Avsäkring av 1-fas spis, 10kW 16A?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Avsäkring av 1-fas spis, 10kW 16A?

Inlägg av Klas-Kenny »

Familjen kollar efter ny spis till det kommande nya köket, och jag fastnade på någonting jag tycker är väldigt konstigt.
De flesta induktionshällar ska ha 230V, dvs. 1 fas, och de brukar ha en effekt på omkring 10kW, och någonstans läste jag att de ska säkras med 16A, hur går detta till?!

Enligt den ellära jag känner till så kommer 10kW på 230V att kräva (I = P/U =10 000/230) ~43A, då borde 16A gå direkt. Sen läste jag någonstans på Internet att man brukar säkra 1 fas spisar på 20 eller 25A. Men vad jag vet så är det vanligast med 16A huvudsäkringar i vanliga bostäder, då är ju 20 eller 25A säkring till spisen helt onödigt, huvudsäkringen kommer att gå när man vrider på spisen ändå. Dessutom så är ju även 25A för lite för 10kW.

Inget tjöt om "Elektrikern vet hur det ska vara" osv osv, jag kommer inte ha kontakt med någon elektriker på ett tag, och jag vill veta nu! Inte för att veta hur det ska installeras, utan mest för att "Vill veta hur det fungerar"-delen av hjärnan går på högvarv just nu :)

Och det borde väl hända att man brassar på allt på en gång, när julmaten ska lagas med skinkan i ugnen, köttbullar på en platta, julkorv på en annan etc. så vill man ju gärna kunna köra hela spisen på en gång. Annars kan man väl tänka sig att en spis aldrig kör på för fullt?
Användarvisningsbild
kimmen

Re: Avsäkring av 1-fas spis, 10kW 16A?

Inlägg av kimmen »

Hällarna går normalt att dela upp så att man har två faser framdragna och halva hällen går på varsin, alltså jord, nolla och två faser. Då blir det bara 22A per fas om man kör alla plattorna på max samtidigt och det är 10 kW, men det är ju inget man gör någon längre stund. Har man ugn i samma enhet går den normalt att lägga på en tredje fas dessutom.

Vissa lägenheter har bara enfas och då får man enfaskoppla men då är också huvudsäkringen ganska stor. Jag bodde förut i en liten etta och där var det 25A huvudsäkring på den enda fasen. Där jag bor nu är det trefas och min spis på 10kW totalt (ugn inräknat) med ganska jämn fördelning över faserna blir då inget problem för 16A-säkringarna. Det är visserligen inte en induktionsspis, men även den har 230V elementspänning men går alltså att koppla för tre faser. Viktigt är dock att nollan är framdragen vilken den inte alltid är i gamla installationer trots att uttaget har ett stift för nolla!
Senast redigerad av kimmen 8 mars 2011, 01:39:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Då handlar det alltså inte om någon stickkontaktsanslutning nu för tiden? Eller tre stickkontakter? Låter lite löjligt i så fall :lol:
Många kablar blir det i vart fall, 9 kablar för en liten spis :shock:
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Nä 5 trådar i en Perilexkontakt blir det. 3 faser, nolla och jord.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Aha, klurigt.
Men, då borde man väl behöva väldigt grova kablar för nolla och jord (Gissar 4mm^2)? Medan faserna klarar sig med vanlig typ 2,5mm^2?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Nej, faserna är ur fas så noll/jordströmmen kan aldrig bli mer än strömmen i en fas för resistiva laster. Det är ju det som är en av de stora fördelarna med trefasöverföring.

Så för 16A säkringar räcker 2.5 mm^2 på alla ledningarna i den fasta installationen och 1.5 mm^2 i anslutningskablen om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Tack för info! :tumupp:

Då kan jag gå och lägga mig nu, utan att behöva ligga och fundera över detta i någon timme innan jag kan somna. :D
Borde ta och läsa in mig på 3-fas, det visar sig vara nyttigt att kunna lite då och då.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Byggde kök hos farsan förra sommaren och satt även jag och kliade mig i huvudet över detta, tydligen gillar man numera att snedbelasta hela nätet genom att köra tung en-fasutrustning, farsans häll gick att koppla på både enfas och dubbel enfas, som tur var var det draget trefas +nolla till uttaget i köket.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Enligt nya bestämmelserna ska det vara 4mm2 till spisen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Mindmapper: 4mm^2? :shock:
Hur kommer det sig, även om man avsäkrar på 16A?

Eller menar du till 20A?

Skruvade för skojs skull bort kåpan över eluttaget som sitter där nu för att se vad som kommer att behöva ändras, tyvärr är där ingen nolla framdragen, där emot är där tre faser, avsäkrade på 16A, med 1,5mm^2-kablar :shock: Sen att där dessutom va en blå fasledare gör väl inte det hela bättre.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kabeldimensioneringen bestäms av säkringen, inget annat. Sen får man välja en tillräckligt stor säkring så att det räcker till apparaten i fråga.

Det är möjligt att Svensk Standard kan säga något om rekommenderad area vid nybygge, detta är ingen lag utan en rekommendation, tex om du beställer en lägenhet och skriver "enfas spisuttag" så blir det kanske 4mm2 20A, medan om du skriver "trefas spisuttag" så blir det 2.5mm2 16A. (siffrorna är bara rimliga antaganden, jag har inte tillgång till att läsa i standarden).
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Jag har bott i två lägenheter med enfas el. I den förra var spisen avsäkrad på 25 A, men här är det enbart 20 A. Dock är väl säkringarna tröga nog för att det ska räcka. Än har jag inte lyckats knäcka den i alla fall.

Vaktmästaren sa att huvudsäkringen är på 35 A, men den är undangömd i källaren nånstans. Jag får hoppas att den inte är klenare, för det blir inte kul om den går vid fel tidpunkt.

Edit: Och, missade att säga det relevanta. De här spisarna är fast inkopplade. Det finns kanske ingen rimlig kontakt som kan användas för 25 A?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns CEE-kontakt iaf för 64 A.. inga problem :D
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Hade en 20A enfasspis (40cm bred och två plattor) i förra lägenheten, den satt inkopplad med en perilex-kontakt.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Det här med spisar är inte helt enkelt.
Det vanligaste i en ny lägenhet/villa så säkrar man av med 3x16A. Då använder man 2faser till spis, brukar ligga på ca 6-7,5kw 2x3680W=7360W. Och 1fas till ugnen, 3kw. Perilex till spis vanligt uttag till ugn. 2,5mm2 givetvis.

Sen i lite äldre lägenheter när man har 1fas blir det problem med en ny häll. Huvudsäkringen är max 25A, största säkring som passar i glll-hylsa. Jag har aldrig sett en lägenhet med större säkring. I dessa fall brukar spisen vara avsäkrad med 20A pga tillåter man mer så finns det stor risk att man blåser huvudsäkringen! Samt brukar de vara fast inkopplade. Det finns speciella kontaktdon men de är ovanliga. Normalt är inte detta något problem på en vanlig spis pga de brukar inte ha något boostläge.
Det går att köra en nyare häll men inte med alla plattor samtidigt.

För att göra det extra knepigt så förekommer det en ytterligare koppling.
Det är i huvudsak villor byggda fram till mitten 80tal tror jag. Där drog man bara fram 3x10A UTAN NOLLA!!! Men det sitter ett vanligt perilexuttag!!! KOLLA INNAN! De spisarna hade plattor på 400V. 3x2300W=6900w
Problemet med ett sånt perilexuttag är att om du kopplar in en ny häll som kräver nolla (230V) så går hällen sönder.

10A = 1,5mm2
16A = 2,5mm2
20A = 4mm2 Drar offtast 6mm2 pga är billigare.

/Elektrikern
Skriv svar