Någon som känner igen denna LCD?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Någon som känner igen denna LCD?

Inlägg av Marta »

Displayen ser ut att ha en kontroller, annars skulle det knappast finnas ett par sådana stora blaffor. Den ena kretsen, troligen den som styr det hela, finns dessutom troligen att tillgå i kapslat utförande eftersom det finns lödpads för en sådan.

Om Du tittat på displayen kan Du då se om det finns små specialtecken/ord som utgör egna segment, som det ibland gör på konsumentprodukter? Det skulle kunna förklara de många anslutningarna.

Hur ser displayrastret ut, är det jämnt=grafisk eller kan Du se teckenrutor?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En del LCD displayer avslöjar sig om man trycker försiktigt på utan. Och om man har ljus lite från sidan.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Skall inte behöva klämmas på dem. En hantering som definitivt inte är bra... De jag har sett hittills av den vanliga ofärgade typen kan mönstert urskiljas på om de betraktas i rätt vinkel och med rätt vinklad belysning. Det ledande skiktet är aldrig helt osynligt.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Har kollat den i alla möjliga vinklar. Inget raster eller annat mönster. Bara en helt homogen yta som skiftar mellan svagt grön eller grå beroende på hur ljuset faller in.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag skulle gissa på grafisk då..
Användarvisningsbild
twse

Re: Någon som känner igen LCD?

Inlägg av twse »

SeniorLemuren skrev:Jag vet vad en display kostar. Saken är den att jag tillhör den generation som på ett tidigt stadium av livet fick lära mig att återanvända resurser
Jag gillar din inställning! Efter pensionen kommer jag att göra likadant, och jag är redan på god väg... :)

Om du vill kan jag ha dig i åtanke när jag hittar användbart skrot. Häromveckan gick en containerlast med elektronik från jobbet till återvinningen, bl.a. gamla datorer och trådlösa telefoner, det var lite sorgligt att se. Då hade jag ändå plockat ut så mycket godis jag orkade bära hem, bl.a. hårddiskar, nätagg och 10 kg koppar i form av kylflänsar.
Skriv svar