Har hängt på detta forum men aldrig riktigt vågat ta steget att visa vad man gör i ”garaget”.
Som många med mig har jag tagit beslutat att bygga en hobby CNC. Efter att ha läst alla imponerande byggen så tog jag steget
och började klura lite i hur jag skulle få ihop detta. Kan dom så kan jag! Några dagar med Sketchup och fastel så fick jag ihop en
vettig lösning på el och mekanik.
Målet:
arbetsyta med 700x700x150 mm
Spindel China motor 2,2Kw
Servodrift
Användningsområde: ja, det är kul att bygga men sen då’
Har varit lite dålig att dokumentera i början. Här har jag fått ihop Z-axel med x-axeln.
Bordet är en stålkonstruktion som är stabil i alla riktningar. På detta bord har jag lagt en 10mm aluminiumskiva. Eftersom jag inte har verktyg för att fräsa så stora delar som gavlarna för x-axeln så vattenskar jag dessa delar. Vattenskärning är bra men precisionen är mindre bra.
Jag fick plana de ytor som ligger an mot linjärplattorna. Efter några timmars uppriktning och omtag i minifräsen så blev resultatet helt OK. Vagnen löper fint. Efter lite jagande på EBAY så har jag hittat mina servomotorer och förstärkare. En st 750W och en 200W Omron förstärkare och en Yaskawa 750W förstärkare.
För att programmera dessa använder jag ett program som heter UMON. Hur har folk klarat sig utan EBAY förut!
Att handla servoförstärkare och motorer för 10.000:- är inga problem men att köpa skor till damen stretar emot lite. Hmmm vad hände med prioriteringen

Jag använder ett breakoutkort från cnc2all så inkopplingen till servona var inga problem.
Det jag saknar inom hobby breakoutkortens värld är valet att använda 5/24 V signaler (i stället för att köra breakoutkortet ”5V aktiv låg signal”
som sedan skall kopplas till jord). Jag har sett många kort med den funktionen. Vad använder ni för kort?
Mina hemsensorer är av optisk modell och lämnar antingen 24V hög eller låg signal beroende på vad man väljer. Här gjorde jag en ”fuling”!
Jag tillverkade ett optokort för att sätta mellan mina hemsensorer och breakout-kortet(Det lilla kortet höger om breakoukortet).
Men det känns som man bygger optokopplare på optokopplare.
Blir det någon nästa fräs så kanske man skall titta på modbuss-varianten (PLC). Det skulle vara lite kul!
Som hemsensor använde jag en sensor som heter PM-L54P. Verkar funka bra! I framtiden vill jag att servot skall nolla sig mot 0-pullsen i enkodern.
Kunskapen om mach3 är väldigt dålig just nu så det får vänta tills jag börjar gå djupare i mjukvaran.
Har ni några idder angående kalibrering mot nollpuls så säg till. Jag är nyfiken i en strut! Lillfräsen fick jobba lite. Här är en del för motorfästet till x-axeln. Eftersom jag inte är mekaniker är jag relativt nöjd med resultatet.
Måste hinna med y motorns fäste innan damen blir galen på att jag tillbringar mer tid med fräsen än med henne……. Axlarna börjar ta form och spindelmotorn skall på plats. Jag såg i andra trådar att det fanns färdiga motorfästen att köpa men……
det såg jag inte förrän jag hade tillverkat den första delen av motorfästet

Lite prat med killarna från Mekanex så löste det sig. Fick beställa AT5 modell istället. Kunskap kostar!
Y-axeln under bord! Testkörning fungerar!
Här har min ”lilla” vinkelhake kommit (350x700). Man blir förvånad när man tittar på vad man har för verktyg efter ett sånt här projekt.
Vad skall man med dessa "mastodontvinkelhakar" sedan ? Inmätning av axlarna gick bra. Detta var kul!
Nu återstår repeternogranheten på axlaran men det väntar jag på tills jag har fräsbordet klart. Status just nu!
Lillfräsen i bakgrunden har jobbat hårt nu. Nu skall den få vila några dagar. Det som är kvar att göra är:
Fräsbordet med T-spår. Här har jag fastnat lite, som många med mig verkar det som. jag skulle vilja ha en tyngre modell med t-spår.
Att välja solectros t-spårs profil skulle vara en ide’ men jag skall försöka hitta någon som kan tillverka vad jag är ute efter. Återkommer med info sedan.
Kylningen till spindeln. En Eheim 1048 pump med en behållare har beställts samt en kylare.Återkommer med bilder och info senare.
Skydd för linjärerna. Väntar på matrial.
Medan man väntar på material och detaljer så kan man umgås med familjen lite… sedan smiter man ut i ”snickeboa” igen.
Kommer med mer info sedan………
/Hoocke