Jag har lite frågor om att ladda usb-enheter och liknande, att till exempel bygga en billaddare (12v -> 5v) för enheter som normalt
laddas från usb-porten på datorn. Behöver dessa laddare begränsa laddströmmen? Om inte, vilken typ av laddare brukar ha strömbegränsning? Beror det på enheterna i sig eller typ av batterier osv? Hur är det med t.ex mobiltelefonladdare?
Bakgrunden här är att billaddaren till min TomTom GO 730-navigator gick sönder nyligen, så jag prövade helt sonika att ladda navigatorn från labbagget inställt på 5v (mest som experiment). Laddströmmen låg konstant på ungefär 400mA och när batteriet började bli fullt sjönk strömmen stegvis till ungefär 100mA, detta borde väl betyda att navigatorn kan laddas konstant från en stabil +5v utan strömbegränsning (dvs ha sladden inkopplad 24/7 så att säga), eftersom den verkar sköta det själva?
Jag förstår att det kan vara svårt att svara generellt på dessa frågor, det är bara lite förvirrande dethär med
att veta vad som bör strömbegränsas och vad som kan laddas med endast konstant spänning.
Tar gärna emot länkar som behandlar ämnet
mvh
MaggoT