Drivning till GPIO utgångar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vetgirig

Drivning till GPIO utgångar

Inlägg av vetgirig »

Hej!

Tänte skissa lite på en ide jag haft ett tag. En GPIO burk med 8in/8ut som pratar på 485 buss.
Den digitala delen (som drivs av en microchip PIC32) har jag ok koll på men märker att jag är helt borta på den analoga. (längesedan skolan :) ).

Problemet är hur jag skall driva utgångarna? dom skall driva tex relän och lysdioder. Tänker mig en max begränsning på 200mA 30V DC per utgång.
Jag har väldigt lite plats på mitt kretskort och vill försöka hålla allt ytmonterat. Då jag inte vet vad användare kommer ansluta tänkte jag mig opendrain eller vad det heter där jag bara sänker mot jord och där användaren anpassar matningen till det som är lämpligt dock under 30V.

En ide jag hade var att använda en ULN2803A där jag tror att PIC32:an orkar öppna den med sina 3.3v men vad jag kan förstå av databladet (som jag inte kan läsa så bra) så slår jag i taket på effektutvecklingen i 2803:an.
datablad: http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/uln2803a.pdf

Frågor:
Har jag rätt i det?

E lite orolig för satureringen av 2803:an då effektutvecklingen påverkas av detta men förstår det inte riktigt.

Om nu 2803:an klarar att lämna 350mA hur strömbegränsar jag den till tex 200mA utan att påverka spänningen som användare matar med. tex om han vill driva 5v led med inbyggt motstånd och matar med 5v så kommer inte spänningsfallet vara 5v över led:en utan en del över led:en, en del över darlingtonparet och en del över en eventuell resistor som strömbegränsare. Hur lösen man detta?

Finns det någon annan BRA lösning?

Tack på förhand! Hoppas på många kreativa och informativa lösningar :humm:
blueint
Kontakt:

Re: Drivning till GPIO utgångar

Inlägg av blueint »

En transistor per GPIO.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det är inte speciellt effektivt att driva LED från 5V via en ULN
p.g.a det rellativt stora spänningsfallet över darlington paret.

Men för övrigt så är det väl bara att ange ett max-strömuttag
för att garantin på prylen ska gälla.

Är det ett one-off eller är det för serieproduktion och försäljning ?
Vad är det som kräver så pass mycket processorkraft som en PIC32 ?
vetgirig

Inlägg av vetgirig »

Vad du menar är att det inte behövs en processor på 80 mips för att känna av 8 slutningar och generera 8 slutningar?? :P
Jo jag är medveten om att det är overkill men om jag ändå skulle skaffa utvecklingsverktyg och kunskap om en processor varför inte gå på en 32 bitars som är det senaste dom har... Prisskillnaden är ju inte ENORM det är ju inte så det skiljer flera hundra, bara några tior. Desutom har man möjligheten för USB och Ethernet :bravo:

Tror inte det blir några större volymer men kan vara bra att ha som universalburk i mitt arbete.
Jag gillar inte att saker kan gå sönder bara för att man råkade koppla fel.
Om jag struntade i strömbegränsningen skulle inte darlingtonparet spänningsfall innebära ett problem vid drivning av led?

Tack för ett snabbt inlägg
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Om jag struntade i strömbegränsningen skulle inte darlingtonparet spänningsfall innebära ett problem vid drivning av led?

Det var det jag skrev. Eller i alla fall menade.
Generellt passar ULN serien lite dåligt om man inte
tänker använda spänningar över 5V.
vetgirig

Inlägg av vetgirig »

Okej.
E det bara för att det är en darlingtonkoppling som det är kass?
Vore det bättre rent tekniskt med en vanlig NPN transistor tex 2N2222ADCSM?
datablad: http://www.semelab.com/pdf/bipolar/2N2222ADCSM.pdf
Kostar dock 240kr men borde finnas andra jag kan använda i så fall.

Andra lösningar?? Solidstate relän?
Tack för ditt intresse!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ganska omöjligt att svara på utan att veta vad syftet är.
Vilken miljö det ska användas i.
Vilken målgruppen är.
O.s.v...
vetgirig

Inlägg av vetgirig »

signalsystem för ljud och bildutrustning. Slutningar via relän för att trigga diverse utrustning och led som signallampor för att visa valt "läge".
Ingen kritisk miljö(inomhus), runt hörnet garanti som max. Vet inte så mycket mer , en bra att ha burk.
Vi kan säga som så här att detta projekt bara växer å växer, har funderat på trådlös, Ethernet, bootloader via USB, induktiv touch mm. Man bör nog bromsa om man inte ens kan lösa drivning av LED/relä. Undra om det ett vanlig problem att projekten blir mer omfattande tro?

Jaja problemet kvarstår dock.
Hur i He...ete gör alla tillverkare? Det måste finnas mängder med produkter med utgångar som är "universala" som kan sänka både LED och relän mm på ett smart sätt

IDESPRUTA NU! :D
H.O

Inlägg av H.O »

Skift-register med open-drain utgång, kan det passa?
TPIC6595 t.ex - sänker 250mA per utgång men det finns även andra varianter. Använder TPIC6B595 (150mA) i ett projekt jag håller på med men det är fortfarande i designstadiet så jag har ännu ingen praktisk erfarenhet av dessa kretsar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om man är ute efter en liten highside driver så är BTS4140N ganska trevlig 1Ω och strömbegränsad runt 1 A, näst intill oförstörbar
Om man är ute efter en liten lowside driver så är BSP75N ganska trevlig 0,5Ω och strömbegränsad runt 1 A, näst intill oförstörbar.
Båda dessa kretsar finns hos Farnell.

ULN är ju en gammal konstruktion men den lider av darlingtonspänningsfallet och sedan finns det begränsning av total ström (GND pinnen tål inte hur mycket som helst)
Den har ingen strömbegränsning som gör att den överlever en kortslutning.

Protte

PS TPIC6A595 är också en trevlig krets, i stort sett omöjlig att förstöra, möjligen om det är glappkontakt med induktiv last.
vetgirig

Inlägg av vetgirig »

Hmmmm
TPIC6595 är helt klart en bra ide men det hade varit skönt att slippa datacom och endast jobba med IO då jag har JÄTTEMÅNGA på PIC32.
Men skall helt klart lägga den på minnet.

BSP75N är ju grymmmmm
den har bara 2 fel för mig. Primärt Priset men också storleken då jag skall ha 8st på ett kort på 45x45mm med en PIC32, 2x stab, max232, max485,4st kontaktdon för totalt >30 pinnar, kristall kringkomponenter mm. Dock i två lager men det börjar bli fullt. Priset bör vara ca max 40kr för alla 8 kanaler :lol: annars kan projektet stranda.

Mosfet verkar dock vara lösningen på ett eller annat sätt. Vad är benämningen på mosfet switchar med skydd?

Okej, önskelista:
Liten "Footprint" gärna Arraytyp, föredrar 1 ic men kan fördelas över max 4
8 st open drain
min 150-200mA/kanal (skall tåla detta på alla kanaler samtidigt)
min 30-40V/kanal
triggas från PIC32 I/O 3.3V/20mA
kortslutningsskydd/strömbegränsad
Gärna ESD skydd men inget måste
Pris max ca 40Kr totalt

Inte lätt va?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Elfa verkar ha nåt som heter 2987, kanske kan vara nåt (du får jämföra själv)
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ers_EN.pdf
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Sätt dit en PTC säkring så kan du inte elda upp prylarna...
Finns 200mA säkringar ytmonterat

Swech
vetgirig

Inlägg av vetgirig »

Förlåt att jag varit frånvarande, var tvungen att börja jobba lite oxå....
PTC motstånd hade nog varit bra men kostnaden för 8-12 st blir lite hög och de tar plats på kortet.
Har hittat flera intressanta produkter när jag förstod vad jag skulle söka på. Lösningen jag tittar på är en mosfet array driver med lowside typ.
Hittade flera när jag sökte på lowside mosfet array på digikey eller farnell om någon skulle behöva något liknande.
Kommer nog pausa med denna del ett tag för att utveckla resten först.

Tack så mycket för all hjälp, jag återkommer säkert med nya frågor snart =)
Skriv svar