EFX - Energetic Field Xcellerator, bluff eller inte?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

EFX - Energetic Field Xcellerator, bluff eller inte?

Inlägg av PeterH »

Allt fler i min omgivning köper dessa armband efter att ha blivit övertygade av säljaren att det fungerar. Några av mina bekanta försöker få mig att tro på det, men jag är av naturen skeptiskt till allt som förklaras med "det innehåller ett chip" :evil: Jag blir både förbannad, ledsen och riktigt orolig för att allt fler verkar gå på detta (om det nu är en bluff) och gladeligen betalar mellan 400-500:- för armbandet! :shock:

Nu är det andra gången en av dessa "troende" slänger en tidning i ansiktet på mig (bifogad pdf-fil) och säger; "- där ser du, det funkar!" Jag har inga argument kvar för att övetyga dom om att det är en bluff, en smart sådan eftersom säljaren minst har 390-490:- marginal på varje armband. Jag funderar nu om det kan vara lagligt att påstå att armbandet hjälper mot det ena och det andra (enligt säljaren hjälper det mot i princip allt!) Jag brukar svara att de enda det hjäper mot är tung plånbok! :doh:

När jag så läste denna "artikel" (är naturligtvis att ses som en reklamannons) blev jag så förbannad att jag nu starkt funderar på att kontakta Plus, konumentverket eller annan instans, vad tycker ni?

Bara en mening som denna kan ju få den mest sansade att se rött; "EFX holografiska teknologi innehåller algoritmer och bioelektriska frekvenser som har positiv samverkan med människors och djurs energifält på cellnivå." eller "När ett hologram placeras nära kroppen harmoniserar EFX-produkterna med kroppens naturliga bioelektriska frekvenser." :shock: Vafan är detta!? :wall:

Jag har pratat med en återförsäljare som försöker sälja på mig skiten varje gång vi ses och jag passade på att fråga denne om produkten. Jag frågade vilka frekvenser den skickade ut? Alla, svarade han (i min värld tar dom då ut varandra vilket resulterar i "flat line"). Jag frågade också hur den genererade frekvenserna? Med ett chip svarade han (go figure :doh: ). Jag frågade då hur ofta man behöver byta batteri? Aldrig svarade han nu, den fungerar utan batteri. (hmm, evighetsmaskin :humm: )

Det kan bara inte vara lagligt att blåsa folk på detta vis! Man kan ju alltid resonera att är dom så korkade så får dom skylla sig själv, men med det resonemanget behöver vi inga konsumetlagar alls! Vad tror ni, kan man få folk (oftast äldre) att sluta tro på detta om Plus får uppdaget att utförligt mäta alla eventuella "frekvenser" som detta armband förväntas alstra?

Behöver input med starka bra argument för eller emot denna produkt (andra bluffprodukter tar vi i annan tråd, denna tråd gäller nu EFX-armband).
EFX.PDF
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Re: EFX - Energetic Field Xcellerator, bluff eller inte?

Inlägg av Nerre »

Om den påstås lindra eller bota sjukdomar klassas den som medicinteknisk produkt och då är det läkemedelsverket som numera är tillsynsmyndighet.

Det bästa är naturligtvis att be att få ta del av resultaten från de kliniska testerna. Eller köp ett och berätta för alla andra hur du blev sjukare och mådde sämre tills du en dag glömde ta det på dig... Din upplevelse kan väl inte vara mindre värd än deras? Och sen står ord mot ord...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kan vi inte samla ihop till ett armband, utöva lite reverse engineering och stämma rumpan av tölpen som ligger bakom? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det där med "Alla frekvenser" tycker jag lät spännande, den kör alltså 0 - ∞ Hz? :humm:

Edit: Samtidigt dessutom, och med 10^-∞ intervall?
Undrar vad de har för komponenter som klarar av en massa YHz? :badgrin:
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det är klart det är bluff! Samma kategori som vattenvirvlare, 555-zapparen och den där apparaten som kunde bota sjukdomar på avstånd!

Ibland känns det som allt är på väg utför! New Age-skit prånglas ut till så väl audiofiler som krassliga och detta måste omsätta ofantliga belopp varje år bara i Sverige...jag såg till och med att det är ok att sälja TROLLFORMLER på ebay numera! Helt sjukt, sök på "spells"!

Ta 50% av partistödet från alla partier och ge till http://www.vof.se/ :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Naturligtvis är det en bluffprodukt. Den borde absolut dissekeras och läggas ut på nätet med tydliga bilder eller film.

Jag stör mig på att de t.ex. skriver att den "innehåller algoritmer och bioelektriska frekvenser". Frekvens är ju en storhet, inte en sak. Man säger väl att något (ett medium) har en frekvens, inte att den innehåller en frekvens.

Men helt klart är ju texten avsedd att se teknisk och oförståelig ut. Och visst, vi kanske genomskådar bluffen direkt eftersom vi förstår att man inte kan "harmonera med kroppens naturliga bioelektriska frekvenser" med hjälp ett hologram och ett chip, men för alla som inte är så tekniskt bevandrade så ser den texten nog ungefär lika trovärdig ut som en reparationsmanual till valfri elektronisk utrustning.

Jag tycker absolut att du ska testa att kontakta plus, det här känns ju som en klockren grej för Sverker att slänga i soptunnan. Fast det hade nog kunnat blivit ännu intressantare i nåt av Aschbergs program ;)
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Jag har mejlat Hans Isaksson på http://www.vof.se/index.php om detta.

Kanske skulle kontakta http://www.quackwatch.org/ också?
ds77

Inlägg av ds77 »

Tyvärr brukar ju sådana här undvika att gå över gränsen med sina formuleringar så det finns ofta inte mycket att göra..

Du kan trösta dig med att snart hittar de någon ny grej att tro på, rationella argument biter ju inte som sagt. Vill du skynda på det hela så kan du bygga något som du hävdar har större effekt, helst med mycket blinkande dioder...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har nu mejlat Plus så får vi se om dom tycker det är en tillräckligt intressant produkt för att ta upp i programmet 8)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"EFX Holografiska Teknologi"

Alltså... holografi är ett sätt att avbilda saker på med ett interferensmönster och visst är det beroende av att belysningskällans frekvens är stabil men det innehåller ingen algoritmer eller annat skit.

Undrar om man ska tipsa Svalander om detta produkt, det passar precis in i den produktlinje...
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Jag råkade ledas in i ett samtal angående en lokal slagrutegubbe på en släktmiddag i somras. Slagrutegubben kunde hitta både vatten och nedgrävda kablar. Jag och min motpart kom inte varandra närmare.

I efterhand kom jag fram till att det bästa är att antingen driva med dom eller att försöka leda in dom på blindtest. New Age brukar, generellt, ligga något under 50% i tester med binärt utfall.

edit. Jag passar på att lägga in ett boktips, Salvekvick och kvacksalveri. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186369024
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Bluffen är större än jag kunnat föreställa mig... :evil: Produkten kommer tydligen från USA (californien där allt hokus pokus uppstår, troligtvis på grund av alla brajrökande hippies).

Finns på tuben: (http://www.youtube.com/profile?user=EFXPerformance#g/u)

Och den skandinaviska importören skräder inte heller på orden...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

EFX produkters effekter har ännu inte bevisats vetenskapligt. Teknologin studeras för närvarande i olika forskningsanläggningar och resultat väntas inom de närmaste månaderna.
Vi väntar med spänning :vissla:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Slagrutor funkar ju! Jag gick över ett streck som vattenborraren hade ritat i marken, och jag fick utslag på samma ställa :D

Jag försökte verkligen blunda, titta upp i luften och gå från olika håll, men det funka varje gång. Nu visste jag ju hela tiden var sträcken var, och jag kunde ju genom antal steg veta var de fanns. Men det var helt klart intressant att märka att de gjorde utslag, för jag själv märkte inte att jag rörde pinnarna. Så jag kan förstå att just slagrutegubbar är lätt att tro på.

Men med ett riktigt dubbel blindtest hade jag sannolikt varit rökt..

Om det fanns vatten vid märket får vi aldrig svar på då de inte ville släpa ut borriggen ett par kilometer ut i den ganska bergiga terrängen. Bulldozer och rejäla kettingar var tydligen plannen annars.. (vi pratar alltså outback Australien...)
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Har en egen liten teori (är iaf det mest logiska jag kommer på) om varför folk tror sig bli botade av såna här, saker...

Placebo.
Jag menar, uppenbarligen tror dem som använder det så hårt på produkten att dem inte går att övertyga motsatsen, varför skulle då inte effekten i teorin vara sann, även om den inte kommer från produkten i sig, utan från användarens tro på produkten.

I så fall så det enda försäljarna gör är att sälja en "piece of junk" som den som använder det kan tro fungerar, och därför faktiskt fungerar i realiteten pga placeboeffekten.

klockan är snart 4, ursäktar flummiga formuleringar. ^^
Skriv svar