Ja jäklar (tar på sig brillorna) 180V och 30A (0.44kw) var det visst. Stämpeln är väldigt sliten just där.
"Haka in sig på gamla styrningen" Jo visst kan jag slita ur det gamla varvregulatorn från kontrollbordet, men för det kan jag väl inte reglera hastigheten via datorn?
Det är näst intill omöjligt att se vad det står. Det enda som står tydligt är 0.44kw. Relät eller vad man kallar det sitter fastlödat på baksidan av ett kretskort i fräsen, måste riva massor för att få ut det. Hela tanken med alla nya delar är just att slippa kontrollbordet
Jag vill köpa ett relä som ger den effekt till spindeln som behövs, samtidigt som man reglerar varven via 5V från BOB och Mach3. Finns sådant och isf var?
Jag köpte ett SSR (halvledarrelä) på elfa för ca 500 till en 1000W spindel så ett för din borde vara billigare. Se till att överdimensionera lite för säkerhets skull bara.
jadu... antingen måste du koppla in dig på den befintliga motorstyrningen på nåt sätt eller så måste du ha en ny motorstyrning som passar din spindelmotor!
med ett relä kan du bara sätta på/stänga av
Senast redigerad av Meduza 22 mars 2011, 13:06:29, redigerad totalt 1 gång.
Mach3 har ju menyer för justering av varv på spindeln, vad är det tänkt att man ska ha för grejer då?
Om man skippar styrningen via datorn, kan man köpa ny styrning med digital varvräknare till spindeln?
Ska du ändå köpa ny styrning blir det nog ingen större skillnad mot att köra den manuellt med digital varvräknare eller att köra den från datorn.
Du kan sätta ett halvledarrelä för att slå på/av spindeln från datorn och justera farten med originalstyrningen, behöver du veta exakt varvtal finns det billiga mätare: http://www.dealextreme.com/p/digital-la ... tion-18239
Vilken styrning du ska ha beror på vilken typ av spindelmotor som sitter i din maskin...
Meduza skrev:jadu... antingen måste du koppla in dig på den befintliga motorstyrningen på nåt sätt eller så måste du ha en ny motorstyrning som passar din dator.
med ett relä kan du bara sätta på/stänga av
så måste du ha en ny motorstyrning som passar spindelmotorn!
Mach3 har ju menyer för justering av varv på spindeln, vad är det tänkt att man ska ha för grejer då?
Om man skippar styrningen via datorn, kan man köpa ny styrning med digital varvräknare till spindeln?
Mach3 kan visst styra en spindestyrning med endera step/dir eller omvandlat till 0-10VDC (0-5VDC)
Förstår att du vill bli av med styrskåpet, men det bästa du kan gör är att slakta ut spindelstyrningen och klura ut hur den styrs (fm. 0-10V antar att du har en pot för varvtals styrning eller flerstegs omkopplare med motstånd)