Uppgradering av trasig EMCO F1-CNC fräs.
Re: Uppgradering av trasig EMCO F1-CNC fräs.
Ok... så EMC2 är alltså inte ett godtagbart alternativ om man kör Partmaster... lite synd det tycker jag...
Med usb-dongeln, då kan man ha det på flera datorer så länge man bara kör det på en i taget?
Hur är det med versionsuppdateringar?
exakt hur strikt är avtalet egentligen? betyder det att om jag köper den versionen så får jag inte ens fräsa lite delar åt tex forumister på min fritid om jag får betalt för dom?, i så fall är det inget alternativ för mig, jag lär knappast försöka göra någon business på mina maskiner då det är en ren hobbyverksamhet, men jag vill ju gärna kunna ta mig an några små hobby-jobb i bland...
Med usb-dongeln, då kan man ha det på flera datorer så länge man bara kör det på en i taget?
exakt hur strikt är avtalet egentligen? betyder det att om jag köper den versionen så får jag inte ens fräsa lite delar åt tex forumister på min fritid om jag får betalt för dom?, i så fall är det inget alternativ för mig, jag lär knappast försöka göra någon business på mina maskiner då det är en ren hobbyverksamhet, men jag vill ju gärna kunna ta mig an några små hobby-jobb i bland...
Detta program så förjäkla klockrent ut. Funkar Dolphin lika? Nån som kör med Rihno?
Mvh Blåbär
Mvh Blåbär
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Så länge du kan ta in postad g-kod för Mach3 så är det väl dig fritt att använda vilket som helst styrprogram. Har inte stött på någon med EMC2 som frågat, ställer nu frågan till skottarna och ser vad jag får för svar. USB frågan = ja. Uppdateringar har ännu varit OK, kollar givetvis även detta.Meduza skrev:Ok... så EMC2 är alltså inte ett godtagbart alternativ om man kör Partmaster... lite synd det tycker jag...
Tänkte höra om någon har ett antal snabbchuck till tidigare nämd fräs? Är intresserad av 1-5st. Andra säljare inom Sverige är också intressant. Finns det chuck´s till annan fräs som passar F1´an?
MVh Blåbär
MVh Blåbär
Då hade alla grejer kommit till fräsen:)
Har suttit och mekat hela kvällen utan en rörelse... Är två saker som jag funderar på.
http://www.brundin.biz/images/extra/Man ... -Mach3.pdf
I manualen så står det att porten på datan skall heta: 0378-037F. Men på min dator så heter portarna: 03BC-03BF.
http://www.brundin.biz/images/datasheet ... chema1.pdf
Problem nummer två: I kopplingschema så står det att man skall koppla in ett 5V DC batteri till breakoutkortet?? Det har inte jag gjort, varför skulle man det????
På breakoutkortet så lyser det en liten grön lampa iaf. Har gjort allt som står förutom det jag nämde ovan. Då inte batteriet är inkopplat så har jag inte heller kopplat in CP+ och CW+ till styrningarna.
Kan någon snälla hjälpa mig?
Mvh Blåbär
Har suttit och mekat hela kvällen utan en rörelse... Är två saker som jag funderar på.
http://www.brundin.biz/images/extra/Man ... -Mach3.pdf
I manualen så står det att porten på datan skall heta: 0378-037F. Men på min dator så heter portarna: 03BC-03BF.
http://www.brundin.biz/images/datasheet ... chema1.pdf
Problem nummer två: I kopplingschema så står det att man skall koppla in ett 5V DC batteri till breakoutkortet?? Det har inte jag gjort, varför skulle man det????
På breakoutkortet så lyser det en liten grön lampa iaf. Har gjort allt som står förutom det jag nämde ovan. Då inte batteriet är inkopplat så har jag inte heller kopplat in CP+ och CW+ till styrningarna.
Kan någon snälla hjälpa mig?
Mvh Blåbär
Breakoutkortet behöver spänningsmatning, inte från batteri men en väggvårta eller annat lämpligt (det går säkert med batteri också visserligen). Anledningen att man kan koppla två matningar är för att man skall kunna ha de olika sidorna helt galvaniskt avskilda från varandra.
EDIT: angående parallellportsadresser så står det lite här: http://www.beyondlogic.org/spp/parallel.htm
EDIT2: Och anledningen att breakoutkortet behöver spänning överhuvudtaget är ju för att driva t ex optokopplare osv, det är ju inte ett passivt kort, och det går inte att få ut tillräckligt med ström ur parallellporten som generellt bara ska ge några få mA per pinne.
EDIT: angående parallellportsadresser så står det lite här: http://www.beyondlogic.org/spp/parallel.htm
EDIT2: Och anledningen att breakoutkortet behöver spänning överhuvudtaget är ju för att driva t ex optokopplare osv, det är ju inte ett passivt kort, och det går inte att få ut tillräckligt med ström ur parallellporten som generellt bara ska ge några få mA per pinne.
Okej,
Så om jag kopplar nätagget till VCC+ och GND, funkar det då? Strömmen är ju på 36v, är rädd att ha sönder grejerna innan de är testade
Mvh Blåbär
Så om jag kopplar nätagget till VCC+ och GND, funkar det då? Strömmen är ju på 36v, är rädd att ha sönder grejerna innan de är testade

Mvh Blåbär
Det låter som om du ska ha ett 5V agg, ett 36 blåser nog kortet all världens väg! Ta tex en gammal mobilteleadapter, ericssone ller nokia, de brukar ha 5V och vara små och smidiga.
Blir så irriterad, frågade verkligen om det var EXAKT allt som behövdes när jag handlade. Det enda som jag inte köpte var alla sladdar som det skulle kopplas med (hade sedan tidigare)
Någon form av ström måste ju datorn ge ifrån sig då det lyser en diod när man stoppar i sladden och inte utan...
Trots att nätagget är i.
Så nu måste jag ha ytterligare ett nätagg??
Vill bara se en enda rörelse
Mvh Blåbär
Någon form av ström måste ju datorn ge ifrån sig då det lyser en diod när man stoppar i sladden och inte utan...

Så nu måste jag ha ytterligare ett nätagg??
Vill bara se en enda rörelse

Mvh Blåbär
Ett optoisolerat breakoutkort (BOB) är till för att inte skadliga spänningar och strömmar ska grilla porten på din dator. Signalerna förs över med hjälp av en komponent som heter optokopplare via ljus. För att det ska vara helt isolerade signaler behövs en nätdel som driver optokopplarna för insignalerna till datorn, datorn driver själv optokopplarna till utsignalerna.
Det är bara att ta vilket 5V agg som helst, t.ex en telefonadapter.
Kör du med samma nätdel till båda sidorna kan man lika gärna skippa BOB, då har man inget skydd!
Det är bara att ta vilket 5V agg som helst, t.ex en telefonadapter.
Kör du med samma nätdel till båda sidorna kan man lika gärna skippa BOB, då har man inget skydd!
Ja du behöver minst en 5V-adapter att koppla in i alla fall. IndikeringsLEDen du ser kan mycket väl drivas på nätaggregatets spänning, och på nåt vis "aktiveras" när du kopplar in parallellporten eller slår på en pinne i densamma.
Du kan, men jag rekommenderar det inte, ta 5V från USB-porten på datorn, det borde räcka. Men det bästa är ju om du har dubbla 5V matningar till kortet, då är risken mycket mindre att du friterar din parallellport och/eller något av drivarkorten.
Du kan, men jag rekommenderar det inte, ta 5V från USB-porten på datorn, det borde räcka. Men det bästa är ju om du har dubbla 5V matningar till kortet, då är risken mycket mindre att du friterar din parallellport och/eller något av drivarkorten.
Ta 5V från USB-porten på en annan dator, t.ex en laptop till du får tag på ett 5V-agg!
Hittade på en laddare på 4.9v kopplade in den och den lilla dioden började lysa. Glad som man var i 5min försökte jag igen utan ett liv.
Hittade dock detta problem när jag kontrollerade alla sladdar:

Verkar som om nätagget är dött...

Alla sladdar är kontrollerade och fungerar. Nätagget är rätt ikopplat.
Kopplade först in nätströmmen till agget, inte en lapa eller något ljud.
Kul när man handlar nya (dyra) saker....
Mvh Blåbär
Hittade dock detta problem när jag kontrollerade alla sladdar:

Verkar som om nätagget är dött...

Alla sladdar är kontrollerade och fungerar. Nätagget är rätt ikopplat.
Kopplade först in nätströmmen till agget, inte en lapa eller något ljud.
Kul när man handlar nya (dyra) saker....
Mvh Blåbär
Ajdå! Men det där förutsätter jag att JB byter ut utan knussel om det är trasigt. 

Aggregat med skruvkontakter endast förankrade i kretskort kan vara lite dåliga mekaniskt, anslutningarna lossnar från kortet.