Projektera farthållare till Ford Focus (+ färddator?)
Re: Projektera farthållare till Ford Focus (+ färddator?)
Dina frågor förtjänar ett svar:
1: Om bilen krockar ska motorn inte gasa på!
3: Skiten välter och då är man inte hjälpt av att motorn rusas.
Det finns en tiltsensor hos ELFA som i enkelhet är en stålkula i ett metallhölje som fungerar som en brytare. Montera den i rätt läge eller kanske ett par stycken och saken är biff: blir det kontakt (i kort tid, kan gå fort) ska strömmen brytas direkt!
Man kollar helt enkelt: vad kan skita sig och hur minskar man skadan.
Själv har jag en motor från en BMW liggande till min farthållare som är planerat sedan flera år...
1: Om bilen krockar ska motorn inte gasa på!
3: Skiten välter och då är man inte hjälpt av att motorn rusas.
Det finns en tiltsensor hos ELFA som i enkelhet är en stålkula i ett metallhölje som fungerar som en brytare. Montera den i rätt läge eller kanske ett par stycken och saken är biff: blir det kontakt (i kort tid, kan gå fort) ska strömmen brytas direkt!
Man kollar helt enkelt: vad kan skita sig och hur minskar man skadan.
Själv har jag en motor från en BMW liggande till min farthållare som är planerat sedan flera år...
fast den tiltsensorn lär bryta när bilen accelererar, guppar, svänger eller bromsas in också..
Beror på hur du monterar den! Standard var en enkel kvicksilverbrytare på torpedväggen, riktat framåt & svagt uppåt.
@Icecap: I hear ya, men det finns redan fuelcut vid krock ...
Jag tror inte att original hårdvara har några såna grejjer i, men det ska jag låta vara osagt ...
Vilken bil hade kvicksilverbrytare som standard?
Förresten; om det visar sig att jag har rätt och Fords servo är helt autonom öppnar det ju för möjligheten att installera den i vilken bil som helst!
... förutsatt att den har mekaniskt spjäll förstås ...
Jag tror inte att original hårdvara har några såna grejjer i, men det ska jag låta vara osagt ...
Vilken bil hade kvicksilverbrytare som standard?
Förresten; om det visar sig att jag har rätt och Fords servo är helt autonom öppnar det ju för möjligheten att installera den i vilken bil som helst!
... förutsatt att den har mekaniskt spjäll förstås ...
Enheter av den här typen brukar innehålla en elektrisk koppling som när den blir strömlös (när man vidrör broms eller kopplingspedal)frikopplar stegmotorn från reglaget så att det med hjälp av sin ordinarie returfjäder återgår till tomgångsläge.
Sedan finns ju som nämndes också fuelcut och i många fall powercut, mer borde ju inte behövas.
Sedan finns ju som nämndes också fuelcut och i många fall powercut, mer borde ju inte behövas.
Volvo 240 med cruise-control hade en kvicksilverbrytare på torpedväggen.
@ Icecap: 240 före 86 hade en särskild sådan ja, efter det vet man inte riktigt ...
@g0ry: Ja men de är sketsvåra att kalibrera
@g0ry: Ja men de är sketsvåra att kalibrera