Ett av problemen med denna typ av motorer är att dom är ganska ineffektiva och därmed törstiga, speciellt när man kommer upp i storlek.
Denna motor beräknar vi dra ca 7-800liter bensin per timme och blir därför en utmaning att leverera bränsle till.
Efter ventilpaketet så kommer det att sitta 12st oljebrännarmunstycken av större modell för att finfördela bränslet, vi har kommit fram till att dom fungerar bäst om man håller trycket över ca 1bar.
Då man måste kunna minska på flödet för att underlätta vid start och för att reglera farten under körning så får 1 bar bli "halvgas" och 4 bar blir med sitt dubbla flöde fullgas.
Frågan lyder då, vad ska man använda för pump/pumpar som klarar 800L/h vid ett tryck av 4-5bar?
Har kollat på diverse "trim pumpar" bla denna: http://turbobanditen.se/shop/?artnr=052
tyvärr så räcker det som ni ser inte riktigt med två pumpar för att uppnå rätt flöde utan man måste använda tre st till en total kostnad av 4800:- vilket känns lite surt, ett budgetalternativ är att köra med Biltema pumpar( som vi även körde med på förra årets spark), enligt ett test jag läst där det var en som provflödade 52-202 från biltema vid olika tryck så står dom sig rätt bra i konkurrensen om man ser till priset.Fritt flöde/Free flow = 372 L/h
3 bar = 336 L/h
5 bar = 288 L/h
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=162183
Med 4st pumpar så bör man kunna klara att leverera nog med bränsle, och det till ett pris av 500kr st, så totalt 2000Kr , något bättre iallafall.Jag provflödade mina tre st 52-202 pumpar igår kväll med följande resultat;
9,7lit/min 3,4bar 13,7v
9,2lit/min 5,0bar 13,7v
8,3lit/min 6,0bar 13,5v
Med två pumpar flödade de 7,1lit/min 3,4bar 13,5v.
Är det någon som har bättre idéer på vilka pumpar man kan använda eller andra idéer så vill jag gärna höra.
Vi har också en ide att köra med dubbla tankar, en på vardera sidan av fordonet som sitter lågt monterade, så man troligtvis kommer få problem att dra en utjämningsledning mellan dom så undrar jag hur man ska göra för att vara säker på att inte den ena av tankarna tar slut före den andra?
Utgången på pumparna kommer troligtvis parallellkopplas och om möjligt så ska returen från nålventilen gå tillbaka till tankarna.