Spänningstabilisering
-
- Kontakt:
Spänningstabilisering
Jag har en ac-ac adapter som lämnar 24 V i utspänning. Jag vill ha ungefär 5,7 V. Vill minnas något om zenerdioder, men hittar inte min gamla elektronikbok. Kommer kanske plocka ut 200 mA ( absolut maxbehov är 300 mA ).
Någon som har någon bra lösning?
Någon som har någon bra lösning?
Det finns spänningsstabilisatorer som färdiga IC. LM317 är ett exempel på en vanig justerbar sådan. Jag tycker däremot att 24 VAC är väldigt hög inspänning för att reglera ner till 5,7 V.
Först måste du likrikta och glätta spänningen, sen kommer det hamna ca 28 V över regulatorn som den ska bränna bort. Tar du ut 200 mA blir det 5,6 W i effektförlust i regulatorn, det kan bli onödigt jobbigt att kyla bort.
Fundera på om det inte är lättare att köpa exempelvis en batterieleminator med 9 V ut och stabilisera därifrån.
Ett annat alternativ är en switchad historia på det första scenariot, men det tror jag vi spar till en annan gång.
Först måste du likrikta och glätta spänningen, sen kommer det hamna ca 28 V över regulatorn som den ska bränna bort. Tar du ut 200 mA blir det 5,6 W i effektförlust i regulatorn, det kan bli onödigt jobbigt att kyla bort.
Fundera på om det inte är lättare att köpa exempelvis en batterieleminator med 9 V ut och stabilisera därifrån.
Ett annat alternativ är en switchad historia på det första scenariot, men det tror jag vi spar till en annan gång.
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
-
- Kontakt: