Gjorde klart spindelrelälådan idag, jag orkade inte vänta på att få tag på en fin i metall som till övriga externa lådor så jag tog en befintlig jag hade med mekaniskt relä och bytte till ett 10A solidstate-relä. Jag vet inte hur mycket kylning den behöver, skruvade den på en liten aluplåt, räcker inte det så fixar jag en kylfläns istället.
Photo jan 25, 7 29 53 em.jpg
Photo jan 25, 7 26 54 em.jpg
(fulhack, jag vet! )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag gjorde ett par brickor i Front panel designer och testade lite "inside profile" och "outside profile" i CamBam. (brickorna är i 0.8mm glasfiberkort och ska i och bakom det felborrade hålet...som jag gjorde manuellt!
Sen graverade jag lite text i en plastlåda, också genererat med Front panel designer, mitt fattigmans-CAD! Bilden är kass, i verkligheten så blev det riktigt bra!
Photo jan 28, 11 37 31 fm.jpg
Jag har även testat min nya Evolution Rage3 metallkap och sågat till tre 40mm fyrkantsprofiler som jag ska ha under bädden på maskinen för att staga upp, täntekl fästa tre maskinfötter i varje och sen bulta fast profilerna under bordet. Har köpt en liten bänkfräsmaskin till jobbet så jag tänkte försöka mig på att planfräsa profilerna på ovansidan också...
Tack för tipset med front planel designer. Fick mig att titta på det igen och såg att de numera inkluderar dxf export gratis (från version 4.0 och framåt)....
Idag har jag kört första riktiga jobbet, ett lagerhus till den stora maskinen jag små-bygger på.
Fick hjälp av Spruft här på forumet som har lite erfarenhet av sånt här.
Hans maskin är dock några storlekar större så det skrek rejält när han ställde in den lilla Suhnern att ta 2mm per varv med en slö 6mm-fräs! Fast det funkade!
Photo jan 28, 8 14 00 em.jpg
Det är en Suhner 1050W spindel du kör med va? Funderar på vad jag ska sätta på min, men det ser ju lovande ut att man kan fräsa så pass mycket alu... Vill ha min nu
förlåt, det är ju sånt man själv vill veta!
1000 mm/min matning, 200 mm/min i plunge har jag för mig, 20.000rpm. 6mm SLÖ och eländig 2-skärsfräs
Borrhål med vanlig 4mm träborr, 3500rpm, minns inte matningen, 2mm/sek eller ditåt.
En liten uppdatering även här: En manuell pulsgenerator (MPG) inkopplad på port3 (specifika MPG-ingångar) på Smoothsteppern.
Det funkade men jag får testa lite olika inställningar och bli vän med den, det hackade lite.
Sen vill jag ha en switch för axelval (3 pinnar) och en för hastighet (3 pinnar) samt en knapp för jog-mode (en pinne).
Det blir 7 ingångar och jag har 4 kvar på port3, sen så finns det 5 på port2 varav en ska gå till "auto tool zero" så jag får plats med allt!
Utgångar finns det gott om, har inget mer planerat dock.
Nej, tyvärr inte! Den är som två snabba parallellportar och en extra port som kan konfigureras som tre encoders eller sex digitala ingångar.
Den har även världens sämsta manual, den är över två år gammal, inte färdig och saknar stora delar av viktig info.
Läste just nu i specarna följande "Port 2: 12 Outputs and 5 Inputs -or- 4 Outputs and 13 Inputs"...
Smoothstepper funkar verkligen bra men man får gissa lite.
Supporten verkar ha bättrat sig, folk får svar fort på både forum o email vad jag förstår.
Själva produkten är dock mycket bra, har inte haft några problem och jag behövde inte ställa om något vid övergången mellan parallellport o usb, det bara funkade!
Jag och en kompis kör ut ett litet instrument i mässing (5mm 2skärig fräs, F1000, 15000rpm), här är en video:
Här en bild på mitt fina spånskydd (gaffa, glasfiberlaminat och en liten aluplåt)!
Photo feb 03, 9 54 39 em.jpg
Detaljerna körs med en 2mm fräs, F1000, 20.000rpm. Sista passet blir nog med en 0,6mm 30.000rpm.
Vi måste verkligen se till att göra en uppsamlare, det flyger små otäcka mässingspån överallt!
Vi körde av två 0,6mm fräs, en gång pga fel i koden (Feedrate: 30000mm/min!) och andra gången pga. okunskap (F300 också för fort, inte bra för så små fräsar!)
Man lär så länge man lever!