Optisk kontroll av en vätskas klarhet/grumlighet, hur?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Optisk kontroll av en vätskas klarhet/grumlighet, hur?
Jag tycker att du skall låta bli transformatoroljan. Den innehåller ofta riktigt otrevliga ämnen som PCB.
- Mizzarrogh
Med rätt typ är det nemas problemas, refraktometern har grymt mycket overkill om den är hyfsat bra (resten ställer du ju med mjukvaran, i exemplet satt även två externa temp givare för att få mer korrekt index att kompensera efter för ökad exakthet), dock var det mer kapilärverkan hos oljan i fråga jag funderade över, om den kan flöda jämnt och fritt kring mäthuvudet så det ger korrekta värden, men det borde ju gå att ta reda på relativt enkelt. Det finns litet olika utföranden på dessa instrument beroende på vad man tänkt mäta.Jesper_75 skrev:Förövrigt så ang refraktometer tipset så vet jag inte huruvida den kan skilja på spillolja samt diesel med lite spillolja utblandat.
Är nog ingen större fara att köra på olja om nu motorn tål det, snarare tvärtom att den mår bättre av viss oljeinblandning. Är mest bio/organiska oljor som kan ge skit innuti, inkluderat många kommersiella produkter men det går ju att ta reda på, har du ett borescope, väldigt liten spegel eller något kan du ju tex skruva av någon lämplig komponent så man ser in i en cylinder för att få en uppfattning om hur den mår i längden, i övrigt skall det inte vara några särskilda problem om den tex är godkänd för RME eller motsvarande så länge skiten sitter där den skall är det ingen fara är mer om det börjar lossnar flagor och partiklar som faller ned i cylindern. Tvärtom är det bara nyttigt för många motorer om det är viss oljeinblandning.
- FormerMazda
Tror att vi behöver veta hur känslig avkänningen behöver vara.
Oblandad diesel är ju i en slang mer eller mindre helt genomskinlig, medan gammal spillolja är svart. Och då är det enkelt att se skillnad.
Oblandad diesel är ju i en slang mer eller mindre helt genomskinlig, medan gammal spillolja är svart. Och då är det enkelt att se skillnad.
Transformatoroljan är slut och jag kommer knappast över mer men det är tänkvärt att ej köra mer sådan om det skulle erbjudas. Ang sot osv i motorn så tror jag att den största risken är att det sotar så mycket så att ringarna fastnar (detta verkar extra riskabelt med vegetabilisk olja) men det är därför jag har vatteninsprutningen installerad. Över tid samt hur många mil som detta kan fungera vet jag inte. Tror däremot att risken är att slitage eller sotning av pump och spridare är en större risk.
Mizzarrogh exakt hur menar du? Eller har jag förstått rätt?
*Tempgivare för kompensering, detta för exakthet och stabilitet antar jag
*Oljan kan man låta flöda fritt dock så tror jag flödet är relativt begränsad mängden är inte jättestor per tidsenhet, men en mindre kammare som det flödar igenom kan man tänka sig
*Olika utföranden på dessa instrument, menar du på refraktrometrarna?
*Tittar man på vätskans klarhet så är dieseln lite sotig och rätt mörk direkt efter oljan men kan ändå betraktas som "ren"
Mizzarrogh exakt hur menar du? Eller har jag förstått rätt?
*Tempgivare för kompensering, detta för exakthet och stabilitet antar jag
*Oljan kan man låta flöda fritt dock så tror jag flödet är relativt begränsad mängden är inte jättestor per tidsenhet, men en mindre kammare som det flödar igenom kan man tänka sig
*Olika utföranden på dessa instrument, menar du på refraktrometrarna?
*Tittar man på vätskans klarhet så är dieseln lite sotig och rätt mörk direkt efter oljan men kan ändå betraktas som "ren"
-
Transformatorolja med PCB slutade man med på 60-talet. På 80-talet gjorde visst ASEA någon drive för att få bort de sista transformatorerna med PCBolja. 1994 ansåg kemikalieinspektionen att användningen av transformatorer och kondensatorer med PCB var helt avvecklad. Om du har kommit på någon gammal gömma kan du akta dig annars är det nog ingen fara.
I övrigt så är det rena idiotin att bränna PCB och släppa ut det cancerogena i luften. Idag är det byggavfall som står för utsläppen av PCB.
Jag begriper inte riktigt varför du ska krångla till det med mätare. Var det bara inte vid start du ville automatisera ren diesel fram till motorn? Borde det inte gå att då startmotorn körs evakuera spilloljan och koppla över till diesel. Sedan när en viss tid gått koppla över till andra tanken. Tiderna det tar kan väl inte vara så svåra att få till och lite diesel i fel tank kan väl inte vara hela världen, eller är det jag som inte begriper mig på?
I övrigt så är det rena idiotin att bränna PCB och släppa ut det cancerogena i luften. Idag är det byggavfall som står för utsläppen av PCB.
Jag begriper inte riktigt varför du ska krångla till det med mätare. Var det bara inte vid start du ville automatisera ren diesel fram till motorn? Borde det inte gå att då startmotorn körs evakuera spilloljan och koppla över till diesel. Sedan när en viss tid gått koppla över till andra tanken. Tiderna det tar kan väl inte vara så svåra att få till och lite diesel i fel tank kan väl inte vara hela världen, eller är det jag som inte begriper mig på?
- Mizzarrogh
Jesper_75,
Tempgivarna är endast för intern korrigering av refraktometern pga att bimetall korrigeringen som sitter i från början inte fungerar tillräckligt med denna modifikation, det står mer om detta i länken.
Jo, det finns litet olika modeller på refraktometrar beroende på vad man tänkt mäta men grundprincipen är densamma, mest detaljer som skiljer.
Tänkte mer på viskositeten (hos vätskan) för att refraktometerns läshuvud skall kunna ge en tillräckligt tydlig bild för bildcensorn för att den skall kunna ge tydlig signal som går lätt att tolka automatiskt med tex mjukvaran sedan.
Men, som sagt så går det kanske att lösa enklare.
Tempgivarna är endast för intern korrigering av refraktometern pga att bimetall korrigeringen som sitter i från början inte fungerar tillräckligt med denna modifikation, det står mer om detta i länken.
Jo, det finns litet olika modeller på refraktometrar beroende på vad man tänkt mäta men grundprincipen är densamma, mest detaljer som skiljer.
Tänkte mer på viskositeten (hos vätskan) för att refraktometerns läshuvud skall kunna ge en tillräckligt tydlig bild för bildcensorn för att den skall kunna ge tydlig signal som går lätt att tolka automatiskt med tex mjukvaran sedan.
Men, som sagt så går det kanske att lösa enklare.
Vad kan man göra det med en spektrometer ??
Jag har några jag inte begriper mig på.
Tydligen kan man åtminstonde bedöma blodsockerhalt genom att kolla på blodet med en sådan.
Jag har några jag inte begriper mig på.
Tydligen kan man åtminstonde bedöma blodsockerhalt genom att kolla på blodet med en sådan.
- Mizzarrogh
Du har en bild över principen i länken i andra inlägget på första sidan.
Tack för svaren!
Jag får fundera på vilka behov jag har samt hur jag ska göra!
Jag får fundera på vilka behov jag har samt hur jag ska göra!
Återkom gärna med med lite info senare, om hur det hela fungerar.