Konfigurera Axis IP kamera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Re: Konfigurera Axis IP kamera

Inlägg av newbadboy »

Ja kamerans inställningar tillåter fler. Upp till 30/mejl tror jag.

Problemet är att jag som sagt inte verkar få med realtids datan medans pre/post bilderna klara inte mer än 1 fps.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Kameran tillåter ju att du mailar över en mpg fil,är inte det vettigare? Ett mail med en filmsnutt, man han ju begränsa hur många frames per sekund som kameran max ska ge. Jag tror den påverkar även det man spelar in men jag lovar det inte.

Jag testade, eftersom jag råkar ha en sådan kamera hemma. Det funkade fint.

Sen undrar jag varför du bara får 6-7fps, har du sladd hela vägen mellan din dator och kameran?

Kameran ska med lätthet ge 30fps på ett 100mbit nät, jag tror nästan att man klarar det på ett 10mbit också. Får du inte 30 fps från kameran är det skumt och då ska du kolla ditt nät. För du har väl någorlunda modern dator?

Jag får ju faktiskt 30fps från alla mina kameror (inte samtidigt dock) när jag sitter på jobbet, jag har 10/10 fiber...

Du kan visa i bilden mha overlays bitrate, fps mm. Du ställer in det under settings->basic configuration->video&image

Jag har "#r #b %c" som ger bitrate fps och tid.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

nä jag har tråd mellan router och kamera. sedan kör jag dator hemma trådlöst. på jobb vet jag inte vad det ligger på men det bör vara 100Mb via kabel då det är ett it företag.

Har trixat lite mer nu $med kameran. triggar jag via extern switch med kabel så verkar det bli riktigt schysst fps. har provat upp till 20 och det lirar fint.

Problemet kvarstår dock att det endast är den buffrade tiden som skickas till min mejl medans realtiden inte alls sparas och skickas. Jag kan lösa detta i värsta fall med att ha en kort trigger signal med hjälp av en 555a och sedan ha lång efterbuffer tid men det ska ju inte behövas utan jag vill ju att kamerans inställningar ska funka.

Har även provat köra en fabriks reset utan att det hjälpte.

Fan ideerna börjar sina snabbt nu.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Är det inte ok med en filmsnutt, då får du ju allt som händer? Är det viktigt att du får stillbilder? Jag vet inte hur det är tänkt att det ska funka med bilderna, kan testa på någon nyare kamera också.

Vad har du för firmware? Senaste är 4.40.3 (vilket börjar bli lite gammalt nu, precis som 207:an)...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har testat lite mer, båda med 10 sek pre och 10 post buffer, triggar ett manuellt event under 20 sekunder.

På 207 med 4.40.3:
Skickar två mail, 10 bilder i varje. 10 sekunder före triggern och 10 sekunder efter triggern aktiverades. Det känns som kameran struntar i hur länge eventet varit aktivt utan mer hanterar det som en flank.

På M1031-W med 5.20.1
Skickar fyra mail med bilder, 10 sek innan triggern blev aktiv, under hela tiden eventet varit aktivt och 10 sekunder efter eventet.

Nu vet jag inte exakt vad du vill göra, men men.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Tack för hjälpen. Jag har nu konfigurerat allt så att det funkar fint. det underlättade mycket att du kunde testa på din kamera oxå.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Gott att det löste sig :tumupp:
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Måste även skryta med att jag hittade en app till Android mobiler som funkar jättebra. Man kan alltså streama live från kameran och få upp det på mobilskärmen. As enkelt att ställa in och använda. Det tar ca 5s att få upp bild när man väl vill..

Det heter tiny cam monitor. Funkar ihop mfl kamera tillverkare verkar det som men den är 100% kompatibel med min kamera iaf. Så j'vla coolt
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag vet, jag kör den. Testa också "IP Cam Viewer"
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Haha. Har nerladdat den andra oxå men inte testat. funkar den lika bra och är den lika lätt att konfigurera?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det var lika enkelt att konfigurera den. Den ska dessutom ha stöd för h264 vilket ger mindre bandbredd.

Men just det, din kamera 207 har inte stöd för det :(
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

ok det är skitsamma eg. jag har allt jag redan behöver så jag är mer än nöjd
Skriv svar