Etsningen misslyckas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MaggoT
Kontakt:

Etsningen misslyckas

Inlägg av MaggoT »

Hejsan! Har läst i detta forum nu under en längre tid, och nu blev jag tvungen att registrera mig eftersom jag har lite frågor som jag inte hittar något svar på :)

Jag försöker alltså tillverka ett litet kretskort, med uv-metoden.. Har läst en del guider om hur man exponerar/framkallar/etsar men jag får det inte att lyckas själva :(

Först belyser jag med en uv-lampa (har testat ca 5-10min) från clasohlson genom en oh-film som jag skrivit ut mönstret på med bläckstråle.
Sedan slänger jag kortet i framkallningsvätskan och skvalpar runt lite tills man ser mönstret, (hittills ser allt ut att gå ganska bra). Men när jag sedan lägger kortet i etsvätskan som jag har i en liten kastrull på spisen händer nästan ingenting.. endast lite runt kanterna etsas bort.
Har försökt ett flertal gånger nu och fått samma resultat varje gång :(

När kortet ligger i etsvätskan ser det lite ut som att fotoresisten skulle vara kvar, och att etsvätskan därför inte skulle komma åt kortet, men jag har prövat allt mellan 1 och 5min i framkallningsvätska och det blir ändå samma resultat..

Kan någon posta/länka till en bild som visar ungefär hur kortet skall se ut efter framkallningen? (Före etsningen) så skulle jag kunna jämföra med mitt kort och eventuellt se vilket steg som misslyckas.

Tacksam för hjälp.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

hej

hur länge har du haft korten i etsvätskan? blir kopparn lite matt kort efter du lagt ner kortet?

det tar en stund innan syran har ätit sig igenom all koppar.
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Jag har haft kortet i etsvätskan i över 45 minuter en gång.. det syns att det blir lite ljusare på de ställen som skall etsas men det är verkligen inte mycket...
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

har etsvätskan rätt temparatur? och är den rätt blandad?
känns konsigt att ingenting skulle hända..
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Jag har tyvärr ingen temperaturmätare så jag vet inte om den har rätt temp, kör med lägsta värmen på plattan, dvs "1" och den är åtminstone så varm att man inte gärna håller fingret i den... skall ta och göra ett litet test nu med ett kretskort utan fotoresist, för att se om dett är etsvätskan det är fel på eller inte. Återkommer om några stunder ;)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Inte bra om det är för varmt, inte eller om man har för mycket eller för lite etsmedel.

Tycker du ska köpa en termometer och en liten digital våg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Blandar man för stark etslösning blir det i princip samma sak som att stoppa ner kortet i varmt vatten. ;)
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Etsvätskan är det då inget fel på, prövade ett vanligt kort utan fotoresist och det etsade effektivt som tusan :) kopparn löste upp sig och vätskan blev blå. Då kan man väl anta att problemet ligger i att det lämnar fotoresist på kortet, men jag har ingen aning om hur jag skall lösa det :shock:
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Testa längre exponeringstid.
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Ungefär hur länge? 15min kanske? Och hur länge i framkallningsvätskan?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Fortsätt öka tills det funkar :)

Det ska inte behövas många sekunder i framkallaren, fotoresisten ska börja släppa nästan direkt.
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Okej, men när man lägger ner kortet i framkallaren och skvalpar runt, hur skall det se ut? Skall området som skall etsas bort bli ljusare eller mörkare?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Fotoresisten blir först mörk, men sen ska den släppa helt från kortet och flyta iväg... med ren blank koppar kvar.
MaggoT
Kontakt:

Inlägg av MaggoT »

Kan även tillägga att uv-lampan jag använder är från clasohlson (art.nr. 32-6409).

Håller på och belyser ett kort nu som bäst :) skall testa runt 15-20min.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det där är en blacklight. Annvänd vanligt lysrör istället, kommer troligen bli mycket bättre.
Skriv svar