Velleman k5201 (ljusdator)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Re: Velleman k5201

Inlägg av bos »

Googla "39sf020" och läs den första länktexten.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Gissa två ggr! Den har ett "F" i beteckningen och vid sökning på beteckningen så säger den "Flash" (har du prövat det?). Då är det nog rätt stor chans att det är en flash.
Norpan

Inlägg av Norpan »

En bygglampa fungerar inte, lägger du ett EPROM ute i solen en månad så har du kanske raderat hälften av cellerna.
Uv-strålningen måste vara i uvc-området, runt 250nm, för att kunna ladda ur kapacitanserna i minnescellerna.

Läste nånstans om nån som lagt EPROM på discoversionen av uv-lysrör, det tog 3,5 dagar för att radera allt, solarierör och lampor skulle vara motsvarande tider på .
Så luktar det inte ozon runt lampan tar det, om inte annat, väldigt lång tid att radera, och fönsterglas är i princip helt ogenomskinligt för våglängderna du vill åt, därav ett kvartsrör och kvartsglas på kretsarna.
1802

Inlägg av 1802 »

vfr: Har googlat, men man får granska kritiskt. Har stort förteoende för Icecap. Kommer att bygga en minimalistisk dator med moderkortet. Och prova flash. Proggar in 10101010, och testar att läsa på exprimenplattan.

Norpan: Har även en riktigt gammal sollampa, finns det nått hopp med den? Den lyser som en 500W halogen typ. Solarie finns också.
1802

Inlägg av 1802 »

Bygget hemma. Det var ett EPROM. Lödade först bara osc. Och testade med visarinstrunent 0-10V som logikprob. Funkade fint. Fortsatte med räknaren. Och mätte i EPROMsocklen, alt enl planerna. Blev sugen på ett LED kort istället för EPROMet. Hur mycket tål en 4024? Då behöver jag en "stiftlist" icsockel med hannar i bägge ändar. Vem säljer sånt utan att frakt och expavgift blir för kostsamt? Funderar även på hur jag skall få org LEDsen att funka utan att löda dit triacarna. Fattar inte riktigt varför triacarna har gemensam +.
1802

Inlägg av 1802 »

Eftersom jag är "han de ringer när datorn strular" så får jag lite data och annan el. Fick en fungerande dator med löstagbart flashbios. Så jag gjorde en backup med awdflash.exe. Sen plockade jag ut bios, och bytte till Jetway 9BXAN's bios. Men då startar datorn inte hmmm problem. Lösning tillbaka med orginal bios. Monterat så löst som möjligt, så det går att "hotswappa". Sen en backup på Jetway 9BXAN's bios. Det blev resultat i alla fall. Men jag är lite osäker om jag gjort rätt. Efter det försökte jag flasha in nya datorns bios i Jetway 9BXAN's bios, men det blev nått checksum error :-( Skal leta efter biosdata till till nya datorn, och se om det går att få in i Jetway 9BXAN's bios.

EPROM raderare kanske snart löst. 11W akvarierenarlysrör g24 sockel i skrivbordslmpa(lysrörs).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Velleman k5201 (ljusdator)

Inlägg av JimmyAndersson »

"Men jag är lite osäker om jag gjort rätt."

Det beror på vad du vill göra och vad du håller på med i de senaste inläggen...
I början av tråden pratar du om Velleman k5201 och nu grejar du med BIOS i moderkorten.
Har du tröttnat på LED-styrning-projektet? ..eller hur kommer BIOS in i bilden?

Att datorn inte startade efter kretsbytet är inte konstigt. Det var troligen två olika typer av moderkort.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Om man skahotswappa BIOS EEPROM/flash måste man ha identiska moderkort. annars fungerar det inte..
1802

Inlägg av 1802 »

JimmyAndersson: Blir kanske ett dotterkort så jag kan köra EEPROM i K5201.

Jag tänkte att hotswappa och flasha så jag får två identiska BIOS. Typ ett i reserv. Och sedan flasha ett med egen data. Borde funka, men awdflash kanske sätter stop. Har kollat i BIOS backupen jag gjort, den börjar med massor av FF. Mycket plats till eget, men då måste man nog klura ut checksum. Och jag vågar inte flasha org EEPROM, för då kan jag stå utan start.

Lite till om K5201. Svängningskretsen funkar bra vid start, men efter reset så stannar den. En fuktig finger nära räknarkretsen så startar den igen. Lite opraktiskt när man kör med 230V... För tillfället kör jag på 5V. Och alla komponenter är på plats nu.
Skriv svar