Dags igen för nästa sak till gympasalen, sist yrade jag om värmekabel som en del kanske vet..
Den här gången gäller det märkning av nödutgångarna. Det finns idag inte en enda skylt, trots att det finns en tavla för utrymningsväg. Gissar att kommunen ville ha de skyltarna till nåt annat, för det borde ha funnits..
Men hur som helst, jag tog dit en brandchef och gjorde en besiktning, och då fick vi ju en anmärkning på att det inte fanns skyltar. Dessutom ville han ha belysta skyltar. Efterlysande skulle nog inte fungerande då det sällan blir tillräckligt dagsljus för sådana.
Efter att ha kollat nätet så inser jag att vår ekonomi inte tillåter 7st belysta nödskyltar. Efterlysande är bra mycket mycket billigare dock. Och nu vaknade hemmapularen i mig!

Problemet med efterlysande var ju att de inte fick tillräckligt med dagsljus för att lysa när de väl behövs. En sen kväll till exempel.
Så min idé är rätt enkel, och baseras på mitt andra projekt med LDR-styrd PWM. Det är ju bara att göra samma sak till detta, fast tvärt om! Ju mörkare, desto mer ljus.
En väggvårta -> LDR-PWM-krets -> 1W-LED som lyser på skylten och saken är biff!
Vad tror ni? Andra idéer?
Då är skyltarna belysta dygnet runt. Börjar det brinna och/eller strömmen går så kommer ju skyltarna vara laddade och efterlysa så alla hittar ut!