Perilex är mest förekommande i Västtyskland, Nederländerna, Sverige. I framtiden blir det väl IEC 60309 uttag.
(och 3x32 A spisuttag är ju aldrig fel )
MathiasP skrev:Det går väll ett plaströr från centralen. Dra i nya trådar bara 2,5mm2. Häng på dom i en gammal ledning i röret. Var väldigt noga var du lägger nollan bara. Brukar stå med pyttesmå tecken. N L1 L2 L3 och jord i mitten.
Ibland får man lossa centralen från väggen för att komma åt. Samt tycker du ska säkra upp direkt när du gort detta.
Precis så det är tänkt att göras.
Kul med elektriker som förespråkar att "amatörer" (Dvs. personer utan behörighet) ska göra sånt själv, det ser man inte var dag
Man får väll bjuda lite på sig när man e ny på forumet.
Sen är det ju upp till var o en. Tvivlar att du med flera inte redan pillat med sånt hemma redan. Berättar bara vad jag skulle gort.
blueint skrev:Perilex är mest förekommande i Västtyskland, Nederländerna, Sverige. I framtiden blir det väl IEC 60309 uttag.
(och 3x32 A spisuttag är ju aldrig fel )
Tveksamt. Dagens kök är det redan svårt att få platts ett perilexuttag. Förekommer även fast instalation om det inte går att lösa.
MathiasP skrev:För att göra det extra knepigt så förekommer det en ytterligare koppling.
Det är i huvudsak villor byggda fram till mitten 80tal tror jag. Där drog man bara fram 3x10A UTAN NOLLA!!! Men det sitter ett vanligt perilexuttag!!! KOLLA INNAN! De spisarna hade plattor på 400V. 3x2300W=6900w Problemet med ett sånt perilexuttag är att om du kopplar in en ny häll som kräver nolla (230V) så går hällen sönder.
Nu vart jag lite nyfiken hur det kan vara möjligt.
Varje stift i perilexuttaget har väl sin givna position?
Det borde enbart resultera i att hällen inte fungerar överhuvudtaget.
Jag skulle aldrig låta bli att dra fram nollan. Har faktist ingen aning varför man inte gorde det. Men det förekommer rätt så offta tyvär.
Anledningen är att har man ingen nolla och ingen symetri till belastningen.
Tänk dig 2 seriekopplade motstånd. Är de lika stora så har du samma spänningsfall över dom. Har det ena ett högre ohm värde så får du mer spänning över detta och mindre på det andra.
Samma sak med en spis. Fast där ska man ha 3 motstånd som ska vara lika annars. POFF
En platta kanske får 140V och en annan 300V. (Exempel) Ingen höjdare att mata något med 300V som är för max 340V.
Jo jo, men jag menar saknas anslutning för nolla i väggen på perilexuttaget, så lär ju en enfas spis inte starta överhuvudtaget?
Såvida man inte kopplar spisens nolla på en av faserna. Men nollan i perilexuttaget har väl sin givna placering?
Det har den men spisen skadas om det INTE finns nolla och det står 230V på den! Tro mig, vet att det låter skumt men försökte förklara det i föregående inlägg.
Vissa saker kan få 300V kanske mer när de bara tål 240V. Det är därför jag påpekar det igen. Är grymt noga med nollan när jag kopplat i en elcentral.
Hörde av en kolega på hans firma att en kille tabbat sig med detta i ett hyreshus. Var en del tv o datorer som fick bytas. Ryser av bara tanken.
Fel på nollan är ett av de allvarligaste felen som kan inträffa i en elinstallation.
Spänningen i 230V-uttagen vid nollfel kan närma sig 400V vilket medför att det mesta i elektronikväg förstörs. Risken för brand är uppenbar.
Faller nollan bort så kommer allt som är inkopplat till nollan att bilda en stor spänningsdelare.
Nollan blir mittpunkten på späningsdelaren, där apparaterna är "motstånden" och varje fas är spänningskälla till motstånden.
Om man då drar igång vattenkokaren på en av faserna (=nästan kortslutning) och DVD-spelaren sitter på en annan fas (=nästan avbrott) så kommer spänningen att närma sig 400V över DVD:n vilket få DVD-spelare gillar.
Om ni är inne och grejar i elcentralen så dubbelkolla gärna att nollan är åtskruvad. Det finns exempel på när all elektronik i en lägenhet brunnit pga nollfel.
"Igentligen borde man varje morgon gå och dra åt nollskurven, när man vet vad som kan hända" sa en lärare på gymnasiet, gärna med efterledet "I elektriska system är nollan viktigast"