Hjälp med Internet i källaren.
-
Mindmapper
Re: Hjälp med Internet i källaren.
Skärmade kablar fungerar bra bara man ger tusan i att göra jordloopar. I en tvinnad kabel med skärm används inte skärmen för signalöverföringen. Genom att bara jorda en sida av skärmen uppstår aldrig någon jordslinga men skärmen gör sitt jobb hur bra som helst med att hålla störningar ute.mrfrenzy skrev:Använd inte skärmad kabel för dragningar mellan lokaler med skilda elcentraler, det leder bara till jordloopar.
Eftersom ethernet är balanserat och partvinnat fungerar oskärmat i 99% av fallen. För den sista procenten använder man enklast fiber.
Men visst är fiber överlägset om man har kontakteringsmöjligheterna och pengarna.
Med koaxkabel där skärmen används både som skärm och signalåterledare är det värre.
-
Ragnar Lodbroke
Jag har haft ett hobby-rum 4tr upp från min lägenhet (Betonghus).Min lösning blev en riktantenn i hobby rummet
och reflektor-plåt under Wi-Fi routern.Rikt antenn är väl kanske överord,den bestod av 0.5 mm tjock böjd al-plåt
Det finns många varianter på nätet att inspireras av
tex: www.youtube.com/watch?v=hNFKbcJ_WK8
och reflektor-plåt under Wi-Fi routern.Rikt antenn är väl kanske överord,den bestod av 0.5 mm tjock böjd al-plåt
Det finns många varianter på nätet att inspireras av
tex: www.youtube.com/watch?v=hNFKbcJ_WK8
Jag har 1XXmeter Cat6-installationskabel som blev över när vi flyttade in i huset. 5kr/m kan jag sälja den för. Frakt tillkommer med 59kr.
Kabeln ligger i en låda, så jag vet inte exakt hur mycket som finns kvar. Jag har "bara" dragit nät i källaren, så det bör finnas minst 150 meter kvar.
Jag kan iofs ta hem Cat5e/Cat6 kabel och sälja via företaget. Priserna verkar hamna på ungefär samma nivå som biltema för Cat5e. Cat6 är så klart dyrare, 600kr/100m och 1500/305m.
Om någon ser det här inlägget som egenreklam då jag erbjuder kabel via mitt företag ber jag om ursäkt och tar inte illa upp om inlägget modereras. Det är mer en service till er forummedlemmar än eget vinstintresse - inte mycket förtjänst på kabeln...
Kabeln ligger i en låda, så jag vet inte exakt hur mycket som finns kvar. Jag har "bara" dragit nät i källaren, så det bör finnas minst 150 meter kvar.
Jag kan iofs ta hem Cat5e/Cat6 kabel och sälja via företaget. Priserna verkar hamna på ungefär samma nivå som biltema för Cat5e. Cat6 är så klart dyrare, 600kr/100m och 1500/305m.
Om någon ser det här inlägget som egenreklam då jag erbjuder kabel via mitt företag ber jag om ursäkt och tar inte illa upp om inlägget modereras. Det är mer en service till er forummedlemmar än eget vinstintresse - inte mycket förtjänst på kabeln...
Hur mycket tror du att du behöver, och när?
Kan vara bra att veta om någon annan vill ha kabeln...
/Erik
Kan vara bra att veta om någon annan vill ha kabeln...
/Erik
- ochkl0620
- Kontakt:
Är det okej om jag kollar det i morgon? Vill inte upp o härja på taket ikväll... de e skapligt halt o mörkt
Runt den 27 har jag pengar ialla fall 
Lugnt för min del, lär inte vara någon jätterusning efter kabeln.
Det där är väl vanlig partvinnad telekabel? Skulle sån vara så mycket sämre än CAT5?
Telekabeln är uingefär likvärdig med CAT3.
Jag tror det är svårt att hitta utrustning som använder 100BASE-T4 idag, så 10Mbit är nog det man får räkna med som sades tidigare i tråden.Cat 3 is currently still in use in two-line telephone systems. It may be used for token ring networks, or 10BASE-T Ethernet. The seldom used 100BASE-T4 standard, which achieves speeds of 100 Mbit/s by using all 4 pairs of wires, allowed older Cat 3 based infrastructures to achieve a much higher bandwidth.
- ochkl0620
- Kontakt:
Asså egentligen så hade jag bara tänkt att få ner Internet så jag typ kan kolla EF o googla på div komponenter. Eftersom jag bara har 8Mbit/s ADSL så är det ju ingen förlust.
Ja då funkar det säkert utmärkt med din telefonkabel, bara det att du är lite dåligt framtidssäkrad - arbetet att byta kabeln i framtiden om man vill ha högre hastighet är betydligt större än vad kabeln kostar.
Förresten så läste jag ditt inlägg igen och ser att du ska dra kabeln utomhus, vanlig nätverkskabel håller bara några år sen har solen förstört yttermanteln. Är det gammal telekabel för utomhusbruk så skulle jag rentav rekommendera att du behåller den om du inte vill köpa - dyr - utomhus-cat5.
Förresten så läste jag ditt inlägg igen och ser att du ska dra kabeln utomhus, vanlig nätverkskabel håller bara några år sen har solen förstört yttermanteln. Är det gammal telekabel för utomhusbruk så skulle jag rentav rekommendera att du behåller den om du inte vill köpa - dyr - utomhus-cat5.