Tänte skissa lite på en ide jag haft ett tag. En GPIO burk med 8in/8ut som pratar på 485 buss.
Den digitala delen (som drivs av en microchip PIC32) har jag ok koll på men märker att jag är helt borta på den analoga. (längesedan skolan
Problemet är hur jag skall driva utgångarna? dom skall driva tex relän och lysdioder. Tänker mig en max begränsning på 200mA 30V DC per utgång.
Jag har väldigt lite plats på mitt kretskort och vill försöka hålla allt ytmonterat. Då jag inte vet vad användare kommer ansluta tänkte jag mig opendrain eller vad det heter där jag bara sänker mot jord och där användaren anpassar matningen till det som är lämpligt dock under 30V.
En ide jag hade var att använda en ULN2803A där jag tror att PIC32:an orkar öppna den med sina 3.3v men vad jag kan förstå av databladet (som jag inte kan läsa så bra) så slår jag i taket på effektutvecklingen i 2803:an.
datablad: http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/uln2803a.pdf
Frågor:
Har jag rätt i det?
E lite orolig för satureringen av 2803:an då effektutvecklingen påverkas av detta men förstår det inte riktigt.
Om nu 2803:an klarar att lämna 350mA hur strömbegränsar jag den till tex 200mA utan att påverka spänningen som användare matar med. tex om han vill driva 5v led med inbyggt motstånd och matar med 5v så kommer inte spänningsfallet vara 5v över led:en utan en del över led:en, en del över darlingtonparet och en del över en eventuell resistor som strömbegränsare. Hur lösen man detta?
Finns det någon annan BRA lösning?
Tack på förhand! Hoppas på många kreativa och informativa lösningar