Funderingar om bränslesystem till stor pulsjetmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Funderingar om bränslesystem till stor pulsjetmotor

Inlägg av LaRdA »

Som flera av er vet så håller jag och två kompisar på och bygger en ganska stor pulse jet motor med en dragkraft på ca 1500N. http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1&start=60
Ett av problemen med denna typ av motorer är att dom är ganska ineffektiva och därmed törstiga, speciellt när man kommer upp i storlek.
Denna motor beräknar vi dra ca 7-800liter bensin per timme och blir därför en utmaning att leverera bränsle till.
Efter ventilpaketet så kommer det att sitta 12st oljebrännarmunstycken av större modell för att finfördela bränslet, vi har kommit fram till att dom fungerar bäst om man håller trycket över ca 1bar.
Då man måste kunna minska på flödet för att underlätta vid start och för att reglera farten under körning så får 1 bar bli "halvgas" och 4 bar blir med sitt dubbla flöde fullgas.

Frågan lyder då, vad ska man använda för pump/pumpar som klarar 800L/h vid ett tryck av 4-5bar?
Har kollat på diverse "trim pumpar" bla denna: http://turbobanditen.se/shop/?artnr=052
Fritt flöde/Free flow = 372 L/h
3 bar = 336 L/h
5 bar = 288 L/h
tyvärr så räcker det som ni ser inte riktigt med två pumpar för att uppnå rätt flöde utan man måste använda tre st till en total kostnad av 4800:- vilket känns lite surt, ett budgetalternativ är att köra med Biltema pumpar( som vi även körde med på förra årets spark), enligt ett test jag läst där det var en som provflödade 52-202 från biltema vid olika tryck så står dom sig rätt bra i konkurrensen om man ser till priset.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=162183
Jag provflödade mina tre st 52-202 pumpar igår kväll med följande resultat;
9,7lit/min 3,4bar 13,7v
9,2lit/min 5,0bar 13,7v
8,3lit/min 6,0bar 13,5v
Med två pumpar flödade de 7,1lit/min 3,4bar 13,5v.
Med 4st pumpar så bör man kunna klara att leverera nog med bränsle, och det till ett pris av 500kr st, så totalt 2000Kr , något bättre iallafall.

Är det någon som har bättre idéer på vilka pumpar man kan använda eller andra idéer så vill jag gärna höra.

Vi har också en ide att köra med dubbla tankar, en på vardera sidan av fordonet som sitter lågt monterade, så man troligtvis kommer få problem att dra en utjämningsledning mellan dom så undrar jag hur man ska göra för att vara säker på att inte den ena av tankarna tar slut före den andra?
Utgången på pumparna kommer troligtvis parallellkopplas och om möjligt så ska returen från nålventilen gå tillbaka till tankarna.
Användarvisningsbild
säter

Re: Funderingar om bränslesystem till stor pulsjetmotor

Inlägg av säter »

Skulle det fungera att "gruppera" munstyckena 3+3+3+3?
Då kan du ha en Biltemapump per grupp om 3st munstycken.

Då borde det även gå att köra fullt tryck vid start. Sedan "gasa" genom att koppla in resten av pumpar och munstycken.
Ska du ha en pump på 800l/h, då hamnar man ju på storlekar i klass med bensinmackspumpar. :badgrin:

En fråga.
Vad räknar man med att man kommer upp i för kompressionstryck på en dylik apparat?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

varför inte en vanlig kugghjulspump till ett hydralagg, ni lär inte ha tusentals drifttimmar på den
med rätt elmotor kommer ni långt
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

säter: problemet med att koppla dom till olika pumpar till olika munstycken är att man inte kommer få en jämn bränsleblandning , inte som munstyckena är monterade för tillfället iallafall.
Bild

grym: Har faktiskt funderat på det , tyvärr så har mina pumpar för litet flöde för att vara till nytta, ska hålla ögonen öppna efter någon större modell att prova med.
Du har rätt i att det inte blir några tusentals timmar, maximalt 30 minuter totalt under motorns livstid skulle jag tro. :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har en del liggandes på garagevinden om det skulle behövas, tror jag har ungefär lagom storlek på 12v elmotorer med
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Om du kan kolla om du har något passande så vore det väldigt bra. :tumupp:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Har för mig original V1 drevs av högkomprimerad gas (för tryckmedium i separata tuber) och flexibla tankar av armerade gummiremsor.
(V2 hade turbinpumpar som drevs av en högreaktiv blandning av vätesuperoxid och kaliumpermanganat, men den drog å andra sidan aningen mer soppa... (Även V2 använde tryckgivare för turbinbränslet, men detta var troligen mer för stabilisering/tryckutjämning tror jag, den använde kvävgas i separata tubkluster)
Verkningsgraden hos V1 låg på ca 3-4% har jag för mig )
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det stämmer att att V1 hade trycksatt tank, dom använde luft från samma tankar som drev gyrot och roder (via en regulator förståss).
Har däremot för mig att tanken var av svetsad plåt.
Jag har också övervägt att använda trycksatta tankar (fast då med kvävgas eller koldioxid, dumt att göra det farligare än det redan är genom att skapa en bomb i onödan)

Men det som gör att jag tvekar är hur man löser säkerheten, när man använder pumpar så är det lätt att slå av/nödstoppa dom, men har man en trycksatt bränsletank så är det inte lika lätt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har en 12v portabel pump som jag använder till dieselpumpning.
Jag minns inte fabrikatet på rak arm.
Jag pumpade 650l på bråkdelen av en timme. En sådan kanske kan vara något?
Osäkert vilket maxtryck den levererar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Måhända något i stil med denna?
http://www.nimaab.se/se/art/dieselpump-bipump-12v.php

Rätt dyr visserligen, men skall enligt uppgift kunna skyffla 85 liter/minut maxflöde, tror jag, finns även i 24V utförande samt single versionen, men den har inte samma flöde.

Edit: Om ni säger vad ni skall ha det till kanske ni kan bli sponsrade mot en dekal eller något, kanske värt ett försök?

-----------------

V1/V2...

Minns inte om det fanns olika modeller av V1? V2 däremot hade svetsade metalltankar i samtliga led, tryckmedium var kväve har jag för mig.
Svenska försvaret tog ju senare fram robotar baserade på liknande teknik men har för mig dessa senare hade motorn monterad axiellt rakt ut bakåt.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

LaRdA skrev:Ett av problemen med denna typ av motorer är att dom är ganska ineffektiva och därmed törstiga, speciellt när man kommer upp i storlek.
Denna motor beräknar vi dra ca 7-800liter bensin per timme och blir därför en utmaning att leverera bränsle till.
Och du vill att vi ska tycka synd om dig, va? Nä du, om det är några det är synd om på riktigt så är det grabbarna på Rocketdyne, de har det tufft: "Each engine consumes 1,340 liters (340 gallons) of propellant per second." :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

V2 bör således ha legat på runt 8400 liter/timman? Mycket möjligt.
Edit: Tydligen verkar förhållandet vara ca 60 liter/sekund. (tror jag) vilket således ger andra siffror men är osäker på om den hade dynamisk eller statisk matning.
Senast redigerad av Mizzarrogh 1 februari 2011, 23:16:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

behöver ni gå till överdrift så har jag en branpump som ger 60000 liter i timmen vid 8 kilos tryck, den borde räcka :badgrin:

bara en annan fundering, tryckreglering på bränslet, ska det vara dumpventil med variabelt tryck eller ha motorn att gå på mindre varvtal?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Får man till ett hyffsat stabil bränsleförsörjning så kan det bli så enkelt som en nålventil som blödar tillbaka till tanken som vi gjorde förra året.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Raketforskarna på NASA hade samma fråga i sin barndom. Svaret för dom var mycket riktigt "branpump"... "något modifierat".
Skriv svar