Funderingar kring att ladda usb-enheter och dyl

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MaggoT
Kontakt:

Funderingar kring att ladda usb-enheter och dyl

Inlägg av MaggoT »

Hej!
Jag har lite frågor om att ladda usb-enheter och liknande, att till exempel bygga en billaddare (12v -> 5v) för enheter som normalt
laddas från usb-porten på datorn. Behöver dessa laddare begränsa laddströmmen? Om inte, vilken typ av laddare brukar ha strömbegränsning? Beror det på enheterna i sig eller typ av batterier osv? Hur är det med t.ex mobiltelefonladdare?

Bakgrunden här är att billaddaren till min TomTom GO 730-navigator gick sönder nyligen, så jag prövade helt sonika att ladda navigatorn från labbagget inställt på 5v (mest som experiment). Laddströmmen låg konstant på ungefär 400mA och när batteriet började bli fullt sjönk strömmen stegvis till ungefär 100mA, detta borde väl betyda att navigatorn kan laddas konstant från en stabil +5v utan strömbegränsning (dvs ha sladden inkopplad 24/7 så att säga), eftersom den verkar sköta det själva?

Jag förstår att det kan vara svårt att svara generellt på dessa frågor, det är bara lite förvirrande dethär med
att veta vad som bör strömbegränsas och vad som kan laddas med endast konstant spänning.
Tar gärna emot länkar som behandlar ämnet :)

mvh
MaggoT
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Funderingar kring att ladda usb-enheter och dyl

Inlägg av Icecap »

Vill du vara säker bygger du till en strömbegränsning på 500mA, det är det maximala man kan få ur en USB.

Men i teorin ska det vara att bara reglera ner till 5V, det som ska laddas får helt enkelt inte dra USB-strömmen i botten.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

> det är det maximala man kan få ur en USB.

I teorin och enligt specifikationerna så är det sant att 500mA är det maximala man kan få ur.

I praktiken har jag dock inte träffat på en enda USB-port hittills som inte kan leverera mer än 500mA. Vissa tillverkare skiter helt enkelt i begränsningen och låter en plocka ut högre ström om man behöver. 1000mA har sällan varit problem att plocka ut.

Värt att tänka på är att man ska dock inte ta det för givet. Specarna säger max 0.5A och om man då utgår från att alla skiter i spec:arna så förlorar man i slutändan.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Sen finns det ju knep för att lura apparaten att dra mer ström.

Mina cigg-USB-laddare till bilen har jag moddat så min mobil kan dra de 1000 mA som den är specad för (det är bara att kortsluta datastiften, en pärla lödtenn direkt på USB-kontaktens stift alltså). (Man ser i statusinfo på min mobil om den laddas av USB (=max 500 mA) eller Charger (=max 1000 mA))
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Kontakterna är väl inte dimensionerade för mer än 500 mA?
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Ok, så det löns alltså att bygga med strömbegränsning för att vara på "säkra sidan" när man laddar usb-prylar?
Sitter och kollar lite i databladet för kretsen LM317, kunde det vara en lämplig regulator att bygga kring? Eller finns
det bättre alternativ?
Skriv svar