Trevligt att du tycker om det. Jag vill absolut ha en bra payload och en hygglig flygtid. Börjar med att lägga allt jobb på att hitta den optimala kombinationen motor + propeller.
EDIT: Ja, alla värden är vid fullgas. Det är det stora batteriet som faller i spänning, förvånansvärt mycket (dålig kvalite? vet ej?).
EDIT2: Propellrarna är redan utvalda med drivecalc för att matcha bra. ALLT över 6gram/Watt vid max gaspådrag, är mycket bra. 7+ gram/Watt är extremt.
- Bild på testriggen kommer. Mina tester kan ligga lite lågt (5% ?) men jag kan upprepa dom med < 2% skillnad och helt relevanta inbördes mellan mätningarna.
- ESC är denna:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6456
- 10x6 verkar vara för mycket stigning för att motorn ska gillar det. Ska testa med en 11x3.8 som kommer om 2 veckor. Minskar man 1" i stigning så ska det motsvara 1" mer i diameter.
- Testade även denna motor:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6247
Den väger dubbelt och är för stark för 10x6. Behöver större propeller.
- Nu har jag lagt en beställning på 4st olika CCW propellrar med låg stigning och större blad, 1-2veckor innan dom kommer.
- En intressant notis kan vara att det funkar att köra 2 stycken motorer parallellkopplade mot samma ESC. Dom kan låsa sig vid starten (ena propellern står bara och hoppar). Gör man 1 - 2 försök så kommer motorerna igång och kan köra på utan problem. Har inte testat att konfigurera ESC för att avhjälpa detta.
- Med reservation för att min ESC kan vara för svag (fler tester kommer) men köra man 2 motorer "rygg mot rygg" med CCW och CW, så får man bara <40% ökning av trust och bibehållen effektivitet.
- Om några dagar får jag detta monster
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14740 som bör lämpa sig för 4-5 LiPo celler. Finns inget annat som är så litet och har så låg KV. Hoppas på att den ska vara en perfekt match mot 13x4.8 är den inte det så blir det svårt att hitta större propellrar än 13" som finns i både CCW och CW.