Hoockes lilla fräsprojekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hoocke

Hoockes lilla fräsprojekt

Inlägg av hoocke »

Hej !

Har hängt på detta forum men aldrig riktigt vågat ta steget att visa vad man gör i ”garaget”.
Som många med mig har jag tagit beslutat att bygga en hobby CNC. Efter att ha läst alla imponerande byggen så tog jag steget
och började klura lite i hur jag skulle få ihop detta. Kan dom så kan jag! Några dagar med Sketchup och fastel så fick jag ihop en
vettig lösning på el och mekanik.

Målet:
arbetsyta med 700x700x150 mm
Spindel China motor 2,2Kw
Servodrift
Användningsområde: ja, det är kul att bygga men sen då’

Har varit lite dålig att dokumentera i början. Här har jag fått ihop Z-axel med x-axeln.
Bordet är en stålkonstruktion som är stabil i alla riktningar. På detta bord har jag lagt en 10mm aluminiumskiva.
x-axel.jpg
Eftersom jag inte har verktyg för att fräsa så stora delar som gavlarna för x-axeln så vattenskar jag dessa delar. Vattenskärning är bra men precisionen är mindre bra.
Jag fick plana de ytor som ligger an mot linjärplattorna. Efter några timmars uppriktning och omtag i minifräsen så blev resultatet helt OK. Vagnen löper fint.
X-axel med stag.jpg
Efter lite jagande på EBAY så har jag hittat mina servomotorer och förstärkare. En st 750W och en 200W Omron förstärkare och en Yaskawa 750W förstärkare.
För att programmera dessa använder jag ett program som heter UMON. Hur har folk klarat sig utan EBAY förut!
Att handla servoförstärkare och motorer för 10.000:- är inga problem men att köpa skor till damen stretar emot lite. Hmmm vad hände med prioriteringen :?
elskåp.jpg
Jag har jobbat lite med servon förut och använt dessa prylar i mitt jobb så det gick rätt fort att fixa till styrningen.
Jag använder ett breakoutkort från cnc2all så inkopplingen till servona var inga problem.
Det jag saknar inom hobby breakoutkortens värld är valet att använda 5/24 V signaler (i stället för att köra breakoutkortet ”5V aktiv låg signal”
som sedan skall kopplas till jord). Jag har sett många kort med den funktionen. Vad använder ni för kort?
Mina hemsensorer är av optisk modell och lämnar antingen 24V hög eller låg signal beroende på vad man väljer. Här gjorde jag en ”fuling”!
Jag tillverkade ett optokort för att sätta mellan mina hemsensorer och breakout-kortet(Det lilla kortet höger om breakoukortet).
Men det känns som man bygger optokopplare på optokopplare.

Blir det någon nästa fräs så kanske man skall titta på modbuss-varianten (PLC). Det skulle vara lite kul!

Som hemsensor använde jag en sensor som heter PM-L54P. Verkar funka bra! I framtiden vill jag att servot skall nolla sig mot 0-pullsen i enkodern.
Kunskapen om mach3 är väldigt dålig just nu så det får vänta tills jag börjar gå djupare i mjukvaran.
Har ni några idder angående kalibrering mot nollpuls så säg till. Jag är nyfiken i en strut!
hemsensor.jpg
Lillfräsen fick jobba lite. Här är en del för motorfästet till x-axeln. Eftersom jag inte är mekaniker är jag relativt nöjd med resultatet.
Måste hinna med y motorns fäste innan damen blir galen på att jag tillbringar mer tid med fräsen än med henne…….
motorfäste.jpg
motorfäste på axel.jpg
Axlarna börjar ta form och spindelmotorn skall på plats. Jag såg i andra trådar att det fanns färdiga motorfästen att köpa men……
det såg jag inte förrän jag hade tillverkat den första delen av motorfästet :x så beslutet blev att slutföra det man har börjat med.
motorfäste med motor.jpg
Dags att sätta remmar på motorerna! Jag strulade till det och beställde T5 modell. Y axeln som har högst varvtal lät högt och illa.
Lite prat med killarna från Mekanex så löste det sig. Fick beställa AT5 modell istället. Kunskap kostar!
Y-axeln under bord!
remhjul.jpg
Testkörning fungerar!

Här har min ”lilla” vinkelhake kommit (350x700). Man blir förvånad när man tittar på vad man har för verktyg efter ett sånt här projekt.
Vad skall man med dessa "mastodontvinkelhakar" sedan ? Inmätning av axlarna gick bra. Detta var kul!
Nu återstår repeternogranheten på axlaran men det väntar jag på tills jag har fräsbordet klart.
inmätning av axel.jpg
Status just nu!
Lillfräsen i bakgrunden har jobbat hårt nu. Nu skall den få vila några dagar.
fräs.jpg
Det som är kvar att göra är:
Fräsbordet med T-spår. Här har jag fastnat lite, som många med mig verkar det som. jag skulle vilja ha en tyngre modell med t-spår.
Att välja solectros t-spårs profil skulle vara en ide’ men jag skall försöka hitta någon som kan tillverka vad jag är ute efter. Återkommer med info sedan.
Kylningen till spindeln. En Eheim 1048 pump med en behållare har beställts samt en kylare.Återkommer med bilder och info senare.
Skydd för linjärerna. Väntar på matrial.
Medan man väntar på material och detaljer så kan man umgås med familjen lite… sedan smiter man ut i ”snickeboa” igen.
Kommer med mer info sedan………
/Hoocke
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Re: Hoockes lilla fräsprojekt

Inlägg av X-IL »

Stiligt! Ska bli kul att se vidareutvecklingen av denna.
H.O

Inlägg av H.O »

Snyggt, ser ut att kunna gå rätt fort... Gissar på 20mm stigning, 1:3 utväxling och 3000rpm motor = 20m/min ?

Beträffande ref-körning mot switch och enkoder-index så har inte Mach3 något inbyggt stöd för den funktionen men det går att lösa externa relativt enkelt. Troligvis har dina servo-förstärkare/drivare någon inbyggd funktion för ref-körning och DOM kanske stödjer home-to-switch-and-index. Om inte går det som sagt att lösa med lite enkel logik.

Vid ref-körning kör Mach3 tills den "ser" brytaren, reverserar axeln och "backar" tills brytaren "växlar" igen - där stannar den. Genom att använda en SR-vippa vars set-ingång "drivs" av brytaren, reset-ingång av index-pulsen och vars utgång är kopplad till Mach3 så ska det funka. Mach3 kör då till brytaren som sätter vippan, dess utgång går hög vilket får Mach3 att reversera axeln som nu går tills indexpulsen resettar vippan vilket för Mach3 ser ut som att axeln just "backat av" brytaren.
hoocke

Inlägg av hoocke »

Halloj och tack!

H.O Jag har testkört den 10m/min och allt är stabilt. Men pga att jag har en Y-skruv som det är 5mm stigning på så låter remmen kraftigt(mycket irriterande).
Som du säger så kommer jag att byta denna skruv mot en skruv med 20mm stigning senare. I mitt fall använder jag utväxling 1:2.4 på X och Y motorn.
På denna maskin är inte farten det viktigaste eftersom slaget ligger runt 800mm på Y axeln.

Angående Servomotorerna så hade dom ingen intern homing, men det där att sätta en SR vippa för att kolla indexen är ju toppen. den skrivs upp på "att göra listan",Tack!

mvh/Hoocke
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Snyggt bygge! :tumupp:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, trevligt du vill dela med dig av bilder. :tumupp:
sneaky

Inlägg av sneaky »

Om övriga "garage-projekt" håller samma klass som det här så borde du ha stryk om du inte delar med dig :)
hoocke

Inlägg av hoocke »

tack!
Jag vill slippa få stryk så det är klart att jag delar med mig av info och annat :lol: . Det är faktiskt första gången jag lägger ut ett av mina projekt på det här viset. Det skall bli kul att kunna släppa lös sina funderingar. H.O har ju redan en bra lösning för hur homingen med 0-puls skall göras. där hade jag faktiskt "fastnat".
ikväll hämtar jag kylaren för spindeln. återkommer med bilder.

som sagt finns det frågor så skall jag gladerligen besvara.

/hoocke
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ser toppenfint ut :tumupp: Det jag gärna ser är en utförlig beskrivning på är hur man lämpligast justerar sin fräs för att allt skall bli rätt (parallellmätning Y-skenor, vinkel mot bordet för X-skenor och lodning av Z) 8) Hur använder du t.ex. vinkeln och mätklockan (och vad justeras, är det genom att lätta/spänna fästskruvar till skenorna?)
hoocke

Inlägg av hoocke »

Halloj PeterH
Nu är jag ingen kung inom branschen mätning men det jag gjorde var:
Jag har hela tiden haft vänster Y linjär som "0" axel, och utgår ifrån att denna är rak. Den högra Y lijären har mätts in med en parallell plåt gentemot den första y-linjären.
När x axeln monterades såg jag till att den rullade lätt med y linjärerna åtdragna. (En linjär som är skev märks direkt! både i ljud och kraft)

När det gäller x axeln så sätter jag klockan på z-axelns motorfäste och sätter min dyrt inköpta vinkelhake (350x700mm) mot y linjären. placerar klockan på vinkelhaken och drar x axeln fram och tillbaka för att se hur mycket det diffar. (Jag fick skimsa 4 hundradelar på vänstra sidan av x axelns fästpunkt).

När det gäller z så monterade jag klockan i spindelmotorn och la vinkelhaken mot bordet och drog upp och ned z axeln. Min z axel diffade 3 tiondelar i uppre läge gentemot nedre läget. I mitt fall kan det vara så att hela x axeln lutade. men det vara bara att skimsa upp där med. Här kontrollerade jag både y och x riktning.

förstod du någonting jag skrev?

Med klocka och "linjal" kan man få ihop axlarna någorlunda, men när det kommer till "fräsbedden" blir det jobbigare. få se hur man tar sig an den uppgiften.

mvh/Hoocke
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

För att mäta in just Z axeln kan ni kolla hur jag gjorde på min maskin:HQ400.
Alltså sätta klockan på en axel i fräschucken och vrida runt den. På din maskin blir det inte bara Z utan också X axeln man ser vinkelfelet på.
hoocke

Inlägg av hoocke »

Halloj Cano
Jo, jag har tittat på ditt projekt och det ser ut som du har full koll på hur man mäter. Som jag förstod så sätter du klockan i chucken och mäter på "bordet/linjärerna".
Japp, denna har jag inte gjort! detta skall testas.

/Hoocke
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Japp. Det var så jag gjorde. Det är ett väldigt enkelt test men bordet måste vara rakt/parallellt mot linjalerna.
hoocke

Inlägg av hoocke »

Då har man smygjobbat lite dårå!

Inköpta delar.En Eheim 1048 med en kylare. Väntar fortfarande på en vattenbehållare som skall kopplas på Eheim-pumpen.
Delar till kylare.jpg
Brände en gammal trotjänare när jag tog upp hålen. :( Tur att det finns likadana på jula för inte allt för många kronor.
Bränd borrmaskin.jpg
Här är plåten upphängd utan kylare. Jag väntar på en fläkt som skall monteras innanför så nu får den vila ett tag.
Kylarplåt.jpg
jag han även komplettera el-lådan med ett IO kort från JB CNC. Här kommer temperatur och flödesvakten kopplas in
Nytt IO kort.jpg
Återkommer när fläkt och behållare dimper ner i veckan.

/Hoocke
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Fint! Hur mycket fick du ge för pumpen och kylaren?
Skriv svar