Renovering av rörradio, vad behöver bytas? (siemens fixad)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gustav180

Re: Renovering av rörradio, vad behöver bytas?

Inlägg av Gustav180 »

Philips mottagaren

Philips hade styrolkondenstorer i LF-delen som var lite opålitliga. En del blev det avbrott i, andra kortslutning. Tips: Mät spänningen mellan styrgaller och katod på LF-rören med högohmigt instrument. Det skall vara några volt minus på gallret. Om det är svagt positivt är något trasigt.

Det kan även vara röret eller kopplingskondensatorn som gör detta. Det märker du om du tar ur röret och mäter spänning mellan styrgalleranslutning och jord. Det skall vara noll. Om det är spänning här är det läckage i kondensatorn.

När jag ser på apparaten, den med ljus front och ett EM80 som indikator, så tror jag att det sitter ett ECL82 som slutrör. Det var rätt mycket fel på dessa.

Det kan även sitta en kondensator parallellt med utgångstransformatorns anodlindning. Den får höga spänningar som kan ge genomslag. Här är kan du ohm-mäta om du först lossar kondensatorn.
einar

Inlägg av einar »

Pga pengabrist har jag tyvärr ingen möjlighet att köpa en ny kondensator till Siemensradion så den får vänta lite så tills vidare tänkte jag försöka läsa på lite mer om hur dom är uppbyggda och vad som gör vad och varför. Någon som kan rekommendera en sida som handlar om rörradioteknik? (gärna på svenska då min tekniska engelska är rätt värdelös)

Ett litet problem jag haft ett tag är att KV bandet har dött helt på Grundigradion. Först var det MV som krånglade och KV gick men sen dog KV och har inte visat livstecken sen dess men dom andra banden går alltid. Lite synd då KV har dom flesta kanalerna att lyssna på. Kan det vara så enkelt att bara knappen strejkat eller är det ett eget rör för varje band? Har inte fått kläm om vad alla rör är till för bortsett från att EL84 är förstärkarröret ut :wink:

Kan förövrigt rekommendera en kanal på MV bandet som ligger runt 770-780Khz som spelar mestadels amerikansk 60-70tals rock och country men signalen är så svag att den hörs bara efter midnatt för mig. Skulle byggt en riktig antenn och satt upp :D
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Grundig-radion

Om du tänker byta något rör med anledning av felet, så är det ECH81 som gäller.
Våglängdsomkopplaren kan vara oxiderad, så jag tycker du skall försöka få in lite kontaktspray.
Efter sprayningen gäller det att "motionera" omkopplaren en stund.

/Ingvar

PS. Synd att vi inte fick avsluta din Siemens. :cry:
einar

Inlägg av einar »

Jo det är tråkigt men jag är arbetslös och har just nu inte en krona över att spendera på en ny konding. När det är i nätdelen är det lika viktigt att det är exakt rätt värden? Annars kan jag ev ha nån dubbelkonding liggande som har suttit i en diskmaskin men jag minns inte värdet på den

Grundigen har jag sprayat allt jag kommit åt men jag hör att volymkontrollen raspar lite på högre ljud så den ska nog få en omgång till annars snor jag ett rör ur nån av dom andra och testar med :wink:
Pjolle

Inlägg av Pjolle »

Jag lånar den här tråden lite, då jag har precis samma fråga som rubriken!

Jag kom över en fin rörrradio på en loppmarknad här om dagen. Den hade kostat 300kr, nedsatt till 50kr, men jag hade bara 20kr i kontanter vilket blev det slutgiltiga priset! Jag lovade där emot att komma tillbaka med 30kr om jag fick radion att fungera. Nu har jag läst igenom den här tråden och har tagit lärdom av tipsen. Men jag har tre andra funderingar som inte tagits upp:

1. Jag saknar antenn till radion. En bra punkt att börja med, för att få den att fungera. Hittar jag en antenn som passar på en vanlig elektronikaffär? Eller vart kan jag få tag i en? Jag är uppvuxen med pod-radio och är inte så insatt bland analoga antenner.. :vissla: Det är först och främst FMbandet som jag vill få in, men självklart hade det varit roligt att få in långvåg.

2. Jag får inget "radiobrus" i högtalaren, utan bara ett svagt elektroniskt surr. Jag läste att elektrolytkondensatorn är en vanlig felkälla. Men min radio skiljer sig markant från Einars, jag har en slags vridkondensator (tror jag att det heter), är det den som kan strula? Känns helt plötsligt mycket svårare att löda loss och byta ut.. Har någon tips på hur jag kan gå till väga?

3. Och slutligen är jag nyfiken på annan kuriosa om radion, speciellt årtal!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Spännande att se ett sånt här renoveringsprojekt.
Var inne på RF-Café och där finns en artikel om ett
liknande renoveringsprojekt som också var kul
att läsa.

Rebuilding an RCA 86T Antique Radio
by Bob Davis
http://www.rfcafe.com/references/electr ... ration.htm
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

varför skulle vridkondensatorn vara kass?

om du stannar upp lite och funderar på hur den är uppbyggd så inser du ganska snart att det inte är så mycket i den som kan gå sönder
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Till Pjolle!

Det är kanske bäst om du startar en ny tråd! :vissla:
Din radio är en gammal AM-radio. :(

/Ingvar
Pjolle

Inlägg av Pjolle »

Rackarns.. Det förklarar en del. Ja, men 20kr var väl värt för en fin prydnad då. Angående min teori om vridkondensatorn så tänkte jag att den fungrar och fallerar på samma sätt som elektrolydkodningen http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrolytkondensator. Tack för hjälpen iallafall!
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jo FM kan nog vara lite svårt att få in på den där, men den har ju kortvågsband. En antenn gör du själv av några meter enkelledare som kan hängas upp. Jord kopplar du till ett värmeelment eller vattenkranen. Sedan är det bara att lyssna. Det är inte så mycket brus på AM som på FM.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Pjolle, om du vill ha hjälp med att sparka igång radion, bedöma vilket år den är ifrån, osv. så öppna en ny tråd så kan vi ju hjälpas åt! :P
/Ingvar

PS. Hittade en modell som heter Luxor Populär, TYP 394W.
Den såg ut ungefär som din radio och var från 1950.

http://www.radiomuseum.org/images/radio ... 869715.png
einar

Inlägg av einar »

Kan jag förklara bättre än med den här filmen :D
http://youtu.be/E3oK-SlYm_0

Fick efter lite svordomar ur den gamla kondensatorn och mätte upp den och till min förvåning visar den 54 µF på båda sidor vilket kan betyda att det bara var höljet som hade taskig kontakt med jord men nu är den hur som helst bytt :oops: (sparade naturligtvis den gamla då den trots allt är originalet)

Pulsen var på topp när jag till sist satte i kontakten och tryckte ner volymkontrollen och samma brum började dyka upp men till sist stannade brummet och den höll sig där. Med volymen på max hördes en svag röst men det var ju en bra start.
Jag tog ur volymkontrollen och gjorde rent den igen och då fick jag ett hyfsat rent ljud ur den och den verkade fungera normalt tills jag slog över på mellanvåg då ljudet försvann på alla band igen.
En lätt knuff på slutröret och ljudet kom tillbaka med en smäll så efter en till rengöring av rörsocklarna så är den nu nästintill perfekt.

Ljudet är imponerande rent och fritt från störningar och förvrängningar på alla band så det märks att den aldrig fått stå kallt och fuktigt som dom andra fått göra. Måste byta lampan till volymkontrollen och göra rent en brytare inne i den sen är den nog banne mig klar :)
Nätspänningsbrummet har också nästan försvunnit helt efter en stunds användning och då ljudet är klart måste det alltså betyda att alla kondensatorer klarat den brutala uppväckningen :D

Lite kul är att när man stänger vänster lucka slocknar det magiska ögat, stänger man höger lucka stängs skalbelysningen av :)

Bilder kommer bara min bilduppladdningssida vill vakna till liv igen. Stort tack till SM7CZR m fl för hjälpen så nu kan vi avsluta det här fallet. De andra kommer nog på tur vid ett senare tillfälle
einar

Re: Renovering av rörradio, vad behöver bytas? (siemens fixa

Inlägg av einar »

bilder:
Ny konding till vänster och då texten hamnade inåt smälter den in bra
Bild

Rör urtagna för rengöring och putsning :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trevlig tråd!

Pjolle: Din radio som bara har AM har ju i alla fall en ingång för grammofon. Anslut den till hörlursuttaget på mp3-spelaren, line-utgången på datorn eller liknande, och njut :tumupp:

Annars så kan du prova med så lång tråd som möjligt i antennuttaget för att prova kortvåg/mellanvåg/långvåg, och helst en tråd från "jord" ner i marken (kör ner nån metallpinne i marken), eller fulvarianten att jorda i en vattenledning. Provkör när det är mörkt ute (gäller i alla fall mellanvåg) och dra helst ur strömmen till moderna apparater med switchade nätdelar, släck alla lysrör och använd inga ljusdimmers för att minska störningar :)

Allmänt när det gäller glättningskondensatorer:

Är det nån större fara (bränna selenlikriktare?) att använda en konding med alldeles för stort värde? I varje gammal trasig pc-nätdel, trasig dvd-spelare eller liknande kan man hitta en konding (eller två seriekopplade) som tål 350V eller liknande, och som lär vara större än vad som behövs för att få tillräckligt brumfri glättning.

Dessa kondingar är väl ofta så små att man kan gömma dem i "lödutrymmet" i chassiet och låta en trasig orginalkonding sitta synlig i chassiet som "prydnad".

Till Einar, Pjolle och alla andra: jag tror det är en bra idé att ställa nätspänningsomkopplaren på 240V istället för 220V om det finns båda dessa att välja på. Jag tror det är bra för rörelns livslängd.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Generellt sett är det INGEN bra idé att använda elektrolytkondensatorer i anodspänningsnätdelen med större värden än orginal.

Ofta är det ett C-R-C filter i anodnätdelen. D.v.s direkt efter likriktaren sitter en lyt ned till jord, därefter går ett motstånd från första kondingen vidare till en konding till. Det som är problemet när det är likriktarrör i nätdelen är de höga peakströmmar som blir i första kondensatorn (som sitter direkt vid likriktaren) när den laddas varje halvperiod, dessa strömmar belastar likriktaren rätt mycket. Likriktarrören brukar ha ett maxvärde på filterkondingen angivet i databladet av denna anledning. Om nu nätdelen är uppbyggd enligt C-R-C så kan andra kondingen mycket väl vara större, det gör ingenting. Ger inte upphov till någon högre belastning på likriktaren.

När det gäller selenlikriktare och tidiga kisellikriktare måste jag säga att jag är osäker. Selenlikriktarna är ju rätt lynniga varelser och jag skulle inte vilja ändra kopplingen alltför mycket från orginal där heller. De skall tydligen lukta särdeles illa om de brinner upp, något jag har haft turen att slippa hittils.

MiaM:
Helt rätt angående ställa om nätspänningsomkopplaren!! En mycket bra åtgärd. Kan vara bra att kontrollera nätspänningen där man bor. Jag har 243, 244V något därhemma, och några apparater (framförallt allströmmare, som går onödigt varma), driver jag med trafo på 110V i stället.
Skriv svar