Om jag har tex en trafo med (220v primärt är underförstått hädanefter) dubbla lindningar sekundärt, på tex 24v/4A vardera. Då kan jag ju koppla dem seriellt eller parallellt, beroende på om jag vill ha 24v/8A eller 48v/4A, oavsett är ju trafon på 2x96VA... Inget konstigt med det.
Men så har jag en gammal vanlig EI-trafo (se bild) från bil-laddare som bara har mitt-uttag, alltså en lindning med tråd på mitten. Den är specad 28v/4A men om man vill utnyttja 14v/8A hur sjutton gör jag då?
Testade (utan att tänka) först med att helt sonika koppla ihop 1 med 2, som en "pol" och mittuttaget som andra "pol" och likriktning mm efter det... men det gick inte bra alls; trafon vart juh asvarm!
Då förstod jag att det blir ju som att kortsluta sek.-lindningen!? Men den har ju (när den satt i sin laddare) laddat bil-batterier med ca 15-17v (18v när jag mätte tomgång) innan? Hur

Förstå att jag vill inte ha ut nån positiv-negativspänning med mitt-ref. utan jag vill bara ha ut ström på ett uttag (till spännings-stabb).
Hur göra?
oki, ser att det blev fel m siffrorna på bilden, men skit i det;)