Kylning 5-chip 10mm 0.35w lysdiod?
Kylning 5-chip 10mm 0.35w lysdiod?
hej bygger instrument belysningar och skulle höra med er vad för kylning jag kunde använde till dessa dioder http://www.litepol.se/shop/product_info ... 1b03actvf3
kanske om driver dem på t.e.x. 60-70mA istället så man inte behöver mycket kylning?
kanske om driver dem på t.e.x. 60-70mA istället så man inte behöver mycket kylning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kylning 5-chip 10mm 0.35w lysdiod?
Generellt så är absolute maximum värden något att hålla sig långt borta ifrån, 20-30mA är nog mer lagom om du vill ha lång livslängd.
Kylningen på den här typen av lysdioder sker genom strömförsörjningsledarna. Du kan bättra på kylningen genom att sätta fast kopparplåt på det benet "skålen" sitter, brukar vara minus. Och som ds77 skrev, lägg dig rejält under max strömmen. Du förlorar inte särskilt mycket ljus då effektiviteten är mycket bättre vid lägre ström.
Ska du ha dem till instrumentbelysning till bil? Om du ska använda motstånd är det mer effektivt att seriekoppla tre st. lysdioder för då blir det 3 V att bränna av för moståndet, istället för 9 V med 5 chip seriekopplat. Om motståndet sitter nära lysdioden är det bäst att det sitter på benet utan "skål" så värmen från moståndet går över till chipen så lite som möjligt.
Ska du ha dem till instrumentbelysning till bil? Om du ska använda motstånd är det mer effektivt att seriekoppla tre st. lysdioder för då blir det 3 V att bränna av för moståndet, istället för 9 V med 5 chip seriekopplat. Om motståndet sitter nära lysdioden är det bäst att det sitter på benet utan "skål" så värmen från moståndet går över till chipen så lite som möjligt.
Tackar för tipsen men tror jag kommer köra på 5050 smd dioder (om jag nu får tag på några)
Fem i varje lampa bättre spridning också
Fem i varje lampa bättre spridning också

Vill du göra det enkelt för dig köper du färdig W5W led lampa med 5 st. 5050-leddar, finns t.ex. här. Sedan lirkar du ut själva kretskortet med leddarna ur W5W-sockeln och sätter dem i din igen sockel. dvs om det får plats.
MEN nu är det så jag ska bygga till flera bilar inte bara en och så är ju dem färdiga inte så j*kla billiga heller. De just såna jag ska bygga som du visade, försöker komma ner i pris på dem...
tips på butiker som säljer smd 5050 billigt förutom ebay?
tips på butiker som säljer smd 5050 billigt förutom ebay?
Varför inte Ebay? Hittade direkt 50 st 5050 leds för runt 90:- inkl frakt, inte Sverige förstås men precis samma grejer.
http://cgi.ebay.com/50PCS-5050-Ultra-Br ... 3cb495a531
Kan kanske gå att få än billigare st om någon där säljer i större pack.
Men 50 sådana för 90:- är med stor sannolikhet bara att glömma i Sverige har jag en känsla av.
http://cgi.ebay.com/50PCS-5050-Ultra-Br ... 3cb495a531
Kan kanske gå att få än billigare st om någon där säljer i större pack.
Men 50 sådana för 90:- är med stor sannolikhet bara att glömma i Sverige har jag en känsla av.