Jag är ny på forat och ganska grön på elektronik, men jag är inget komplett dumhuvud (det saknas lite delar

Jag har grundförståelse för elektronik och kan löda hjälpligt. Jag har fuskat liiiite med programmering, men behöver nog damma av kunskaperna.
Så nu vet ni lite vilken nivå man ska lägga sig på

Nu till projektet:
Min Focus ST170 har varken farthållare eller färddator, ty den är en s.k. sportig bil.
I sportiga bilar är man enbart intresserad av varvräknare och oljetemperatur och -tryck tydligen ...
De har från vanliga Focusen ersatt färddatorn med just oljetemp och -tryck

Farthållare från vanliga Focus-linjen går tydligen inte alls att eftermontera, men jag har inte lyckats få svar på varför.
Min gissning är att farthållaren inte är en autonom enhet utan ingår i motorstyrningen, som är annorlunda på min bil.
I övrigt finns
- Fäste för vakuumservo
- Vajerfäste i spjället
- Kontakter vid broms- och kopplingspedal
- Manöverknappar att sätta i ratten finns att köpa på Ebay, sen hur de fungerar vet jag ej.
- VSS-signal finns att hämta i stereo-kablaget (tydligen höjs volymen i originalstereon efter hastigheten)
Tanken är också att inkorporera en färddator likt OBDuino i systemet, så jag har redan funderat på att basera det hela på Arduino-plattformen ... eller?
Vilken plattform bör jag titta på? Har någon erfarenheter av liknande applikationer?