Uppgradering av trasig EMCO F1-CNC fräs.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Uppgradering av trasig EMCO F1-CNC fräs.
Det är en variant av det jag beskriver i mitt inlägg ovan, men du behöver fortfarande kraft/styrenheten från det gamla och att DU måste förvissa dig om ATT den går att styra isåfall med 0-10VDC
Det borde finnas svar på den frågan i arkivet på Emco-mailinglistan eller på cnc-zone, det är ju en vanlig maskin!r
Då var "varvregulatorn" urslaktad ur kontrollbordet. Upptäckte att det skulle underlätta om man kunde stänga av/på spindeln med datorn. Farten gör det inget att man kör manuellt. Så om jag köper denna: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=32159
Är osäker om den passar, fick detta svar av säljaren: Hej.Det jag har är de som har förekommit i forumet. Se t.ex : http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=32159 Vad du vill använda dom till bryr jag mig inte om...
Är osäker om den passar, fick detta svar av säljaren: Hej.Det jag har är de som har förekommit i forumet. Se t.ex : http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=32159 Vad du vill använda dom till bryr jag mig inte om...

Hur ska du kunna köra varvtalet manuellt om du har slaktat "varvregulatorn"?
Regulatorn med tillhörande kretskort och lite annat grejs plockades ut ur kontrollskåpet (det var skåpet som slaktades) och stoppades in i själva fräsen, ska ta en bild imorgon. Nätström går via en stor kopparspole (resistor) till kretskort och regulator och senare till spindeln. Jag vill ha en pryl som jag kan bryta strömmen så att spindeln startar/stängs av med från datorn via BOB.
Hoppas du fattade
Hoppas du fattade

Ok.
Har du listat ut vilken signal du behöver för att styra "varvregulatorn"?
Har du listat ut vilken signal du behöver för att styra "varvregulatorn"?
Förstår inte vad du menar med signal men såhär funkar det
Följande är gjort:

1 Mätare för "A"
2 Själva vredet där man ställer varven
3 Hela kretskortet för spindeln
4 Resistorn för nätströmmen
Nätström kopplas in via nummer 5 (två svarta sladdar)
Går sedan via nummer 6 (två blå sladdar) till resistorn och "A" mätaren och vidare till spindeln. Nu kan man enkelt kontrollera spindelns hastighet utan att behöva använda hela skåpet.
Det jag vill nu är att kunna bryta strömmen till spindeln via datorn, via BOB.
Se spindelrelä 5DCV
http://www.brundin.biz/images/datasheet ... chema1.pdf
Mvh Blåbär
Följande är gjort:

1 Mätare för "A"
2 Själva vredet där man ställer varven
3 Hela kretskortet för spindeln
4 Resistorn för nätströmmen
Nätström kopplas in via nummer 5 (två svarta sladdar)
Går sedan via nummer 6 (två blå sladdar) till resistorn och "A" mätaren och vidare till spindeln. Nu kan man enkelt kontrollera spindelns hastighet utan att behöva använda hela skåpet.
Det jag vill nu är att kunna bryta strömmen till spindeln via datorn, via BOB.
Se spindelrelä 5DCV
http://www.brundin.biz/images/datasheet ... chema1.pdf
Mvh Blåbär
Resistorn du pratar om är en transformator, och varför hänger det en lös likriktarbrygga under ampere mätaren?
Okej, fel av mig. Ingen aning, var så. Den sitter ändå monterad bak i fräsen så den syns inte.
Spindeln funkar och jag är nöjd med det. Tänkte göra en liten kontrollåda för regleringen av spindelns hastighet av en gammal digitalbox som jag slaktat tidigare. Sätter nog dit en enklare strömbrytare så slipper jag krångla mer med datorn.
Mvh Blåbär
Spindeln funkar och jag är nöjd med det. Tänkte göra en liten kontrollåda för regleringen av spindelns hastighet av en gammal digitalbox som jag slaktat tidigare. Sätter nog dit en enklare strömbrytare så slipper jag krångla mer med datorn.
Mvh Blåbär
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Nu när du har slakta ut de vitala bitarna, vad har du för spänning över poten vid maxfart?
Du länkade tidigare till en SSR som funkar för att starta stoppa via en BoB. Vad är det för BoB du tänker dig att köpa? Har den BoB:en även spindelstyrning?
Du länkade tidigare till en SSR som funkar för att starta stoppa via en BoB. Vad är det för BoB du tänker dig att köpa? Har den BoB:en även spindelstyrning?
Den bob som jag har till mina styrningar är denna:

Vilket menar du? Denna:

Funkar det såhär?:
Man kopplar på ström från datorn (typ 10v) på ena sida (input/status) och sedan i mitt fall 180v på "output". Relät släpper då bara igenom 180v strömmen sålänge det finns 10v kopplat till den andra sidan?
Eller?
Mvh Blåbär

Vilket menar du? Denna:
Funkar det såhär?:
Man kopplar på ström från datorn (typ 10v) på ena sida (input/status) och sedan i mitt fall 180v på "output". Relät släpper då bara igenom 180v strömmen sålänge det finns 10v kopplat till den andra sidan?
Eller?
Mvh Blåbär
Fick detta svar: "Men i princip har du rätt. Det är alltså avsett för *AC*,med DC fungerar det inte alls."
DC är det ju från portarna i BOB, men det är AC till spindeln. Hur löser man det?
Edit: Blandade ihop AC/DC
DC är det ju från portarna i BOB, men det är AC till spindeln. Hur löser man det?
Edit: Blandade ihop AC/DC
Senast redigerad av Blåbär 27 mars 2011, 00:10:35, redigerad totalt 1 gång.
Det är väl DC från BoB:et i alla fall. Trodde nog personligen att det skulle funka med DC i ett SSR också, men det kanske inte är så. Det finns speciella SSR för DC i alla fall, det vet jag. Du skulle ju kunna göra det i två steg, ditt SSR släpper igenom 230VAC, som i sin tur drar en kontaktor eller relä som klarar din likspänning.
Har kommit fram till att det var betydligt enklare att använda en vanlig strömbrytare till spindeln, funkar klockrent
Ska inhandla lite olika hylsor till spännchucken men kan inte hitta några. De ser ut såhär:

Är 34.5mm höga och 26mm i diameter på det bredaste stället. Diametern på det frästa spåret är 22.5mm
De som fanns på tradera var för stora. Letar efter allt mellan 1-10mm
Sen så kommer den fjärde axeln till fräsen nån gång nästa vecka. När man har ställt in motorerna så har det varit i mm i Mach3. Först så skriver man hur långt man vill att datorn ska flytta spndeln och sedan fyller man i hur långt den flyttades. Den fjärde axeln är ju i grader då den roterar. Hur kalibrerar man i Mach3 då?
Mvh Blåbär

Ska inhandla lite olika hylsor till spännchucken men kan inte hitta några. De ser ut såhär:

Är 34.5mm höga och 26mm i diameter på det bredaste stället. Diametern på det frästa spåret är 22.5mm
De som fanns på tradera var för stora. Letar efter allt mellan 1-10mm
Sen så kommer den fjärde axeln till fräsen nån gång nästa vecka. När man har ställt in motorerna så har det varit i mm i Mach3. Först så skriver man hur långt man vill att datorn ska flytta spndeln och sedan fyller man i hur långt den flyttades. Den fjärde axeln är ju i grader då den roterar. Hur kalibrerar man i Mach3 då?
Mvh Blåbär