller upp fräsen. Bakersta raden med fästhål får muttar på både ovan och undersida för stabilitet, det är långt utanför det fräsbara området. (bilden visar baksidan av fräsen)
I mitten och längst fram bara mutter under bordet.
Nu ska jag bara se hur man bygger ett stadigt "E" utan en fräs som kan hjälpa till med snygga fingerskarvar.
Spindelmotorn startar, men jag vill ha kylningen kopplad innan jag testar ordentligt och då måste det riktiga bordet vara på plats.
Så hur får jag till ett 70 cm brett bort att rymma 85 cm fräs? Fräsen ska dessutom sitta fast på ett bra sätt.
Just nu lutar det åt att jag bygger ett "E" i 45x95 som skruvas i bordet, och i det sitter det fast M10 gängstänger som håller upp fräsen. Bakersta raden med fästhål får muttar på både ovan och undersida för stabilitet, det är långt utanför det fräsbara området. (bilden visar baksidan av fräsen)
I mitten och längst fram bara mutter under bordet.
Nu ska jag bara se hur man bygger ett stadigt "E" utan en fräs som kan hjälpa till med snygga fingerskarvar.
Nu har jag kört alla axlar samtidigt! Tack till Boris för tips om motorkonfigurering.
Det kanske stämmer dåligt med dagens bild att jag nu kör alla motorer, men jag kom fram till att det enklaste var att plocka lös bottenplattan och börja med att montera den för att sen återmontera allt ovanpå. Så snart har jag en bottenplatta fast monterad på bordet, och där ska resten av fräsen sitta.
Det kanske stämmer dåligt med dagens bild att jag nu kör alla motorer, men jag kom fram till att det enklaste var att plocka lös bottenplattan och börja med att montera den för att sen återmontera allt ovanpå. Så snart har jag en bottenplatta fast monterad på bordet, och där ska resten av fräsen sitta.