larky bygger Boris3bCNC
larky bygger Boris3bCNC
En till Boris3b, med fokus på vad som jag gjort annorlunda.
Följande prylar är beställda;
Fräsbyggsats från Boris
Gecko 540
Kulskruvar och linjärenheter
Spännhylsor
2.2kW vattenkyld spindel
VFD 2.2kW
Vattenpump
Nödstopp
Stegmotorer från JB
Strömförsörjning, 48V som körs på 43V
Axelkopplingar
Släpkedjekabel Ölflex FD 810 4G0.75
Relän till spindelstart, dammsugare och vattenpump.
Snabbspännare (ebay)
En första bild när monteringen startar. Efter en stund kom jag fram till att med en offerskiva på bordet blir det ganska trångt i Z.
Så jag beställde 32 stycken plåtbitar, 5mm tjocka. Boris ordnade en dxf på hela bottenplattan så att jag skulle kunna se att allt passade med befintliga hål. (hubben ska ha hälften av bitarna)
Jag fick enligt följesedeln bara 31 av 32 beställda distanser så hubben får bara 14 st, jag får 16!
8x5=40mm så utrymmet under fräsen kommer att bli större, och mer än 40mm verkade inte användbart.
Det är ordentliga plåtbitar, väger 1.2 kg/styck.
Spindelmotor och VFD är provstartade men utan kylvatten, den går tyst!
Det är lite trångt i hobbyrummet med en fräs i bitar och den nu sålda lillasystern står fortfarande kvar.
Ikväll ska jag provmontera Y-axlarna med distanser.
Följande prylar är beställda;
Fräsbyggsats från Boris
Gecko 540
Kulskruvar och linjärenheter
Spännhylsor
2.2kW vattenkyld spindel
VFD 2.2kW
Vattenpump
Nödstopp
Stegmotorer från JB
Strömförsörjning, 48V som körs på 43V
Axelkopplingar
Släpkedjekabel Ölflex FD 810 4G0.75
Relän till spindelstart, dammsugare och vattenpump.
Snabbspännare (ebay)
En första bild när monteringen startar. Efter en stund kom jag fram till att med en offerskiva på bordet blir det ganska trångt i Z.
Så jag beställde 32 stycken plåtbitar, 5mm tjocka. Boris ordnade en dxf på hela bottenplattan så att jag skulle kunna se att allt passade med befintliga hål. (hubben ska ha hälften av bitarna)
Jag fick enligt följesedeln bara 31 av 32 beställda distanser så hubben får bara 14 st, jag får 16!
8x5=40mm så utrymmet under fräsen kommer att bli större, och mer än 40mm verkade inte användbart.
Det är ordentliga plåtbitar, väger 1.2 kg/styck.
Spindelmotor och VFD är provstartade men utan kylvatten, den går tyst!
Det är lite trångt i hobbyrummet med en fräs i bitar och den nu sålda lillasystern står fortfarande kvar.
Ikväll ska jag provmontera Y-axlarna med distanser.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: larky bygger Boris3bCNC
Jag har lagt delarna på plats inför slutlig finjustering och montering.
40mm högre Y-rails.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu tjatar jag om mina fötter igen 
Pinnen som bottenskivan ser ut att stå på (den högre) är det en M10 som är gängad upp i hålen bottenplattan?
Jag tror jag mätte mina hål till ca 9.2mm, vilket väll är lite stort om man ska ha M10? (wikip säger 8.5mm borrdiameter)

Pinnen som bottenskivan ser ut att stå på (den högre) är det en M10 som är gängad upp i hålen bottenplattan?
Jag tror jag mätte mina hål till ca 9.2mm, vilket väll är lite stort om man ska ha M10? (wikip säger 8.5mm borrdiameter)
På bilden är det högra en M10 med en mutter som temporär fot, jag vet inte riktigt vad jag ska använda.
En M10 passar ganska bra i hålen, men lite glappar det nog.
Jag har tittat på fötter från wiberger men vet inte om det blir stabilt. Jag har inget bord att ställa den på än så det blir kanske någon typ av genomgående M10 upp genom skivan, och sen en mutter och stor bricka överst.
Hubbens hemsvarvade ben kändes stabila med en stor plan yta direkt mot bordet men svårjusterade.
En M10 passar ganska bra i hålen, men lite glappar det nog.
Jag har tittat på fötter från wiberger men vet inte om det blir stabilt. Jag har inget bord att ställa den på än så det blir kanske någon typ av genomgående M10 upp genom skivan, och sen en mutter och stor bricka överst.
Hubbens hemsvarvade ben kändes stabila med en stor plan yta direkt mot bordet men svårjusterade.
Nej, mina ben är superenkla att justera! En M16 gängstång i en ordentlig järnklump utsvarvad för presspassning i hålen i bordet. Man lossar låsmuttern, justerar benet med en polygrip och drar åt låsmuttern igen - justerat!
Efter att du har gängat det?larky skrev: En M10 passar ganska bra i hålen, men lite glappar det nog.
Jo, det måste man väll göra, det är väll bara något som ligger på ytan?
Man får väll lägga en klick klarlack i de hål man fäster fötterna i.
Man får väll lägga en klick klarlack i de hål man fäster fötterna i.
Jag har inte gängat hålen, det är bara temporära stöd.
Det finns väl tre vägar att välja,
Färdiga fötter M10 med mutter och bricka längst upp med risk för vickning av benen och bara stöd neråt, inget som håller fast.
Färdiga fötter M12, gänga plattan, låsmutter som håller fast benen.
Svarva ben som passar exakt i hålen ala hubben.
Det finns väl tre vägar att välja,
Färdiga fötter M10 med mutter och bricka längst upp med risk för vickning av benen och bara stöd neråt, inget som håller fast.
Färdiga fötter M12, gänga plattan, låsmutter som håller fast benen.
Svarva ben som passar exakt i hålen ala hubben.
Nu går det lite sakta i väntan på elgrejer som ligger hos hubben, jag var välkommen att hämta allt med en liten reservation att hela familjen hade magsjuka, så grejerna ligger kvar.
Jag har fräst urtag i topp och botten Z för att montera gränslägesbrytare. Tanken är att kulmutterklumpen ska gå direkt mot microbrytaren.
Jag har fräst urtag i topp och botten Z för att montera gränslägesbrytare. Tanken är att kulmutterklumpen ska gå direkt mot microbrytaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hubben levererade lite Släpkedjekabel skärmad 4x0.75 mm², ÖLFLEX FD 810 CY 4G0,75 till stegmototer så att jag kan börja löda kablar!
Men så de tråkiga nyheterna, vid inpassningen av gränslägesbrytarna råkade jag få ur kulskruven för långt ur kulmuttern
till Z, så nu måste kulorna opereras tillbaka. Tips på hur man gör?
Men så de tråkiga nyheterna, vid inpassningen av gränslägesbrytarna råkade jag få ur kulskruven för långt ur kulmuttern

Fetta in muttern rejält, använd pincett för att lägga fast kulorna i de fettfyllda banorna och gänga på den försiktigt.
Meduza: en till som lärt sig den håra vägen ser jag...
Den enda metoden som funkar, tjockt fett och tålamod!

Japp, har lyckats med att få ett kulregn över golvet när jag var lite för oförsiktig och skulle gänga av en mutter