Fråga om comport

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Fråga om comport

Inlägg av ensten »

När jag skicka åäö till mitt GSM modem via ett program jag gjort med VB 6 så blir det skräptecken istället. Jag har prövat att skicka chr$(84) till exempel, men det hjälper inte heller. Nån som har något tips på hur man kan göra. Är det någon inställning jag missat?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De ligger där men inte på samma koder som i Windows. Då du bara har 7 bit till varje tecken kan du inte skicka över 7Fh, det går förvisso men då måste du sätta den i 8-bits tecken läge och då får du 140 tecken enbart.

Så testa tecknen från 'z' + 1, 'Z' + 1 och uppåt till 7Fh, du förstår vad jag menar hoppas jag.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

har GSM modem bara 7 databitar tillgodo... är du säker? modem brukar ju kunna sända vad systemet vill sända och som ex så är det ju nästan 8-N-1 som är standard...

Vad är det för system som du kör från? och vad är det för system på andra sidan? kan du inte installera en COM-port spion? (brukar heta RS-232 Datalogger) jag har ett sådant program liggandess någonstans sen jag programmerade på min "packetbuilder"... hittar det dock inte nu...
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Använder MSComm i VB6 för att kommunicera med Wavecom modemet. Ska testa Icecaps förslag. Lite träligt bara att behöva skriva en rutin som gör om textsträngen.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Du kan använda det fria portmon.exe från Sysinternals för att sniffa trafiken på COM-porten:
http://www.sysinternals.com/Utilities/Portmon.html

Dock är det så att Windows använder ISO-8859-1 teckentabell när den använder 8bit, medan console-applikationer använder PC850.
Testa att skicka in svenska tecken enligt PC850-tabellen istället.
Så här kan du skapa texten:

Kod: Markera allt

C:\> copy con dos.txt
ÅÄÖ-åäö^Z
        1 file(s) copied.

C:\>
Titta på innehållet i filen med 'type dos.txt'.
Titta sedan på innehållet genom att öppna filen i notepad.
Testa att skicka innehållet i den filen som SMS-data till ditt GSM-modem.

Kungen av ultranördar nuddade ämnet i sin blog i veckan, det nämns där att det finns en "AnsiToOem"-funktion som borde funka för dig:
http://blogs.msdn.com/oldnewthing/archi ... /7/19.aspx
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Enligt den GSM-utbildning jag fick på Ericsson i Kumla i samband med min anställning som felsökare på automatlina kan man, vid SMS, välja mellan 140 st 8-bits tecken eller 160 st 7-bits tecken. Jag skulle vilja påstå att det är ganska visst.

Jag har sett samma information i databladet med SMS-beskrivning för ett GSM-modem så jag känner att jag står på fast mark i detta.
Skriv svar