Planerar CNC
Re: Planerar CNC
På lillasyrran är det väll avgasklämmor, om det är samma på posy låter jag vara osagt.
Sorry, var helt säker på att det fanns en eDrawing eller vad det heter på Posyn. Har nu kollat igenom och det fanns inte. Jag köpte avgasklamrar på Biltema, finns i många storlekar, har bestämt för mig att jag köpte 52mm (och jag har alltså gjort en egen fräs i aluprofiler och lite annat skrot, ingen POSY). Mina vinkeljärn bör vara 30x30(har inte mätt idag, går från minnet), men de POS använde ser ut att vara 20x20 eller så.
Jag använde mig faktiskt av lite caddning för att räkna ut var kullagren skulle sättas för att få anliggning mitt på lagret. Dock blir det ju gärna lite snett ändå, speciellt när man borrar i 5mm vinkeljärn, med slö borr.
Jag använde mig faktiskt av lite caddning för att räkna ut var kullagren skulle sättas för att få anliggning mitt på lagret. Dock blir det ju gärna lite snett ändå, speciellt när man borrar i 5mm vinkeljärn, med slö borr.
Den informationen visar detta:

... Så 20 rör och 32 klammer bli nästan perfekt
Chaf: Den ända bilden jag inte redan har sett är nr 18, vet dock inte riktigt vad den ska föreställa?

... Så 20 rör och 32 klammer bli nästan perfekt

Chaf: Den ända bilden jag inte redan har sett är nr 18, vet dock inte riktigt vad den ska föreställa?
Det verkar inte som att POS vill förmedla all information offentligt, men som jag kan tyda av bilden så föreställer det lagringen av matarskruven. Två stela förspända lager (vanliga spårkullager) och ändlagringen som har en gummiring för att kompensera för längdutvidgningen. Har för mig att Jojje körde med rena axiallager, men det funkar nog med POS variant också.
Tjaba! gör en liten uppdatering istället för att starta en ny tråd...
Har länge funderat på hur mitt första fräs-projekt ska vara konstruerat för att passa mig, jag har nämligen ingen tillgång till de maskiner som jag skulle behövs för att fräsa delar, så alu-profiler passar mig rätt bra. Dock tycks vinkelfästen kosta en förmögenhet (iaf om man ska ha många och köper dom från brundin) så jag tänkte att jag skulle ha en MDF-skiva i botten som jag lämnar för in för borrning för att få det gjort med lite precision. Denna kan ju även bytas ut mot en plåt i framtiden om jag vill ha något stabilare. Jag tror inte jag behöver förklara så mycket mer, se bilden nedan...

Yttermåtten är 1000x1000mm, fräsytan ligger på sisådär 700x700. Jag kommer att fräsa i trä, plaster och kompositer.
Va tycks?
Har länge funderat på hur mitt första fräs-projekt ska vara konstruerat för att passa mig, jag har nämligen ingen tillgång till de maskiner som jag skulle behövs för att fräsa delar, så alu-profiler passar mig rätt bra. Dock tycks vinkelfästen kosta en förmögenhet (iaf om man ska ha många och köper dom från brundin) så jag tänkte att jag skulle ha en MDF-skiva i botten som jag lämnar för in för borrning för att få det gjort med lite precision. Denna kan ju även bytas ut mot en plåt i framtiden om jag vill ha något stabilare. Jag tror inte jag behöver förklara så mycket mer, se bilden nedan...

Yttermåtten är 1000x1000mm, fräsytan ligger på sisådär 700x700. Jag kommer att fräsa i trä, plaster och kompositer.
Va tycks?

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ska du ha ett snickeri med större CNC maskin att såga/fräsa/borra åt dig?
Hur tjock HDF har du tänkt dig? Tänker du dig sen en MDF som offerskiva eller hur har du tänkt dig att spänna fast det du ska fräsa?
Ska du bara köra torrt?
Hur tjock HDF har du tänkt dig? Tänker du dig sen en MDF som offerskiva eller hur har du tänkt dig att spänna fast det du ska fräsa?
Ska du bara köra torrt?
Det var tanken men det kanske blir en jätte dyr historia?tecno skrev:Ska du ha ett snickeri med större CNC maskin att såga/fräsa/borra åt dig?
Ska du bara köra torrt?

HDF, ja det är ju lite stabbigare, 22mm. Jag hade tänkt att fräsa ut sexkantiga nersänkningar i bottenplattan så kan jag limma fast muttrar i dom på undersidan, tro det kan funka.
Ja, jag ska bara köra torrt iaf så länge jag har MDF eller HDF i botten.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Min första bottenplatta var just MDF med muttrar med frästa hål var 50mm, men som sagt torrt är det som gäller då och det håller inte lång stund innan du vill kunna köra ordentligt.
Gör det 'rätt' på en gång = blir billigare i längden.
Gör det 'rätt' på en gång = blir billigare i längden.
Lättlöst, jag köper 11 meter 80x20 profiler för 150€, limmar och skruvar sedan fast dessa bredvid varandra på bottenplattan.
Det är bättre att du gör en ram med aluminiumprofiler i botten och skruvar fast 80 x 20 profiler i denna.
Jo, fast undra om jag behöver det, visst jag slipper ju lämna in skivan för bearbetning men profiler är ju inte billigt heller... Jag får kolla med ett snickeri vad dom kan tänkas ta för jobbet, rör det sig bara om några hundralappar så kör jag på det och försöker säkra upp 80 x 20 profilerna så gott jag kan.labmaster skrev:Det är bättre att du gör en ram med aluminiumprofiler i botten och skruvar fast 80 x 20 profiler i denna.
hm..., bearbetning. du menar planfräsning? Det gör du i din maskin som ett första steg när du monterat den.
Nej. Jag menar borrning av MDF-skivan. Planing hade jag inte tänk göra, räknar med att alu-profilerna är tillräckligt släta.