dar & arrobarro CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av säter »

Det är svårt att förklara saker i text.
Du har fattat precis vad jag menar. Det är nog jag som tänker lite galet, det måste nog vara exakt 45grader, annars får man inte spindeln att stå rakt i X-led när man vrider upp till horisontalläge. Blir nog till och klocka upp planet på spindeldockan, luter det får man kompensera genom att göra adaptern kilformig.
monoton

Inlägg av monoton »

Det borde vara rätt exakta grejer. Borde. Har svårt att se användningen för såna där prylar som inte är rätt, men det har ju iofs inte hindrat en massa tillverkare att tillverka skräp, oavsett pryl... :)

Mmm, det lär vara 45 grader och den andra bör vara 90 grader. Platt adapter it is. ;)
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

vad hände med de här projektet??? va de plånboken som inte räckte :?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Nejdå, plånboken räckte till men tiden fanns inte.
Återkommer med uppdatering snart, 100% ny elektronik, delvis ny design och nya fina delar... :)
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

De låter bra och och de ska bli kul att se en fortsättning :tumupp: :D
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ok, här kommer den efterlängtade (?) uppdateringen!

Monoton kände att han hade lite för många projekt och behövde rensa i listan så jag hämtade hem maskinen till min verkstad istället.
En av mina vänner som studerar innovation och design på kth erbjöd sig att hjälpa mig, han har flera års erfarenhet av precisionmekanik, kan rita CAD och är allmänt händig så jag fick praktiskt nog en ny "tam ingenjör"! :)
Dessutom bor vi nära varandra vilket underlättar.

Detta projekt har ju tagit enormt mycket tid men gett klent resultat men det fina är att det verkligen har varit lärorikt, jag kunde i praktiken inget om mekaniken och CNC innan jag satte igång!
En annan sak som underlättat är att jag har fått köpa in en liten CNC-maskin till mitt jobb, en "Boris-fräs" som det pratas om mer i denna tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=45939
Genom det har jag lärt mig lite CAD/CAM, Mach3 och att använda en Smootstepper motioncontroller.
Jag har även köpt en OPTI BF20-klon (bänkfräs) som också har varit bra att ha!

Så här såg maskinen ut när jag satt upp den i verkstaden och skruvat fast bordet:
Bild

En av de tydligaste uppgraderingarna jag gjort var att byta motorer och drivare från små kinagrejer till ett system från Bergher-Lahr, jag fick två dubbeldrivare med tre 2N-motorer och 1st 6N-motor. Det är 325 volts trefasdrivare med 10000 stegs mikrostepping och inbyggd nätdel vilket underlättar rejält!
Här är en bild på en gammal motor och den nya 6N-motorn som jag ska använda till bordet:
Bild

Vi kör vidare på de 16mm ISEL-skruvar jag hade sedan tidigare, i alla fall tills vi hittar nåt bättre eller behovet dyker upp.
Det skulle kanske ha varit mer praktiskt att ha en kortare skruv och sedan dölja motorn under bordet men som sagt...tills vidare får det duga!

Eftersom de nya motorerna inte fick plats under bordet så fick jag höja upp hela maskinen och göra lite adapterplattor för att få dit allt. Den lilla CNC:n på jobbet kom väl till pass, det var kul att göra lite "riktiga" jobb när man lärde sig mjukvaran!

Lagerhus:
Bild

Motorplatta (fel storlek på urfasningen först men det löstes med lite händighet från ingenjörn!):
Bild

Adapterplatta mellan mutter och bord med hål för förspänningsskruven till muttern. (en till platta på 5mm fick göras då jag monterat lagerhusen upp och ned och fick fräsa bort 5mm där...oops!)
Bild

Alla delar till fästplattor och lagerhus monterade:
Bild

med motor, skruv och remhjul:
Bild

Och så till slut, efter många års väntan...första testen! (på 5% jog för säkerhets skull)

och andra, nu med full fart:

Med tanke på att detta bord väger ungefär lika mycket som andra hembyggda CNC-maskiner här på forumet så får jag väl anse mig nöjd med farten! :)
Senast redigerad av dar303 9 mars 2011, 17:30:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad kommer du upp i för fart? ca 3000mm ser det ut som :humm:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Skall bli kul att kolla på klippen när jag kommer hem. En snabb fråga har jag dock, skenorna som bordet åker på ser ut att vara rullskenor liknande de som ligger och väntar på mig på posten (INA-skenorna som köptes här på forumet), finns det några stora nackdelar med att använda sådana? Hur har de funkat för er (om det nu är såna). Kommer skära lite i mitt hjärta att kapa de skenorna men jag kommer aldrig ha plats för en 1345mm lång fräs :?

Mycket snyggt bygge för övrigt, ska bli kul att se nya uppdateringar, för nu har du gett oss lillfingret...
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

Kul att bygget är påbörjat igen :D
ser bra ut :tumupp: :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

tecno skrev:Vad kommer du upp i för fart? ca 3000mm ser det ut som :humm:
Det ligger nåt ditåt tror jag, jag får inte riktigt koll på microsteppinginställningarna på drivarna.
Det stod på 6000 i Mach men det kändes som hälften!
Det kan vara så att jag har en manual som är till en annan modell eller så är det nåt annat.
Jag ska testa att skicka ut ett känt antal pulser med Mach3, switcha dipswitcharna och sen mäta förflyttningen.
X-IL skrev:Skall bli kul att kolla på klippen när jag kommer hem. En snabb fråga har jag dock, skenorna som bordet åker på ser ut att vara rullskenor liknande de som ligger och väntar på mig på posten (INA-skenorna som köptes här på forumet), finns det några stora nackdelar med att använda sådana? Hur har de funkat för er (om det nu är såna). Kommer skära lite i mitt hjärta att kapa de skenorna men jag kommer aldrig ha plats för en 1345mm lång fräs :?

Mycket snyggt bygge för övrigt, ska bli kul att se nya uppdateringar, för nu har du gett oss lillfingret...
Skenorna är från ISEL/Solectro och liknande de som DrLove använder i sitt fina bygge.
http://www.solectro.se/?Link=http://www ... tionId=854
Jag är inte helt förtjust i dom pga att de består av en aluprofil med två härdade stålstänger i, det känns helt enkelt inte lite solitt som en THK helt i stål! Men data på dom är ju bra så det funkar säkert.
Det blir troligen andra skenor på övriga axlar.
Senast redigerad av dar303 16 mars 2011, 07:51:43, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

En snabb fråga bara: Har du kapat de ISEL-skenorna något? Jag står ju i begrepp att kapa mina med samma konstruktion, och undrar hur jag ska bete mig. Bågfil lär ju inte bita på de härdade stängerna, och vinkelslip är jag inte så sugen att sätta i dem pga värmeutvecklingen samt att aluminium brukar kladda.
Finns det något annat bra sätt? Eller blir det så lite värme på de tunna stängerna (8mm dia) att det inte gör något? Visserligen kommer ju inte vagnen att åka allra längst ut på dem heller.
Ledsen att jag stör i din fina bygglogg (som behöver mer bilder och uppdateringar :) )
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har inte kapat dom men jag tippar på att min evolution Rage3 såg skulle klara det, har kapat härdat med den förut.
De jag har ser lite värmda ut så jag tror att de är kapade m vinkelslip, man kan ju ta alu:t med bågfil sen.

Uppdateringar kommer!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ok, här kommer nästa steg i bygget; portalen/X-axeln!

Bild

Här har vi ett problem som vi behöver er hjälp med.
Portalen är borrad med 80mm hålavstånd för Isel-profilens T-spårsfästen men nu är det så att jag har fått tag på superfina (och betydligt gedignare) Bosch-Rexroth-skenor som jag gärna vill använda och hålavståndet är 60mm där!

Bild

Hur gör man enklast för att montera dom tro? Portalen väger uppskattningsvis 40kg och jag har ingen maskin att bearbeta den med.

Vi har funderat ut några möjliga metoder;
#1: Borra nya hål med exakt rätt offset så man kan montera skenorna. Svårt att matcha, svårt med precisionen
#2: Svetsa igen hålen, slipa igen och borra nytt. Samma problem som ovan, kanske slår det sig igen?
#3: en form av adapterplatta i som man fäster från baksidan i existerande hål och sedan fäster den nya skenan i.
#4: Ge upp och använda Isel-skenorna.

En fräst kant att passa in en av skenorna mot skulle också vara bra att göra, då behöver man ju fräsa ner båda fästytorna nån millimeter.

Är det någon här som har maskiner stora nog att fixa detta i stockholmstrakten och kan tänka sig att hjälpa oss mot en rimlig ersättning så hör av er!
Alla andra ideer emottages också tacksamt så klart!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Adapterplattan skulle jag nog köra på, sämst rent stablitetsmässigt osv, men klart enklast.
H.O

Inlägg av H.O »

Det bästa vore så klart att få portalen maskinbearbetad för att matcha de nya skenorna, inklusive styrklack, men jag tror nog att ni fixar att borra och gänga nya hål med tillräcklig noggranhet. Frigångshålen i skenorna är väl liten större än den skruv de är avsedda för så att det finns liiite justermån, typ 6,5mm för M6 skruv.

Borra och gänga ett hål i ena änden och fäst skenan. Väg/mät in skenan så den är i våg (eller parallel med bordet) och markera läget för hålet i "andra änden", borra och gänga. Kolla och dubbelkolla, märk resterande hål, borra och gänga. Det blir ju egentligen inte svårare att mäta in det rätt än att använda adapterplattan och de befintliga hålen.

Jag hade provat det först, OM det går käpprätt åt helvete så kan ni ju köra på "adapterplattan".
Skriv svar