rs232 mottagare?
Tjena, jag kör mot en dll som heter "DLPortIO.DLL" som kommer från
Scientific Software Tools, Inc.
http://www.driverlinx.com/DownLoad/dnlo ... 2445021993
Den funkar kalas men tydligen så blir det "långsamt"
Ska se om jag kan få serieporten o lira på samma vis.
EDIT: Fick tipset om denna : DS2480B
Nån som kan ge mig en kommentar på hur pass jag får den o funka bra med seriellporten?
Kanske nån som använt den t o m?
/B
Scientific Software Tools, Inc.
http://www.driverlinx.com/DownLoad/dnlo ... 2445021993
Den funkar kalas men tydligen så blir det "långsamt"

Ska se om jag kan få serieporten o lira på samma vis.
EDIT: Fick tipset om denna : DS2480B
Nån som kan ge mig en kommentar på hur pass jag får den o funka bra med seriellporten?
Kanske nån som använt den t o m?
/B
- Schnegelwerfer
Hej, jag har forskat lite till och kommit fram till (kanske har det redan sagts innan till mig men jag blev rätt förvirrad i vad jag behöver*s*)
ett interface mot rs-232 med en max232:a, dess kondingar o lite kontakter, typ en D-sub 9.
En krets från http://se.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 4631&N=401
och sedan sensorer eller dyl från Dallas.
sen ska det funka med lite fin kodning.
Hoppas jag:)
/B
ett interface mot rs-232 med en max232:a, dess kondingar o lite kontakter, typ en D-sub 9.
En krets från http://se.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 4631&N=401
och sedan sensorer eller dyl från Dallas.
sen ska det funka med lite fin kodning.
Hoppas jag:)
/B
Hej. Fick en fortsättning på denna tråd som ett PM från benring.
Väljer att svara här istället, eftersom frågan inte var personligt på något sätt...
En DS18S20 har ett 1-Wire interface.
En PC har (normalt) inget 1-Wire interface.
Alltså kan de (normalt) inte snacka direkt med varandra.
(Med lite smart lågnivå programmering, *inte* VB, så kanske man kan få det att fungera. Sannolikt lättera på äldre Windows versioner utan "preemptive multitasking", d.v.s Win95 och bakåt. Eller en ren DOS miljö. P.g.a av 1-Wire bussens timing krav, lär det nog i alla fall vara en hel del "pyssel".)
Alltså behövs något imellan som snackar 1-Wire åt ena hållet och något som en PC förstår (enklast med RS232, men även USB kan vara tänkbart) åt det andra.
För den som är van microcontroller programmerare är detta "a piece of cake", dock kanske inte det bästa nybörjarprojektet...
Som att snacka med en fransman/fransyska, antingen får du lära dig franska, han/hon lära sig svenska, eller så får man be en tredje person "tolka"...
/Janne.
Väljer att svara här istället, eftersom frågan inte var personligt på något sätt...
Alltså,benring skrev:Halloj, då jag (fortfarande faktiskt) inte är säker på vad som krävs för mitt projekt så frågar jag:
Jag har en PC, från den vill jag kommunicera med en
DS18s20-tempsensor.
Vad mer än detta interface behöver jag då, hårdvarumässigt?
Ja har läst o läst men blir inte klok på om det behövs mera saker mellan:)
MVH / benny
En DS18S20 har ett 1-Wire interface.
En PC har (normalt) inget 1-Wire interface.
Alltså kan de (normalt) inte snacka direkt med varandra.
(Med lite smart lågnivå programmering, *inte* VB, så kanske man kan få det att fungera. Sannolikt lättera på äldre Windows versioner utan "preemptive multitasking", d.v.s Win95 och bakåt. Eller en ren DOS miljö. P.g.a av 1-Wire bussens timing krav, lär det nog i alla fall vara en hel del "pyssel".)
Alltså behövs något imellan som snackar 1-Wire åt ena hållet och något som en PC förstår (enklast med RS232, men även USB kan vara tänkbart) åt det andra.
För den som är van microcontroller programmerare är detta "a piece of cake", dock kanske inte det bästa nybörjarprojektet...
Som att snacka med en fransman/fransyska, antingen får du lära dig franska, han/hon lära sig svenska, eller så får man be en tredje person "tolka"...
/Janne.
Hej, håller med, jag borde ställt frågan här.
Jag väljer tolken, franska verkar svårt:)
Jag inväntar denna krets:
http://se.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 4631&N=401
På återseende när den kommit:)
Tack i övrigt för era svar o tips.
/B
Jag väljer tolken, franska verkar svårt:)
Jag inväntar denna krets:
http://se.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 4631&N=401
På återseende när den kommit:)
Tack i övrigt för era svar o tips.
/B
Hehe, jo det va det jag misstänkte men under den tiden så kändes detta VÄLDIGT abstrakt, jag hängde inte me mycket just då, egentligen fram tills nu har jag känt att nått saknats o det va väl "tolken" då?:)
Denna krets från farnell ovan, är det en microcontroller som är färdig att prata med en 1-wiresensor?
Skulle man istället för den då anv en PIC eller likn?
Nu ska jag inte det men jag bara undrar lite
/B
Denna krets från farnell ovan, är det en microcontroller som är färdig att prata med en 1-wiresensor?
Skulle man istället för den då anv en PIC eller likn?
Nu ska jag inte det men jag bara undrar lite

/B
- Schnegelwerfer
Denna krets (DS2480B) är från Maxim, Farnell bara säljer den...
Ett ögonblick, jag har just laddat ner databladet så jag kan kolla åt dig...
.....reading.....
...så, jo det är en "driver" för 1_wire som snackar RS232 mot en PC.
Det står bl.a :
"The DS2480B requires a software driver that translates the activities to be generated on the 1-Wire bus into the appropriate commands."
Alltså, eftersom all kommuinikation med DS2480B är "ren" RS232, så borde deet vara OK att köra från t.o.m VB !
Vid 9600 verkar alla 1-Wire operationer kunna användas "no precautions necessary". Vid högra baud rate mot PC'n, måste man ibland vänta lite, eftersom 1-Wire bussen inte hänger med...
EDIT: Glömde...
Visst, en lite microcontroller med "rätt" program skulle kunna fungera på i princip samma sätt...
Ett ögonblick, jag har just laddat ner databladet så jag kan kolla åt dig...
.....reading.....
...så, jo det är en "driver" för 1_wire som snackar RS232 mot en PC.
Det står bl.a :
"The DS2480B requires a software driver that translates the activities to be generated on the 1-Wire bus into the appropriate commands."
Alltså, eftersom all kommuinikation med DS2480B är "ren" RS232, så borde deet vara OK att köra från t.o.m VB !

Vid 9600 verkar alla 1-Wire operationer kunna användas "no precautions necessary". Vid högra baud rate mot PC'n, måste man ibland vänta lite, eftersom 1-Wire bussen inte hänger med...
EDIT: Glömde...
Visst, en lite microcontroller med "rätt" program skulle kunna fungera på i princip samma sätt...
Senast redigerad av sodjan 28 juli 2005, 14:39:12, redigerad totalt 1 gång.