Det gäller att se upp med spektrumet, väldigt många LED innehåller blåljus på gränsen mot UV som är skadligt.
All kommersiell LED-belysning måste numera utvärderas enligt IEC 62471.
LED-belysning till Akarium - vad ska man välja?
-
Re: LED-belysning till Akarium - vad ska man välja?
med rätt reflektorer borde du kunna skapa rätt häftiga ljuseffekter i vattnet mha zoner med högre och lägre ljusstyrka, ungefär som i verkligheten under vatten med en lite krusig vattenyta,
Nerre, Så dessa Cree mfl lysdioder har sannolikt UV-strålning som är olämplig?, vore dumt om belysningen gav gråstar 

UV-ljus lär kvitta i mitt fall.
Tror att jag skiter i LED-varianten och köper häftiga lysrör i stället. Finns reflektorer man fäster på lysrören som skall vara rätt bra. Har funderat på att täcka delar av lysrören för att få lite mer varierat ljus.
Akvariet skall flyttas om ett par veckor, då det måste tömmas helt för att kunna flyttas ska jag passa på att montera en BTN-bakgrund. Sätter ev några leds som belyser delar av bakgrunden för att få en mer levande effekt.
Tror att jag skiter i LED-varianten och köper häftiga lysrör i stället. Finns reflektorer man fäster på lysrören som skall vara rätt bra. Har funderat på att täcka delar av lysrören för att få lite mer varierat ljus.
Akvariet skall flyttas om ett par veckor, då det måste tömmas helt för att kunna flyttas ska jag passa på att montera en BTN-bakgrund. Sätter ev några leds som belyser delar av bakgrunden för att få en mer levande effekt.