Laga mixerbord
Re: laga mixerbord
Är det ok att köpa en 1N4004 diod på Kjell.com istället för en 1N4002 som de inte har?
- FormerMazda
Har du inget viktigare för dig än att idiotförklara mig? (Eftersom jag inte förstår vad du vill ha sagt)
- FormerMazda
Men jösses, lugn o fin nu. Jag har inte på nåt vis försökt idiotförklara dig.
Försökte snarare på ett glatt sätt säga att: ja, det går bra.
Har du aldrig stött på/hört en norrlänning?
Försökte snarare på ett glatt sätt säga att: ja, det går bra.
Har du aldrig stött på/hört en norrlänning?
- FormerMazda
Ursäkter är helt ok. Då är ordningen återställd!
Det skiljer mellan 1N4004 och 1N4002 står att läsa i databladet som lätt kan googla fram.
Men summerat här:
I övrigt lika. Så 1N4004 tål lite högre spänning bara.
Edit: Jaha, det gick ju bra.. Såg bra ut i notepad iallafall..
Men kolla PDFen: http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 1N4007.pdf
En sak till, köp och byt alla dioder. Har en gått sönder så kan ju de andra gå sönder. Och nytt är alltid nytt.
Det skiljer mellan 1N4004 och 1N4002 står att läsa i databladet som lätt kan googla fram.
Men summerat här:
Kod: Markera allt
1N4001 1N4002 1N4003 1N4004 1N4005 1N4006 1N4007 UNITS
Maximum Recurrent Peak Reverse Voltage 50 100 200 400 600 800 1000 V
Maximum RMS Voltage 35 75 140 280 420 560 700 V
Maximum DC Blocking Voltage 50 100 200 400 600 800 1000 V
Edit: Jaha, det gick ju bra.. Såg bra ut i notepad iallafall..
Men kolla PDFen: http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 1N4007.pdf
En sak till, köp och byt alla dioder. Har en gått sönder så kan ju de andra gå sönder. Och nytt är alltid nytt.
Senast redigerad av FormerMazda 17 mars 2011, 15:26:07, redigerad totalt 1 gång.
- jonnorberg
FormerMazda
Jättebra fixat. En gång i tiden i mitt förra liv sa jag ofta till mina elever : Försök själv först, du kan betydligt mer än du tror dig veta.
Jättebra fixat. En gång i tiden i mitt förra liv sa jag ofta till mina elever : Försök själv först, du kan betydligt mer än du tror dig veta.
- FormerMazda
Om den tål lite högre spänning så borde 4004 ha samma funktion när den sitter på mitt kretskort, och därför kunna ersätta 1N4002? Diodernas datablad är fortfarande lite grekiska för mig.Det skiljer mellan 1N4004 och 1N4002 står att läsa i databladet som lätt kan googla fram. I övrigt lika. Så 1N4004 tål lite högre spänning bara.
- FormerMazda
Samma funktion, men klarar som sagt högre spänning. Så det blir bättre kan man säga.
benkl655
Aha, min eloge kom lite fel, det är naturligtvis benkl655 som den skall gå till. Men FormerMazda, du får gärna ta åt dig om du känner för det.
Aha, min eloge kom lite fel, det är naturligtvis benkl655 som den skall gå till. Men FormerMazda, du får gärna ta åt dig om du känner för det.
Åh, tack mina snälla forumkamrater som hjälpte mig att laga detta mixerbord själv! Grymt stolt!
Lite nördbilder för den intresserade. Den första kretskortslödningen ever. Kretskortet på plats. Ett bevis på att kortet spelar och lever. Har fått en grym mersmak av att laga elektronik. Funderar på att bygga och läsa lite om rörförstärkare nu.
Härmed slutar tråden för min del. Stort tack!
Lite nördbilder för den intresserade. Den första kretskortslödningen ever. Kretskortet på plats. Ett bevis på att kortet spelar och lever. Har fått en grym mersmak av att laga elektronik. Funderar på att bygga och läsa lite om rörförstärkare nu.
Härmed slutar tråden för min del. Stort tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Housepainter
- EF Sponsor
Re: Laga mixerbord
Grattis till första steget i att fixa elektronik själv! Det är verkligen en skön känsla när man som "vanlig" (utan utbildning inom området) klarar av något sådant!
Bra bilder som är enkla att se detaljer på!
Bra bilder som är enkla att se detaljer på!
Re: Laga mixerbord
Hehe, det är lite av en kick näör man lagar nåt sådär, speciellt i början 
Minns för lääänge sen när en jag känner hade tagit med sin 28" B&O-TV till onoff för felsökning, och fått tillbaka den med "Lönar sej inte att reparera" och köpte en ny, den gamla TV'n tog då jag hem och konstaterade att den smällde proppen i skåpet så fort man kopplade in den, jag mätte mej bakåt och insåg att två av dioderna i likriktarbryggan (som var fyra lösa dioder) ledde åt båda hållen, jag plockade två dioder av liknande storlek ur skrotlådan och lödde in, voila, TV'n startade! gratis TV! vilken kick
och var bra för mej som var 14 eller nåt, och på den tiden var TV nåt dyrt jag aldrig hade haft möjlighet att skaffa annars, iaf inte 28".
..Sen kan man ju fråga sej hur mycket felsökning onoff gjorde, troligen ingen alls.
Minns för lääänge sen när en jag känner hade tagit med sin 28" B&O-TV till onoff för felsökning, och fått tillbaka den med "Lönar sej inte att reparera" och köpte en ny, den gamla TV'n tog då jag hem och konstaterade att den smällde proppen i skåpet så fort man kopplade in den, jag mätte mej bakåt och insåg att två av dioderna i likriktarbryggan (som var fyra lösa dioder) ledde åt båda hållen, jag plockade två dioder av liknande storlek ur skrotlådan och lödde in, voila, TV'n startade! gratis TV! vilken kick
..Sen kan man ju fråga sej hur mycket felsökning onoff gjorde, troligen ingen alls.