Projekt Gröna Baronen (Quad) *Litet Länkindex*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Projekt Gröna Baronen (Quad)

Inlägg av netrunner »

DeVille skrev:Aha.. dom där kanske kan va nåt. Ska kolla mer under helgen.

Mitt problem är att de trebladiga är skit. Quaden lyfter vid ~70-90% throttle, då finns det inte nåt kvar för att reglera med.
Hubben hade liknande problem med sin trike, även andra rapporterar att de trebladiga inte är nåt bra.

Så andra proppar behöver jag absolut innan det blir tal på mer flygning.

/DeVille
Nu kan jag komma med lite empiriskt forskning från min testrigg.

Jag har samma motor som du har: 2213N 800Kv Brushless Motor

Alla propellrar är testa på samma sätt mot ett fulladdat billigt 3 cells Lipo pack på 4000mAh.

TP Slow Fly propeller 9x3.8 6A x 10,5V = 64Watt och 496gram trust = 7,7gram/Watt

GWS HD8040 3 Blade Prop (2pc pack) 4,6A x 11V = 50,6Watt och 376gram = 7,4gram/Watt

10X6 Propellers (Standard and Counter Rotating) (6pc) 9A x 10V = 90Watt och 576gram = 6,4gram/Watt
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Intressanta data helt klart. Man ser ju tydligt att mina proppar inte ger särskilt bra lyftkraft jämfört med de andra.
Blir nyfiken på hur din testrigg ser ut och fungerar? Bilder!

Värdena som du uppger, är det uppmätta värden vid fullgas?
Vad använder du för ESC?

/DeVille
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Trevligt att du tycker om det. Jag vill absolut ha en bra payload och en hygglig flygtid. Börjar med att lägga allt jobb på att hitta den optimala kombinationen motor + propeller.

EDIT: Ja, alla värden är vid fullgas. Det är det stora batteriet som faller i spänning, förvånansvärt mycket (dålig kvalite? vet ej?).

EDIT2: Propellrarna är redan utvalda med drivecalc för att matcha bra. ALLT över 6gram/Watt vid max gaspådrag, är mycket bra. 7+ gram/Watt är extremt. :shock:

- Bild på testriggen kommer. Mina tester kan ligga lite lågt (5% ?) men jag kan upprepa dom med < 2% skillnad och helt relevanta inbördes mellan mätningarna.

- ESC är denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6456

- 10x6 verkar vara för mycket stigning för att motorn ska gillar det. Ska testa med en 11x3.8 som kommer om 2 veckor. Minskar man 1" i stigning så ska det motsvara 1" mer i diameter.

- Testade även denna motor: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6247
Den väger dubbelt och är för stark för 10x6. Behöver större propeller.

- Nu har jag lagt en beställning på 4st olika CCW propellrar med låg stigning och större blad, 1-2veckor innan dom kommer.

- En intressant notis kan vara att det funkar att köra 2 stycken motorer parallellkopplade mot samma ESC. Dom kan låsa sig vid starten (ena propellern står bara och hoppar). Gör man 1 - 2 försök så kommer motorerna igång och kan köra på utan problem. Har inte testat att konfigurera ESC för att avhjälpa detta.

- Med reservation för att min ESC kan vara för svag (fler tester kommer) men köra man 2 motorer "rygg mot rygg" med CCW och CW, så får man bara <40% ökning av trust och bibehållen effektivitet.

- Om några dagar får jag detta monster http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14740 som bör lämpa sig för 4-5 LiPo celler. Finns inget annat som är så litet och har så låg KV. Hoppas på att den ska vara en perfekt match mot 13x4.8 är den inte det så blir det svårt att hitta större propellrar än 13" som finns i både CCW och CW.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Projekt Gröna Baronen (Quadflyg)

Inlägg av hubben »

Så enligt dina beräkningar bör de trebladiga hobbycitypropparna vara riktigt bra att flyga multirotor med?

Om du monterar CW/CCW på samma esc så får du ju ingen möjlighet att styra runt din yaw-axel...
Och visst, på marken har du 2-3 försök att få motorerna att gå, men när quaden ligger i frifall är det bra om alla motorer startar varje gång.. ;-)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Hmm... hur menar du? Att den är väldigt effektiv?

Nu är ju inte detta hela sanningen.

Elmotorn är som starkast vid fullgas, men då har den även sitt högsta varvtal.

Effektiviteten för propellrarna är som allra sämst vid fullgas.

Ligger man under fullgas så får man alltså mindre lyft men högre effektivitet än vid fullgas.

Det kan finnas en propeller som matchar motorn perfekt och ger hög effektivitet och hög lyftkraft ... problemet är den också ska finnas att köpa som CCW.

Det kan mycket väl vara så att 10x6 (på 65% gas = 376gram) är effektivare än vad 8x4 är.

Det är inte helt lätt detta.

EDIT: Det jag menade med att man kunde köra två motorer parallellkopplade mot samma ESC är att en tri-kopter eller tvåmotorigt flygplan skulle få mycket mindre vibrationer, samt spara 20gram). Teoretiskt sett bör ju motorerna ligga perfekt i fas med varandra.
En quad-kopter skulle ju kunna köra med 8 motorer där motorerna sitter parvis och snurrar åt samma håll.
Är det så att man helt stannar en motor och den sen inte vill starta så kan det bli lite stressigt. :o
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Det jag menade är att den trebladiga du testat har rätt bra g/w ratio, men om det är samma propp som jag och DeVille köpt på oss så fungerar den inte speciellt bra i praktiken så att säga. ;-)
Gram per Watt säger ju bara någonting om hur effektiv setupen är, en 2" propp kan ju ha jättebra g/w, men den får ingenting större än en tändsticksask att lyfta från marken...

Om du kör 2 motorer på samma ESC kommer du få problem om motorerna hamnar ur fas. Jag vet inte exakt hur den fixxar avläsningen av motorläget, men belastar du motorerna olika så att du tappar lite varv på ena kan du låsa det hela och motorerna hackar eller stannar. På ett flygplan kan det absolut fungera, men en multirotor måste ha bra respons på samtliga motorer för att fungera stabilt så... jag vet inte. Men testa gärna. ;-)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det är ju frestande att bara parallellkoppla in en extra motor på varje arm för att (nästan) halvera belastningen per motor.

Testen visar att "över och under / rygg mot rygg" funkar dålig men "sida vid sida" är mycket bättre, om än lite mer att bygga.

Motor och propeller är ju väldigt mycket mer effektiv vid 45% pådrag än vid 90%. :shock:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

... och med en 10x4.7 flyger min trike vid 10-20% gaspådrag...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

vad har du för konfigurering på den?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

1200kv billiga skitmotorer, 25A SS-fartreglage och 10x4.7 proppar från GWS.
Flyger med en 3s 2200mAh acc, rätt länge - vet inte exakt hur länge...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Nu har jag tittat mer på vad Drivecalc säger om "2213N 800Kv Brushless Motor".

9x3.8 Är den propeller som är effektivast av alla (dock inte den med mest trust).

10x6 Är den som ger mest "trust" och är precis på gränsen till vad som är maximalt rekommenderad ström (9 Amper) för att överbelasta motorn vi fullgas och 3 lipo celler.

10x4, 11x4 mfl. ger mindre trust eller mer ström än 9A.

Sååå... 576gram är vad man kan få.
Johanb

Inlägg av Johanb »

hubben: har du testat någon alternativ firmware till SS-reglaget?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Nej, jag har inte hunnit ännu. Hade ett par äldre reglage liggandes med ISP-paddarna lätt åtkomliga, men mina nya reglage kör en mikroskopisk uP som man måste löda rätt på..
Har du hittat några bra FW:s till just SS-reglagen? De jag hittar är till TowerPro eller Plush...

Just nu kör jag SS-reglaget i 450Hz om jag inte fattat fel, och det fungerar även om den troligtvis skiter i allt utom var 9onde puls. =)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Egentligen så är väl inte g/W vid max pådrag så himla intressant? Om jag mätte upp sådant här så skulle jag nog satsa på ett diagram över g/W vid olika dragkraft (eller bara vid en lämplig dragkraft motsvarande farkostens vikt genom antalet motorer).

Hmm, kul projekt faktiskt att göra en automatisk testbänk för detta. :) Ännu en sak man skulle kunna göra om man hade tid! :lol:
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

En fundering som jag haft ang detta med dragkraft är hur mycket som behövs.
Man behöver ju ha såpass att man lyfter vikten på quaden och tillbehör/kamera, men hur mycket mer behövs.

Ta min quad, den väger 1545g med batterier och allt annat jox. Det räcker ju (i teorin) med en total lyftkraft på 1450g för att lyfta.
Men vad är vinsten med extra hög lyftkraft? Var går gränsen för hur mycket överskott som behövs?

/DeVille
Skriv svar