Belysning nödutgångsskylt
Re: Belysning nödutgångsskylt
det är djävligt enkelt att ordna
lysdiodsdriver från dx med pt4115 driver en ldr och ett motstånd så har du den funktionen du vill ha
har den på åtelbelysningen
lysdiodsdriver från dx med pt4115 driver en ldr och ett motstånd så har du den funktionen du vill ha
har den på åtelbelysningen
Men vad i jösse namn vill du veta då.FormerMazda skrev:Jag tror jag får en hjärnblödning..
- FormerMazda
Läs första inlägget igen.
Sen igen, eftersom en gång inte räcker.
Och så förklarar igen då: Jag vill belysa efterlysande skyltar så att de alltid hålls laddade. LDR-styrd PWM för att minimera energiåtgång och får att det är kul att bygga.
Finns inte pengar till riktiga belysta skyltar, därav denna lösning då jag har det mesta, eller kan köpa själv, för att få LED-belysning.
Bad om tips och idéer, och två konstruktiva svar har kommit: Måste forska fram rätt färg, och kolla på enklare ON/OFF styrning. Nerre har sammanfattat rätt bra.
Laglighet, lämplighet, duglighet är frågor (som jag redan tidigare sagt) jag tar med brandchefen. Har aldrig bett om råd kring det. Förstår omtanken, men tar detta med brandchefen.
Sen igen, eftersom en gång inte räcker.
Och så förklarar igen då: Jag vill belysa efterlysande skyltar så att de alltid hålls laddade. LDR-styrd PWM för att minimera energiåtgång och får att det är kul att bygga.
Finns inte pengar till riktiga belysta skyltar, därav denna lösning då jag har det mesta, eller kan köpa själv, för att få LED-belysning.
Bad om tips och idéer, och två konstruktiva svar har kommit: Måste forska fram rätt färg, och kolla på enklare ON/OFF styrning. Nerre har sammanfattat rätt bra.
Laglighet, lämplighet, duglighet är frågor (som jag redan tidigare sagt) jag tar med brandchefen. Har aldrig bett om råd kring det. Förstår omtanken, men tar detta med brandchefen.
Det jag menar är att du har ingen glädje av att brandchefen godkänt lösningen den dag då nån stackare eventuellt brinner inne.
Så se till att lösningen är något som du är beredd att satsa andras liv på.
Så se till att lösningen är något som du är beredd att satsa andras liv på.
I tråden LDR-styrd PWM har trådskaparen i och för sig motsatt problem. Han vill dämpa ljuset när det blir mörkare. Men det borde gå att lösa på något av två sätt. 1. Flytta om LDR:en på ingången. Eller 2. Invertera utgången.
Edit: Stavningen.
Edit: Stavningen.
Senast redigerad av Fransson 14 februari 2011, 16:16:55, redigerad totalt 1 gång.
Nu ser jag att det brandskyddet som är rekommenderat av brandskyddet är det man är tvungen att gå på.
Dessutom ville han ha belysta skyltar
Vad tror ni? Andra idéer?
Om inte brandchefen anser detta ok, så är ju tråden meningslös.Jag vill belysa efterlysande skyltar så att de alltid hålls laddade
Om brandchefen anser det OK, så en enkel lysrörsarmatur vid varje skylt, varför komplicera till det?
Sedan, personligen, så gillar jag inte att man låter ekonomin styra över säkerheten.
Nu framgår det ju inte vad ni är för några, men om ni inte har erforderliga pengar för att fixa säkerheten riktigt, kanske ni borde ompröva verksamheten.
Skall det bara vara en enkel on/off-styrning så är det en schmittrigger (vippa med hysteres) du behöver.
Hysteresen gör att det inte blir en massa omslag fram och tillbaka när ljusnivån ligger precis på omslagsnivån.
spänningsdelare med LDR + trimpot -- schmittrigger -- utgångstransistor (FET eller Bipolär) --LED
Du skulle ju kunna låta utgången från schmittriggern styra nivån; Låg eller Hög (Koppla förbi pwm)
Det fina med det är att en helt släckt LED indikerar fel.
Schmittrigger kan man koppla med en OP-amp eller så tar man en färdig grind t.ex. 74HCT14
Hysteresen gör att det inte blir en massa omslag fram och tillbaka när ljusnivån ligger precis på omslagsnivån.
spänningsdelare med LDR + trimpot -- schmittrigger -- utgångstransistor (FET eller Bipolär) --LED
Du skulle ju kunna låta utgången från schmittriggern styra nivån; Låg eller Hög (Koppla förbi pwm)
Det fina med det är att en helt släckt LED indikerar fel.
Schmittrigger kan man koppla med en OP-amp eller så tar man en färdig grind t.ex. 74HCT14
Inte läskunnig?TomasL skrev:Om inte brandchefen anser detta ok, så är ju tråden meningslös.Jag vill belysa efterlysande skyltar så att de alltid hålls laddade
Om brandchefen anser det OK, så en enkel lysrörsarmatur vid varje skylt, varför komplicera till det?

Efterlysande skyltar är ju redan godkänt av brandchefen, men TS vill ordna extra belysning mot dem för starkare efterbelysning. Ge honom tips eller låt bli att skriv i tråden.
Jodå, jag är läskunnig, enligt TS så godkände inte brandchefen efterlysande.
Tipset är alltså, gör rätt. Sluta leka med andras liv.
Så Efterlysande skyltar är inte godkänt.Första inlägget skrev:Men hur som helst, jag tog dit en brandchef och gjorde en besiktning, och då fick vi ju en anmärkning på att det inte fanns skyltar. Dessutom ville han ha belysta skyltar.
Tipset är alltså, gör rätt. Sluta leka med andras liv.
- FormerMazda
Erkänner att den raden inte är formulerad så att den inte går att feltolka. Trodde dock inte att det skulle bli sånt rabalder om det jag inte frågade om dock.
Förtydligar: Efterlysande är godkända. Dock tyckte inte han (personligen) att de är bra då det sällan är tillräckligt ljus för att de ska efterlysa när de behövs.
Oavsett vilket, så för tusende gången, släpp den frågan. Snälla. Jag frågade aldrig om huruvida jag fick ha efterlysande skyltar eller inte.
Förtydligar: Efterlysande är godkända. Dock tyckte inte han (personligen) att de är bra då det sällan är tillräckligt ljus för att de ska efterlysa när de behövs.
Oavsett vilket, så för tusende gången, släpp den frågan. Snälla. Jag frågade aldrig om huruvida jag fick ha efterlysande skyltar eller inte.
Det går alldeles utmärkt att belysa skylten med en lysdiod, UV-led fungerar bäst för att ladda upp den (kortare våglängd är bättre). Har lekt mycket med att "rita" självlysande streck på sådana skyltar med just UV-dioder. Men jag skulle nog välja vita lysdioder, för UV är ju inte så bra för ögonen och så, kallvita är nog bäst eftersom de innehåller med kortvågigt ljus än varmvita. Prova med typ 3-5 st vanliga 5mm vita dioder per skylt. Skulle tro att stora 1W är lite överdrivna, man behöver ju inte bli bländad av skylten för att se den 

- FormerMazda
Ska försöka hitta en skylt nånstans så jag kan labba lite.
Men å andra sidan verkar du ju redan ha koll, och kallvitt låter bra!
Men å andra sidan verkar du ju redan ha koll, och kallvitt låter bra!
Fast ska man bygga en sån belysning som ska sitta på en mer eller mindre offentlig plats så kanske man borde fundera på huruvida ljuset är skadligt för ögonen eller inte. Och det kan man nog tyvärr bara få reda på genom att testa mot IEC 62471. (Som enligt vårt belysningslabb numera krävs för alla ljuskällor, halogen, lysrör, LED osv.)
Bara för att det ska vara godkänt mot en viss norm så behöver det inte nödvändigtvis testas. Det räcker i många fall med en analys.