felsökning av KVM Switch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nsbvzy

felsökning av KVM Switch

Inlägg av nsbvzy »

jag har en KVM switch som börjat dumma sig, det startar om hela tiden, och det är en aningens störande....

jag börjar fundera om det är glapp nån stans eller om den får för lite spänning från nätdelen, på 5volten ligger den strax över 5 volt, men på 12 volt ligger den 11,85, så frågan är om det skulle kunna vara felet :humm:

det konstiga är att när den varit avstängd ett tag så fungerar den ett par timmar efter , men sen börjar den dumma sig...
har känt efter värme men det är bara lite småvarmt på kretsar och så, nätdelen är också lite ljummen på flänsarna, men det går att ta på prylarna, så då ska det väll inte vara nån fara?

har kollat efter svullna e-lyter, men de ser fina ut, kommer några bilder nedan

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: felsökning av KVM Switch

Inlägg av JimmyAndersson »

Testa med en annan nätdel. Lab-aggregatet t.ex. Då märker du snabbt om felet är i switchen eller nätdelen.

Om den fortfarande är knepig:

Ta en titt på kondingarna som sitter strax till höger om spänningskontakten på det stora kretskortet i första bilden.
Kondensatorer behöver inte alls vara svullna för att vara krassliga. De kan lika gärna ha torkat lite eller lötts slarvigt.

Prova även att värma eller kyla kretsar, från matningen och framåt mot portarna.
Saknar du varmluftpistol eller kylspray så kanske det går att ställa den vid ett öppet fönster ett tag. :)

Jag skulle även kika på lödningarna på kortet. Främst hålmonterade komponenter och större ytmonterade.
Börja även här från matningen och framåt mot portarna.
Iochmed att den inte blir speciellt varm så tror jag inte det är lödningarna som är problemet, men det skadar inte med en genomgång.

För att göra en riktig felsökning så underlättar det väldigt mycket med ett schema.
Annars får man leta datablad (eller åtminstone pinout) på diverse komponenter och se om rätt spänning är på rätt ben.
(Även här: Börja från matningspänningen och framåt på det stora kretskortet.)
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

varmlufts station har jag, så får prova att värma lite på kondingarna, för nu när jag kände på dem så är de två större kondingarna varmare än kylflänsarna! så detta tyder på att de är kassa, så får prova att byta ut dem eller värma de lite till och se vad som händer
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha! Med lite tur så är det dem.

Då får du se fram emot att skrapa bort lim/lack.. :)
Dumt att så många sätter elektrolytkondingar så nära kylflänsar utan att avleda värmen....

Vad är det för varmluftstation förresten?
(Jag har många gånger sneglat på den som Swech säljer och nästa gång jag beställer därifrån så lär det bli en sådan.)
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

nu har den fungerat sen jag kopplade in den.. SÅ frågan är om något är/var glapp ändå :lol: vi får väll se om den börjar krångla i gen. isf blir de kondingbyte!.

jadu, den station jag har är köpt via kinabeställningen här på forumet, och heter ayoue 852A++, tycker den har varit bra till lite diverse!- lödit om lite CPU på tevespel och nån grafik krets på grafkort och i nån bärbar dator, fungerar kalas :D har tom räddat ett DDR2 ram minne som legat i kläm
Skriv svar