De flesta induktionshällar ska ha 230V, dvs. 1 fas, och de brukar ha en effekt på omkring 10kW, och någonstans läste jag att de ska säkras med 16A, hur går detta till?!
Enligt den ellära jag känner till så kommer 10kW på 230V att kräva (I = P/U =10 000/230) ~43A, då borde 16A gå direkt. Sen läste jag någonstans på Internet att man brukar säkra 1 fas spisar på 20 eller 25A. Men vad jag vet så är det vanligast med 16A huvudsäkringar i vanliga bostäder, då är ju 20 eller 25A säkring till spisen helt onödigt, huvudsäkringen kommer att gå när man vrider på spisen ändå. Dessutom så är ju även 25A för lite för 10kW.
Inget tjöt om "Elektrikern vet hur det ska vara" osv osv, jag kommer inte ha kontakt med någon elektriker på ett tag, och jag vill veta nu! Inte för att veta hur det ska installeras, utan mest för att "Vill veta hur det fungerar"-delen av hjärnan går på högvarv just nu

Och det borde väl hända att man brassar på allt på en gång, när julmaten ska lagas med skinkan i ugnen, köttbullar på en platta, julkorv på en annan etc. så vill man ju gärna kunna köra hela spisen på en gång. Annars kan man väl tänka sig att en spis aldrig kör på för fullt?